دوره 6، شماره 3 - ( پژوهش های سیاسی جهان اسلام 1395 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 43-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Linguistic Imperialism or Imperialism of Language: Necessity to Confront English Hegemony in Islamic Countries . پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 2016; 6 (3) :43-75
URL: http://priw.ir/article-1-482-fa.html
حسینی منیرالسادات. امپریالیسم زبانی یا زبان امپریالیسم: ضرورت مواجهه با هژمونی زبان انگلیسی در کشورهای اسلامی . فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1395; 6 (3) :43-75

URL: http://priw.ir/article-1-482-fa.html


دکتری آموزش زبان انگلیسی و مدرس دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
چکیده:   (364 مشاهده)
در عصر جهانی شدن، گسترش جهانی زبان انگلیسی مخصوصا از طریق آموزش زبان انگلیسی، به عنوان یکی از بحث بر انگیزترین موضوعات در رشته زبان شناسی کاربردی و مسائل سیاسی مطرح بوده است. با در نظر گرفتن اهمیت این تغییر محتوایی در زبان شناسی کاربردی که موجب گسترش جهانی زبان انگلیسی و جریان آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک پدیده ذاتا مشکل آفرین شده است و همچنین با عنایت به وجود تفاوت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیکی بین کشورهای اسلامی و کشورهای انگلیسی زبان مانند آمریکا و انگلیس، تحقیق حاضر به بررسی وضعیت زبان انگلیسی و آسیب شناسی آموزش این زبان در ایران به عنوان یکی از کشورهای جهان اسلام پرداخته است تا بر اساس تحقیقات گذشته و مطالعات انجام شده در این زمینه راهکارهایی در خصوص جلوگیری از آسیب های اجتماعی- سیاسی ناشی از جهانی شدن از طریق آموزش غلط زبان انگلیسی در قالب مفهوم امپریالیسم زبانی ارائه نماید. تحقیقات گذشته نشان داده است که امپریالیسم زبانی موجب بروز آسیب های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیکی در جوامع هدف از جمله کشورهای جهان اسلام شامل کشور ایران شده است و حل آن مستلزم انجام تحقیقات گسترده میدانی در این زمینه است. تلفیق دستگاه های اجرایی در برنامه ریزی های آموزشی زبان و ارائه چشم انداز جهانی و ملی با در نظر گرفتن این موضوع می تواند راهکار موثری در جلوگیری از نفوذ سیاسی- فرهنگی غرب به کشورهای اسلامی و مواجهه با هژمونی زبان انگلیسی در این کشورها باشد. تصمیم گیرندگان سیاسی و آموزشی کشور می توانند با برعکس کردن این روند، به جای اجازه دادن به تزریق فرهنگ و عقاید غرب در قالب آموزش زبان انگلیسی و با استفاده از ترفند خودشان و ایجاد روندی جدید و حساب شده از طریق آموزش زبان انگلیسی و اعزام مبلغین اسلامی آشنا با این زبان به صادر کردن فرهنگ ناب اسلامی ایرانی از طریق زبان انگلیسی به کشورهای هدف بپردازند. در ضمن نویسنده با استفاده از تجربیات در طول تدریس به این نتیجه رسیده است که در آموزشگاه های زبان انگلیسی و دانشگاه های کشور می توان با استفاده از میل به یادگیری زبان انگلیسی یادگیرندگان آنان را تشویق به اشاعه فرهنگ ملی و اسلامی در حین یادگیری زبان انگلیسی نمود.
 
متن کامل [PDF 789 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهشهای سیاسی جهان اسلام می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Political Research in Islamic World

Designed & Developed by : Yektaweb