دوره 7، شماره 4 - ( پژوهش های سیاسی جهان اسلام 1396 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 165-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
2- گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان ، a.alihosseini@ase.ui.ac.ir
3- گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2861 مشاهده)
در عصر کنونی، اندیشه­ها، نگرش­ها و فعالیت­های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، مرزهای ملی را پشت سر گذاشته و در سطح جهانی پراکنده می­شوند، از اندیشه­های مختلف تأثیر می­پذیرند و متقابلاً بر آن‌ها تأثیر می­گذارند. مسائل فوق، همگی تحت تأثیر فرآیندهای جهانی­شدن می­باشند. بنابراین جهانی­شدن در ابعاد سیاسی، فرهنگی و ارتباطی، پیامدها و نتایجی را به دنبال داشته است که می­تواند فرصت­هایی را برای جوامع مختلف به وجود آورد. اسلام سیاسی شیعی نیز در فضای جهانی­شدن، امکان آن را پیداکرده است که از فرصت­های جهانی­شدن برای عرضه خود استفاده نماید. برای بررسی این موضوع، در پژوهش حاضر تلاش می­شود تا با بهره­گیری از روشی توصیفی و تحلیلی، ضمن تبیین مفاهیم اسلام سیاسی شیعی و جهانی­شدن و بررسی شاخص­ها و ویژگی­هایی آن‌ها، به این پرسش پرداخته شود که: جهانی­شدن چه فرصت­هایی را برای اسلام سیاسی شیعی فراهم می­آورد؟ فرضیه­ای که در اینجا مبنای استدلال قرارگرفته عبارت است از جهانی­شدن در ابعاد سیاسی، فرهنگی و ارتباطی، پیامدها و نتایجی به دنبال دارد که می­تواند فرصت­هایی را برای جوامع مختلف به وجود آورد؛ اسلام سیاسی شیعی نیز در فضای جهانی­شدن، امکان آن را پیداکرده از فرصت­های جهانی­شدن برای عرضه خود بهره­مند شود. بر این اساس نتایج پژوهش حاکی از آن است که ایده­های، سیاسی و جامعه­شناختی اسلام سیاسی شیعی مجال ارائه یافته و با توجه به ارزش­های عام اسلامی و توان اسلام سیاسی شیعی برای پاسخ­گویی به مسائل زندگی در فضای جدید جهانی، فرهنگ شیعی به‌عنوان فرهنگ مقاومت و جهاد در مقابل فرهنگ زور و قدرت­مداری در سطح جهانی مطرح‌شده است و تلاش دارد در فضای جهانی­شدن به یک گفتمان تبدیل گردد.
 
متن کامل [PDF 231 kb]   (2369 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/15 | پذیرش: 1396/11/26 | انتشار: 1397/5/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.