Political Research In Islamic World
فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام
پژوهشهاي سياسي جهان اسلام
Literature & Humanities
http://priw.ir
1
admin
2322-2980
2222
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
7
3
online
1
fulltext
fa
بررسی اهداف و اندیشههای رهبران اسلامگرا در ترکیه نوین
Investigating the Goals and Thoughts of Islamist Leaders in
the New Turkey
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:14.0pt;">ترکیه نوین (جمهوری ترکیه) در سال 1923 میلادی توسط مصطفی کمال آتاتورک تأسیس میشود. بعد از تأسیس دولت ترکیه (جمهوری نوین ترکیه) در سال 1923، کمال آتاتورک تمام کوشش خود را به کار میگیرد تا اسلام را بهعنوان یک دین حداقلی به حوزه خصوصی فرو کاهد و جامعه را با سرعت هرچه بیشتر در جهت هماهنگی با اقتضائات مدرنیته در دوران معاصر هدایت کند؛ اما بعد از مرگ مصطفی کمال آتاتورک، آشکار میگردد که تمام فعالیتها و برنامهریزیهای او برای قطع ارتباط ترکیه با گذشته عثمانیاش (که نماینده جهان اسلام محسوب میشده) و کاستن از نفوذ آموزههای اسلامی چندان کارآمد نبوده و اسلام همچنان مانند گذشته نقشی اساسی و مهم در شکلدهی هویت اسلامی-ترکی بر عهده دارد. بنابراین پرسش اصلی پژوهش این است که پیشگامان و پرچمداران اسلام در ترکیه نوین چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال مینمایند؟ یافتههای حاصل از پژوهش تصریح میکنند که دو نحله اسلام سیاسی به رهبری نجم الدین اربکان و اسلام اجتماعی به رهبری فتحالله گولن در ترکیه به فعالیت مشغول هستند که نهتنها در اهداف و آرمانها بلکه در راهبردها نیز با یکدیگر تفاوتهای قابل مداقه ای دارند؛ بهگونهای که اربکان برای رشد اسلام گرایان دست به ترسیم آرمانشهر و جهاد در راستای وصول به آن می زند و میخواهد با اتحاد مسلمانان و استعمار ستیزی اهداف خود را پیاده کند؛ درحالیکه گولن ترجیح میدهد با فعالیتهای آموزشی، تبلیغی و دست زدن به فعالیتهای اقتصادی اهداف خود</span></span> <span style="font-family:b lotus;"><span style="font-size:14.0pt;">را عملی نماید که البته در این راه بر ناسیونالسم ترک تاکید ویژه ای دارد.</span></span><br>
The new Turkey (Republic of Turkey) was founded in 1923 by Mustafa Kemal Ataturk. After the establishment of the Turkish government (the new Republic of Turkey) in 1923, Kamal Ataturk took all his efforts to reduce Islam as a minimum religion to the private realm and to accelerate society more closely in line with the requirements of modernity in the contemporary era. But after his death, it became obvious that all his activities and plans to break the relationship with the Ottoman past (which represents the Islamic world) and reducing the influence of Islamic thoughts were not effective, and Islam continues to play a fundamental role in the formation of the Islamic-Turkish identity as well as the past. So the main question of this research is that: “who are the pioneers of Islam in the new Turkey and what their goals are?” The findings of the study confirm that two political Islamist movements led by Najmuddin Erbakan and social Islam led by Fethullah Gulen in Turkey are active in Turkey, which not only are significcant difference in aims and ideals, but also in strategies so that Arghakan, for the growth of the Islamists, has drawn on utopia city and jihad in order to achieve it, and wanted to achieve its goals by unifying Muslims and fighting with colonialism, while Gulen prefers to pursue his goals through educational, promotional and economic activities that of course had special emphasis on the Turkish nationalism.<br>
اسلام سیاسی, اسلام اجتماعی, ترکیه نوین , نوعثمانی گری
political Islam, social Islam, the new Turkey, neo- Ottomanism
215
238
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-625-1&slc_lang=fa&sid=1
محمد
جوانمرد
TABATABAI@GMAIL.COM
10031947532846002421
10031947532846002421
No
دانشگاه علوم انتظامی امین
مهدی
پیروزفر
Mahdipiroozfar1371@gmail.com
10031947532846002422
10031947532846002422
No
علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
رامین
ولی زاده میدانی
asemanehapht@gmail.com
5070128671
10031947532846002423
Yes
علوم سیاسی دانشگاه امام صادق