TY - JOUR T1 - Analysis of the role of political marketing, political culture and social capital on the political orientation of the people in Iran. TT - تحلیل نقش بازاریابی سیاسی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی مردم در ایران JF - priw JO - priw VL - 10 IS - 1 UR - http://priw.ir/article-1-1144-fa.html Y1 - 2020 SP - 193 EP - 218 KW - Political Marketing KW - Social Capital KW - Political Orientation KW - Political Culture N2 - امروزه گرایش سیاسی یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری در دوره مدرن محسوب می‌شود به طوری که از موثرترین عامل بر روندهای تصمیم گیری و اجرائی کشور و نیز به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می کند. هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش بازاریابی سیاسی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه با طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده‌شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ (805/.) در سطح مناسبی قرار داشت. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شهروندان شهر تهران است که نمونه‌ای 384 نفری به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ابزارهای اس پی اسس و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد نقش بازاریابی سیاسی بر سرمایه اجتماعی (T: 18/134)، فرهنگ سیاسی(T: 12/749) و گرایش سیاسی(T: 2/628) و همچنین نقش سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی(T: 4/882) معنادار و مثبت است؛ اما نقش فرهنگ سیاسی بر گرایش سیاسی(T: 1/092) مورد تائید واقع نشد. M3 ER -