Political Research In Islamic World
فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام
پژوهشهاي سياسي جهان اسلام
Literature & Humanities
http://priw.ir
1
admin
2322-2980
2222
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی سیاست های نفتی ایران در اوپک براساس نظریه بازی ها
Investigating Iran’s OPEC Oil Policy Based on Game Theory
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در شرایط سیاسی-اقتصادی کنونی و تخلفات متعدد اعضای اوپک از مصوبات گروه در اثر رقابت های سیاسی و اقتصادی و خصوصا شرایط منطقه خاورمیانه، افزایش تنش های سیاسی مابین ایران و عربستان سعودی، در کنار جنس تقاضا برای نفت اوپک و جایگاه اوپک در بازار جهانی نفت، رقابت درونی بین اعضای اوپک افزایش چشم گیری داشته و سیاست های نفتی اعضای اوپک بیشتر به رقابت های درونی معطوف گردیده است. در چنین شرایطی رقابت ایران و عربستان سعودی در چشم انداز تعارضات سیاسی-اقتصادی اهمیت دوچندانی یافته است.</span></span><br>
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر به منظور بررسی دقیق و علمی تعارضات اقتصادی بین اعضای اوپک، رقابت های درونی اوپک را در چهارچوب نظریه بازی ها مورد توجه قرار داده، در این راستا رقابت درونی اعضای اوپک به شکل یک بازی رهبر-پیرو مدلسازی گردیده و با تعیین تابع سود کشورهای عضو اوپک، نقطه تعادل نش بازی محاسبه شده است.نهایتا با توجه به نقطه تعادل محاسبه شده، میزان تولید بهینه و استراتژی "رفتار پیرو" به عنوان استراتژیبهینه ایران تعیین شده است. همچنین برای یک دوره ی آتی مقادیر بهینه تولید با فرض ثبات شرایط معین گردیده است. </span></span><br>
<span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:13.0pt;">در این پژوهش سیاست های بهینه کوتاه مدت ایران در اوپک براساس مدل بازی رهبر-پیرو مدلسازی و محاسبه شده است شاید با وارد نمودن شاخص های سیاسی به معادله سود در آینده و دقیق تر نمودن تابع واکنش کشورها با توجه به شرایط کوتاه مدت اقتصادی و سیاسی هرکشور، نتایج دقیق تری در جهت بررسی سیاست های بهینه بلندمدت ایران در اوپک به دست آید.</span></span><br>
In the current political-economic conditions and the numerous violations by OPEC members of the group’s resolutions due to political and economic rivalries, especially the situation in the Middle East, the increase in political tensions between Iran and Saudi Arabia, along with the demand for OPEC oil and the position of OPEC in the global market Oil, internal competition among OPEC members has increased dramatically, and OPEC members’ oil policy has been more focused on internal competition. In such a situation, the competition between Iran and Saudi Arabia has become two-fold in the context of the political-economic conflict. In order to investigate the exact and scientific issues of the economic and political conflicts among OPEC members, OPEC’s internal competition has been considered within the framework of game theory. In this regard, the internal competition of OPEC members has been modelled as a leader-follower game, and by specifying the OPEC member’s profits function, the game’s Nash equilibrium point is calculated. Finally, based on the calculated balance point, optimum production and “follower behaviour” strategy are determined as the optimal strategy of Iran. Also, for the next period, the optimal production quantities are determined with the assumption of stable conditions. In this research, Iran’s short-term optimal policies in OPEC have been modelled based on the Leader-follower model. Perhaps, by introducing political indicators into the future profit equation, and more accurately, the response function of countries with respect to short-term economic and political conditions, each country will have more precise results to examine each member’s long-term optimal policy in OPEC
سیاست نفتی, اوپک, نظریه بازی ها, تعادل نش, تعارض سیاسی-اقتصادی, مقدار تولید بهینه
Oil policy, OPEC, Game theory, Nash equilibrium, Political-economic conflict, Optimal production amount
1
28
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-974-1&slc_lang=fa&sid=1
Soltanali
Shahriari
سلطانعلی
شهریاری
sa_shahriari@yahoo.com
10031947532846005502
10031947532846005502
Yes
Assistant Professor of Management at Kharazmi University
استادیار گروه مدیریت دانشگاه خوارزمی
Tohid
Firoozan SarNaghi
توحید
فیروزان سرنقی
t.firoozan@khu.ac.ir
10031947532846005503
10031947532846005503
No
Assistant Professor of Management at Kharazmi University,
استادیار گروه مدیریت دانشگاه خوارزمی،
Nima
Farazmand
نیما
فرازمند
nimafarazmandchamran@gmail.com
10031947532846005504
10031947532846005504
No
Master of Marketing in Kharazmi University
کارشناس ارشد mba گرایش بازاریابی دانشگاه خوارزمی