@article{ author = {}, title = {America, Democracy and the Middle East (from September 11, 2001 to the Tramp era)}, abstract ={The September 11, 2001 incident brought about US foreign policy revisions on some issues, values and areas. The issue of developing democracy in the Middle East has been one of these issues. The September 11, 2001 incident in the Bush administration's presidency and the developments in North Africa and the Arab Middle East in 2011 to Tramp's presidency, have faced the foreign policy of US against this part of the world with new opportunities and challenges. Central identity as one of the components of US foreign policy at this time was encountered with the complex and multifaceted structure of the Middle East region and faced the foreign policy of this country with come challenges. Accordingly, this research seeks to examine this issue by collecting information in a library method based on the theoretical framework of constructivism, especially the Systematic type of Alexander Wendt. Research results suggest that in spite of American rhetoric in the field of democracy, The nature and manner of engagement of this country with its complex structure and contradictory view of the Middle East region have shaped the disruption of the development of democracy and, in some cases, the spread of controlled democracy in the Middle East in the early of the new century.  }, Keywords = {foreign policy, constructivism, America, the Middle East, Democracy spread}, volume = {8}, Number = {3}, pages = {1-26}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {آمریکا، دموکراسی و خاورمیانه (از 11 سپتامبر2001 تا دوره ترامپ)}, abstract_fa ={ حادثه 11 سپتامبر 2001 موجب تجدید نظرهایی در سیاست خارجی آمریکا در قبال برخی مسایل، ارزشها و مناطق گردید. مساله دموکراسی گستری در منطقه خاورمیانه از جمله این موارد بوده است. حادثه 11 سپتامبر در دوره ریاست جمهوری بوش پسر و تحولات شمال آفریقا و خاورمیانه عربی در سال 2011 تا ریاست جمهوری ترامپ، سیاست خارجی آمریکا در برابر این بخش از جهان را با فرصت ها و چالش های نوینی مواجه ساخت. هویت محوری به عنوان یکی از اجزای سیاست خارجی آمریکا در این مقطع زمانی با ساختار پیچیده و چند وجهی منطقه خاورمیانه برخورد نمود و سیاست خارجی این کشور را با چالش هایی مواجه ساخت. بر این اساس این پژوهش در صدد است تا این مساله را با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و با تکیه بر چارچوب نظری سازه انگاری به ویژه نوع سیستمیک الکساندر ونت مورد بررسی قرار دهد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که به رغم لفاظی های آمریکا در زمینه دموکراسی، نوع و شیوه تعامل این کشور با ساختار پیچیده و تناقض نمای منطقه خاورمیانه موجب شکل گیری اختلال در دموکراسی گستری و بعضا اشاعه دموکراسی کنترل شده در خاورمیانه در اوایل قرن جدید شده است.  }, keywords_fa = {سیاست خارجی, سازه انگاری, آمریکا, خاورمیانه, دموکراسی گستری }, url = {http://priw.ir/article-1-534-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-534-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {sayad, mohammadreza and Khosravi, Mohammadali and Shirkhani, Ali and KhosraviBabAnari, Malektaj}, title = {The Effect of a Governmental Culture on the Effectiveness of the Political System in the Islamic Republic of Iran}, abstract ={Briefly, Political culture refers to the attitude and insight of each individual towards the political system, political figures, their functions and duties, as well as the attitude of political figures towards the role and position of the people in the political system. According to this definition, the total expectations of the people from the state and the total expectations of the governors from the people are formed in the framework of this political culture. In the subject of efficacy, a political system is considered efficient if it can accomplish the tasks that the people expect from them and achieve the goals that they assigned for themselves according to these tasks. With a glimpse to the features of Iranian political culture, it becomes clear that Iran is state-oriented. Therefore, this study, by using a descriptive and analytical method, aims to find the answer to the question of: What is the effect of a state-oriented culture on the efficiency of the political system of the Islamic Republic of Iran? In response to this question, the following hypothesis was tested: the state-oriented culture has weakened the political system of Islamic Republic of Iran by explaining its various tasks in the political and economic arena for the government. The results of the research confirm the above hypothesis that the state-oriented culture has led to the sustained passive participation and the weakening of political parties in the political arena and the formation of economic monopolies and, consequently, inflation, unemployment and the increase of economic corruption in the economy, which itself results in the inefficacy of the political system.  }, Keywords = {state-orientd Culture, Political Efficiency, Economic Efficiency, Functionalism, Islamic Republic of Iran.}, volume = {8}, Number = {3}, pages = {27-47}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {تاثیر فرهنگ دولت گرا بر کارآمدی نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa ={در تعریفی اجمالی فرهنگ سیاسی به نحوه نگرش و بینش هر فرد نسبت به نظام سیاسی، شخصیت‌های سیاسی و کارکردها و وظایف آن‌ها و همچنین نگرش شخصیت‌های سیاسی نسبت به نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی گفته می‌شود. بر اساس این تعریف مجموع انتظارات مردم از نهاد دولت و مجموع انتظارت دولتمردان از مردم در قالب این فرهنگ سیاسی شکل می‌گیرد. این موضوع البته زمانی اهمیتی مضاعف می‌یابد که در بحث کارآمدی، نظام سیاسی کارآمد را نظامی می‌دانند که بتواند وظایفی را که بیشتر مردم از آن متوقع هستند انجام دهد و به اهدافی که بر حسب این وظایف برای خود مشخص ساخته دست یابد. به همین منظور از آنجا که نگاهی اجمالی به ویژگی‌های فرهنگ سیاسی ایران دولت‌گرا بودن آن را روشن می‌سازد هدف از انجام این پژوهش آن است که با استفاده از روشی توصیفی و تحلیلی به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال باشد: فرهنگ دولت‌گرا چه تاثیری بر کارآمدی نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایرن داشته است؟ در پاسخ به این سوال فرضیه زیر مورد آزمون قرار می‌گیرد: فرهنگ دولت‌گرا با تبیین وظایف متعدد در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی برای دولت موجب ضعف کارآمدی نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران شده است. نتایج پژوهش ضمن تائید فرضیه فوق گویای آن است که فرهنگ دولت‌گرا موجب تداوم مشارکت منفعلانه و تضعیف احزاب سیاسی در عرصه‌ی سیاسی و شکل‌گیری انحصارات اقتصادی و به تبع آن تورم، بیکاری و افزایش فساد اقتصادی در عرصه اقتصادی شده است که خود موجبات ناکارآمدی نظام سیاسی است.  }, keywords_fa = {فرهنگ دولت‌گرا, کارآمدی سیاسی, کارآمدی اقتصادی, کارکردگرایی, جمهوری اسلامی ایران.}, url = {http://priw.ir/article-1-800-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-800-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {SHamsodini, Saeed and Mortazavi, Khodayar}, title = {The dangers and challenges of a single-party system for federalism (Case Study: Iraq under the Ba\'ath Party)}, abstract ={  The existence of single-party systems in today's world, on the one hand, and the fact that federal governments in some parts of the world, on the other hand, make It possible to consider the relationship between the two. On the other hand, with the advent of both systems in Iraqi society, one wonders how the interaction of a single-party system with federalism is and what problems and challenges have arisen in this regard? It is a multifaceted community that has been formed in ancient times by the plurality of groups with a mosaic arrangement, and this ethnic, linguistic and religious diversity in the process of nation-state-building continued from the beginning of the establishment of the Ba'ath party to the new rulers. In this paper, using the descriptive–analytical method and conceptual model of Jean Blundell, the damages and challenges of the one-party system during the period of the Ba'ath Party's rule for federalism have been evaluated. The results suggest that the mosaic structure, social fragmentation, Ba'athist invasion, ambiguity in the sense of federalism and differences in perceptions, the severe repression of Akras and Shiites, and the inconsistency of the defenders of federalism have been one of the main challenges of the realization of federalism in Iraq under the rule of a single-party system.  }, Keywords = {one-party system, federalism, mosaic society, Iraq and the Ba'ath party}, volume = {8}, Number = {3}, pages = {49-73}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {آسیب‌ها و چالش‌های نظام تک حزبی برای فدرالیسم (مطالعه موردی : عراق تحت حاکمیت حزب بعث)}, abstract_fa ={ وجود نظام های تک حزبی در دنیای امروز از یک سو و از سوی دیگر واقعیتی به نام دولت های فدرال در بخشی از مناطق جهان سبب می‌شود تا نسبت این دو مورد تامل و کنکاش قرار گیرد. از طرفی، با مطرح شدن هر دو نظام در جامعه عراق این پرسش به میان می آید که نحوه تعامل نظام تک حزبی با فدرالیسم چگونه بوده و در این خصوص چه مشکلات و چالش هایی پدید آمده است؟ آن هم جامعه ای متکثر که ازدوران قدیم تعدد و تکثر گروهها با آرایش موزائیکی در آن شکل گرفته و این تنوع قومی و زبانی و دینی در فرآیند دولت – ملت سازی و از ابتدای تأسیس حزب بعث تا سقوط آن ودردوران جدید تداوم یافته است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی –تحلیلی ونیزبا بهره گیری از مدل مفهومی ژان بلاندل آسیبها و چالش های نظام تک حزبی در دوران حاکمیت حزب بعث برای فدرالیسم بررسی و ارزیابی شده است. ما حصل کار اینکه بافت موزائیکی، شکاف های اجتماعی، یکه تازی حزب بعث، ابهام در معنای فدرالیسم و اختلاف برداشت ها، سرکوب شدید اکراد و شیعیان و ناهماهنگی مدافعان فدرالیسم از مهمترین چالش های تحقق فدرالیسم در عراق دوران حاکمیت نظام تک حزبی بوده است.  }, keywords_fa = {نظام تک حزبی, فدرالیسم, جامعه موزائیکی, عراق و حزب بعث}, url = {http://priw.ir/article-1-748-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-748-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {}, title = {Extreme Right Discourse Distinctions in Western Geography with Emphasis on the position of Muslims}, abstract ={Why and how intensification of the activities of extreme right-wing groups in the West has become a major issue in security studies in recent years.  Despite the differences in the activities of these groups in the two geographies of Western Europe and North America as the main focal points of Western civilization, as the available evidence, suggests that the greatest opposition to Islam and Muslims is, in particular, in the agenda of both streams. Violent acts such as the burning of places and shelters of many refugees, including Muslims, as well as the scourge of honoring their religious sites are just two examples of the evident cases for this claim. Given the increasing role played by the sympathies of this extreme trend in the political transformations, which should be highlighted in the election of Donald Tramp as US President, is the study of the dimensions and strains found and hidden in this intellectual-political process, which has had great importance with other topics as new fascism. Therefore, in this article, by referring to the latest works and information and using the comparison method to distinguish the two main trends in the two geographies of North America and Western Europe, we attempted to deal with the activities of these groups. The main findings of this article suggest that, given the various historical and sociological traditions, there are quite different forms of radical rightwing revival in the two geographies. While in the United States, these streams have often religious tracks and it is essentially impossible to study them without regarding for religious variable, in Western Europe, the strong opposition to multiculturalism and the less emphasis on race and biological differences are the main focus of this group's activity.  }, Keywords = {extreme Right, Western Europe, USA, multiculturalism, Muslims, other}, volume = {8}, Number = {3}, pages = {75-97}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {تمایزهای گفتمانی راست افراطی در جغرافیای غرب با تاکید بر جایگاه مسلمانان}, abstract_fa ={چرایی و چگونگی تشدید فعالیت گروه­های راست افراطی در غرب طی سال­های اخیر به یکی از موضوعات اساسی مطالعات امنیتی تبدیل شده است. به رغم تفاوت­های موجود در فعالیت این گروه­ها در دو جغرافیای اروپای غربی و آمریکای شمالی به عنوان کانون­های اصلی تمدن غرب شواهد موجود حکایت از آن دارد که تقابل بیشینه با اسلام و مسلمانان به طور خاص در دستور کار هر دو جریان قرار گرفته است. اقدامات خشونت‌آمیزی چون آتش زدن اماکن و پناهگاه­های بسیاری از مهاجرین ازجمله مسلمانان و نیزشعارنویسی و هتک حرمت به اماکن مذهبی آنها تنها دو نمونه از قرینه­های موجود برای این ادعا است. با توجه به افزایش نقش­آفرینی سمپات­های این جریان افراطی در تحولات سیاسی که اوج آن را باید در انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده به نظاره نشست بررسی ابعاد و سویه­های پیدا و پنهان این جریان فکری-سیاسی که با عناوینی چون فاشیسم جدید نیز از آن یاد می­شود اهمیت دوچندانی یافته است. بنا بر این در این مقاله تلاش خواهد شد تا با مراجعه به جدیدترین آثار و اطلاعات موجود درباره فعالیت این گروه­های تاثیرگذار و بهره­مندی از روش مقایسه­ای  به تمایزهای دو جریان اصلی آن در دو جغرافیای آمریکای شمالی و اروپای غربی پرداخته شود. یافته­های اصلی این مقاله حکایت از آن دارد که با توجه به سنت‌های تاریخی و جامعه­شناختی مختلف اشکال کاملاً متفاوتی از احیای راست افراطی را در دو جغرافیای مذکور شاهد هستیم. درحالی­که در ایالات متحده آمریکا غالباً این جریان­ها رگه­های مذهبی داشته و اساساً مطالعه آنها بدون در نظر گرفتن متغیر مذهب غیرممکن است در اروپای غربی مخالفت شدید با چندفرهنگی و تاکید کمتر بر عنصر نژاد و تفاوت‌های بیولوژیک محور اصلی فعالیت این گروه­ها را تشکیل داده است.  }, keywords_fa = {راست افراطی, اروپای غربی, ایالات متحده آمریکا, چندفرهنگی, مسلمانان, دیگری.}, url = {http://priw.ir/article-1-830-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-830-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {}, title = {The paradigmatic transformation of the concept of power and security in the age of globalization and its impact on the national security of the Islamic Republic of Iran}, abstract ={Power and security are the key concepts of international relations. Nevertheless, these two concepts can be considered as the most complex concepts of this discipline. This issue, in particular in the light of the dynamics of international politics and the paradigmatic transformation of this science in the age of globalization, has brought about both methodological and material domains and the emergence of numerous non-state actors, the interdependence of economic, political and security of countries and the development of information and communication technology, which today, faced us with a variety of forms and dimensions of power and security and different approaches to explaining and explaining it. Accordingly, despite the dominance of hegemonic approach of realism in international relations, the definition of power and security as a forceful force has been criticized and conceptual deconstruction. In this regard, concepts such as soft power, smart power, soft security, security kernel, intelligent defense, and the like have been posed. Regarding this issue, the main purpose of this study is to review the paradigm shift of power and security in the era of policy globalization and its impact on the national security of the Islamic Republic of Iran. This article attempts to answer the question: What are the most important effects of the transformation of the concept of power and security in the age of globalization in Iran's national security? The findings of this research, which have been conducted through descriptive-analytic method, show that the evolution of power, security and threat in the era of globalization has transformed a state-oriented, positive, human and transnational perspective to the emergence of new challenges and opportunities for national security of Iran, which the lack of attention to the development of these concepts and the pursuit of national security strategies based on traditional definitions will not be the national interests of the Islamic Republic of Iran in the era of globalization.  }, Keywords = {Power, Security, Soft Power, Smart Power, Soft Security, New Security Threats, National Security of the Islamic Republic of Iran}, volume = {8}, Number = {3}, pages = {99-126}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {تحول پارادایمی مفهوم قدرت و امنیت در عصر جهانی شدن و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa ={قدرت و امنیت، کلیدی ترین مفاهیم روابط بین الملل محسوب می شوند بااین وجود، این دو مفهوم را می توان پیچیده ترین مفاهیم این دیسیپلین علمی نیز به حساب آورد. این مساله بویژه در پرتو پویایی سیاست بین الملل و تحول پارادایمیک این علم در عصر جهانی شدن، در هر دو حوزه روشی و ماهوی و ظهور بازیگران متعدد غیر دولتی، وابستگی متقابل اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشورها و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سبب شده که امروزه با اشکال و ابعاد بسیار متنوع و متکثری از قدرت و امنیت و رویکردهای متفاوت در توضیح و تبیین آن مواجه باشیم. بر این اساس، علی رغم سلطه هژمونیک رهیافت رئالیسم در روابط بین الملل، تعریف قدرت و امنیت به عنوان توانمندی معطوف به زور مورد انتقاد و واسازی مفهومی قرار گرفته است. در این راستا مفاهیمی چون قدرت نرم، قدرت هوشمند، امنیت نرم، هسته امنیتی، دفاع هوشمند و... مطرح شده است. باتوجه به این مساله، هدف اصلی پژوهش حاضر، بازخوانی تحول پارادایمیک قدرت و امنیت در عصر جهانی شدن سیاست و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. در این مقاله تلاش شده تا به این سوال پاسخ داده شود که مهم ترین تاثیرات تحول مفهوم قدرت و امنیت در عصر جهانی شدن بر امنیت ملی ایران کدامند؟ یافته های این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته نشان می دهد که تحول ماهوی قدرت، امنیت و تهدید در عصر جهانی شدن از رویکرد سلبی و دولت محور به رویکرد ایجابی، انسانی و فراملی، زمینه شکل گیری چالش ها و فرصت های نوینی برای امنیت ملی ایران شده که عدم توجه به تحول این مفاهیم و پیگیری راهبردهای امنیت ملی بر مبنای تعاریف سنتی، تأمین کننده منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در عصر جهانی شدن نخواهد بود.  }, keywords_fa = {قدرت, امنیت, قدرت نرم, قدرت هوشمند, امنیت نرم, تهدیدات نوین امنیتی, امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, url = {http://priw.ir/article-1-769-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-769-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {}, title = {Genealogy the Emergence of the Ideology of Antiquity Nationalism of the Pahlavi Regime}, abstract ={Beginning with the late 19th century Iran underwent a great deal of transformation. Central to this transformation was the change from a decentralized monarchy to the modem nation state and the development of an official Iranian nationalism under Reza Shah. Nationalism was the main axes of the first Pahlavi era that was followed by using the Persian language and ethnicity, paying attention to the historical past and relying on the antiquity were of its manifestations the result of which was crystallized in the homeland patriotism. In this age of homeland, close bond component was king worship and archaism. Reza Shah's government, by leading the intellectuals sought to replace Imperial ideology of nationalism with the Iranian and Islamic culture and rests the legitimacy of his regime on it. One of the features and characteristics of the Pahlavi regime was the emphasis on the idea of nationalist glory and honor of the Zoroastrian religion of pre-Islamic Iran and the Persian language worshiped  by that time.This article aims at the crystallization phenomenon of nationalism and ethnicity importance of convergence in the approach of the Iranian in the Pahlavi era and investigated the implications and intentions of the founders approach}, Keywords = {Ancient Nationalism, Pahlavi Regime, Islam, Ideology, the West}, volume = {8}, Number = {3}, pages = {127-151}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {تبارشناسی ایدئولوژی ناسیونالیسم باستان گرا و دیگری سازی}, abstract_fa ={سده‌ی نوزدهم آثاری تعیین کننده بر حیات سیاسی و اجتماعی جوامع مختلف داشته است. ایدئولوژی های سیاسی مختلف به عنوان نیروهایی مترقی در قرن نوزدهم گسترش یافتند و همچنان که در تحولات غرب نقش ایفا می کردند بر دیگر جوامع نیز تاثیرگذار شدند. در این میان نقش نخبگان مدافع غربی شدن  در جوامع غیر غربی و چگونگی مواجهه‌ی آنها با این ایدئولوژی ها و تحولات غرب، نقش مهمی در چگونگی فعل و انفعالات تحولات سیاسی و اجتماعی این جوامع به‌ همراه‌ داشت. متعاقب آشنایی با این ایدئولوژی ها، بخشی از نخبگان فکری حول مکتب ناسیونالیسم باستان گرا شکل گرفت که‌ علل عقب ماندگی ایران را دین اسلام و تکثر قومی میدانستند. ناسیونالیسم باستان گرا از پادشاهی هخامنشی و ساسانی و آیین زرتشتی به‌ عنوان عصر طلایی ایران یاد میکرد که‌ با تهاجم اعراب و گسترش دین اسلام دچار افول شده‌ بود. همچنین این جریان ایدئولوژیک همگرایی ملی را در نفی هویت اقوام و تلاش برای یکسان سازی هویتی تعقیب میکرد. در دوره‌ی پهلوی یکم و دوم، ائتلافی میان حکومت و نخبگان مدافع غربی شدن و ملت سازی حول ایدئولوژی خرد گریز ناسیونالیسم باستان گرا ایجاد شد که‌ نهایتاً به‌ ایدئولوژیک شدن عرصه‌ی زیست جهان ایرانی و غیاب ترابط مفاهمه‌ای به‌ عنوان مبانی تشکل جامعه‌ی مدنی، منجر شد. این ناسیونالیسم، شریعت اسلامی و کثرت قومی و فرهنگی را غیریت سازی نموده و با اتخاذ رویکردی مقابله جویانه با آنها  عرصه‌ی زیست جهان را به‌ عرصه‌ی خشونت مبدل کرد. این در حالی است که‌ برای تحقق جامعه‌ی مدنی زیست جهان باید عاری از خشونت و خرد گریزی باشد. ایدئولوژی خر گریز ناسیونالیسم باستان گرا در نهایت با واکنش شریعت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ناکام ماند.  }, keywords_fa = {ناسیونالیسم باستان گرا, رژیم پهلوی, اسلام, ایدئولوژی, غرب}, url = {http://priw.ir/article-1-812-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-812-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {}, title = {Recognizing the most important intellectual and ideological principles and the political-social backgrounds of the emersion of Religious intellectual trend in contemporary history of Iran}, abstract ={  The Religious intellectual trend, intellectually, is the continous of the evolution of the intellectual trend in Iran, which compared to their previous generations, has created a different attitude towards religion. This word, as one of the common terms, has always challenged intellectual, historical and socio-political studies of contemporary Iran and there is no possibility to ignore it sociologically-historically in the process of developments in the intellectual trend. This case, which is one of the relatively newfound and socially unique phenomena, with regard to the intellectual principles and the backgrounds of its emergence, has attracted the attention of many contemporary political thinkers. Given this, the present study, with descriptive-analytic design and utilizing the library method, aims to examine these principles and backgrounds by answering the question of: "what are the most important intellectual and ideological principles and the political-social backgrounds of the emersion ofrReligious intellectual trend in the contemporary history of Iran?" According to the preliminary hypothesis of the relationship between religion and science, matching new ideologies with religion, considering religion in reforming social affairs, emphasis on positivism as the most important principles of thought, the serious opposition to non-religious or anti-religious thoughts and worldviews, the impact of dual traditional and modern institutions, and the religious traditionalists' desire to new changes in religion, have been among  the most important political and social backgrounds of this trend.   }, Keywords = {Religious intellectuals, Positivism, Baha'ism, Ideology, Modernism}, volume = {8}, Number = {3}, pages = {153-176}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {بازشناسی مهمترین اصول فکری-ایدئولوژیکی و بسترهای سیاسی-اجتماعی پیدایش جریان روشنفکری دینی در تاریخ معاصر ایران}, abstract_fa ={جریان روشنفکری دینی از نظر فکری ادامه­ی سیر تحول جریان روشنفکری در ایران می­باشد که نگرشی متفاوت از نسل­های پیشین خود نسبت به دین ایجاد­کرد. این واژه­ی به­عنوان یکی از اصطلاحات رایج، همواره مطالعات فکری، تاریخی و سیاسی-اجتماعی معاصر ایران را به چالش کشیده­است و امکان نادیده­گرفتن آن به­لحاظ جامعه­شناختی-تاریخی در سیر تحولات جریان روشنفکری وجود ندارد. این مقوله که از پدیده­های نسبتا نوظهور و منحصر به فرد اجتماعی­است، باتوجه به اصول فکری و بسترهای پیدایش، توجه بسیاری از متفکران سیاسی معاصر را به­خود جلب کرده­است. با توجه به این امر، پژوهش حاضر با شیوه­ای توصیفی-تحلیلی و بهره­گیری از روش کتابخانه­ای با طرح این سؤال که «مهمترین اصول فکری-ایدئولوژیکی و بسترهای سیاسی-اجتماعی پیدایش جریان روشنفکری دینی در تاریخ معاصر ایران کدامند؟» در پی بررسی این اصول و بسترها می­باشد. براساس فرضیه­ی مقدماتی پیوند دین و علم، تطبیق ایدئولوژی­های جدید با دین، توجه به دین در اصلاح امور اجتماعی، تأکید بر پوزیتویسم مهمترین اصول فکری، و تقابل جدی با اندیشه­ها و جهان­بینی­های غیردینی یا ضد­دینی، تأثیر نهاد­های دوگانه­ی سنتی و مدرن و تمایل سنت­گرایان دینی به تغییرات جدید در دین از مهمترین بسترهای سیاسی-اجتماعی پیدایش این جریان بوده­است.  }, keywords_fa = {روشنفکری دینی, پوزیتویسم, بهائیت, ایدئولوژی, مدرنیته.}, url = {http://priw.ir/article-1-659-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-659-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} }