@article{ author = {}, title = {Critical analysis of the President\'s Authorization in the Turkish\'s 2017 Constitution}, abstract ={From the time that it took political authority in Turkey, the AKP constantly raised the issue of changing Turkey's political system from the parliamentary to the presidential system. Under Erdogan's leadership, after the coup in April 15, 2016, the party was able to reach its goal thanks to the political support of parties and social accompaniment through 2017's referendum. The purpose of this article is to examine the President's powers as the head of state and the relationship between the president and the legislative and judiciary forces as well as to criticize and evaluate these changes. In this regard, it has been dealt with the changes in the constitutional material, specifically those that are related to the executive body, through a comparative study comparing the new and previous constitution in order to examine the types of political regimes based on the key concept of the separation theory, and explain the Legal and political consequences. The present paper seeks to find out how much the President's powers in the new constitution have changed in Turkey and to which model of political systems the Turkish political system has been approached? The claim of this article is that with the increase of the powers of the Turkish presidential powers, the Turkish system is approaching the presidential system. The findings of this paper, which have been found analytically and descriptively through a documentary method, show that the constitutional changes increase the powers and scope of the president's authority. This may destabilize the border of the separation of powers in Turkey's new political system. The documents of this claim show the increase in mutual eligibility of the President in dissolving the parliament and holding early elections, holding the parliamentary and presidential elections simultaneously, the extension of the term of parliamentary and presidency periods, the president's ability to be the secretary-general of the party during the presidential period, the authority to select the majority of the members of the Council of Judges and Prosecutors, as well as the Constitutional Court and the election of senior government officials without parliamentary approval, and the tightening the process of monitoring the ministers.  }, Keywords = {Turkey, Turkish's 2017 Constitution, Parliamentary system, Presidential system}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {1-29}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {تحلیل انتقادی اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی 2017ترکیه}, abstract_fa ={حزب عدالت و توسعهاز زمانی که اقتدار سیاسی را در ترکیه به دست گرفت، پیوسته مسئلۀ تغییر سیستم سیاسی ترکیه را از سیستم پارلمانی به سیستم ریاست­ جمهوریمطرح می­کرد. این حزب با محوریت اردوغان بعد از کودتای نافرجام 15 آوریل 2016م. به دلیل حمایت­های سیاسی احزاب و همراهی اجتماعی، توانست با همه­پرسی سال 2017به خواسته خود برسد.هدف مقاله حاضر بررسی اختیارات رئیس­جمهور به منزله رئیس کشور و نیز مناسبات رئیس­جمهور با قوای مقننه و قضاییه و نقد و ارزیابی این تغییرات است. در همین راستا، به بررسی تطبیقی تغییرات مواد قانون اساسی و به خصوص مواردی که در ارتباط مستقیم با نهاد اجرایی بوده نسبت به قانون اساسی قبلی پرداخته شده استتا از لحاظ نوع رژیم­های سیاسی براساس مفهوم کلیدی نظریه تفکیک قوا مورد بررسی قرار داده و پیامدهای حقوقی و سیاسی آنتبیین شود.پرسش مقاله حاضر این است که اختیارات رئیس­جمهور در قانون اساسی جدید در چه ابعادی تغییر کرده ونظام سیاسیترکیه را به کدام مدل از نظام­های سیاسی نزدیک­تر کرده است؟مدعای این مقاله این است که با افزایش اختیارات گسترده رئیس­جمهور، نظام ترکیه به نظام ریاست­گرا نزدیک شده است.یافته­های مقاله که به صورت تحلیلی - توصیفیوبا روش اسنادی تدوین شده است، نشان می­دهد که تغییرات قانون اساسی موجب افزایش اختیارات و حوزۀ نفوذ رئیس­جمهور شده است.این امر موجب متزلزل شدن مرزهای تفکیک قوا در سیستم سیاسی جدید ترکیهمی­شود. مستندات این مدعا صلاحیت متقابل رئیس­جمهور برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس، برگزاری همزمان انتخابات مجلس و ریاست­جمهوری، افزایش مدت دوره تصدی مجلس و ریاست­جمهوری، امکان رئیس­جمهور برای تصدی دبیرکل حزب در دوره تصدی ریاست­جمهوری،اختیار انتخاب اکثر اعضای شورای قضات و دادستان­ها و نیز دادگاه قانون اساسی توسط رئیس­جمهور و انتخاب مسئولان رده بالای دولتی توسط رئیس­جمهور بدون تأیید مجلس و نیز سخت شدن فرایند نظارت بر وزراء است.  }, keywords_fa = {ترکیه,سیستم حکومتی قانون اساسی2017, سیستم پارلمانی, سیستم ریاست جمهوری.}, url = {http://priw.ir/article-1-919-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-919-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {alamolhoda, seyyed ali and vaezivazna, ali}, title = {Analyzing critical traditionalism in Shariati\'s thinking}, abstract ={Shariati's intellectual flow is accepted by various readings such as traditionalism, postmodern readings, modernism and radical approach because his thought has the capacity to accept all these readings. He was a critique of tradition and at the same time criticized modernity, and therefore he may have considered as a traditionalist or a supporter of modernity. But deeper study of Shariati's works leads us to the third stream, which is critical to traditionalism. Shariati's general approach to traditionalism is that the two fundamental principles of traditionalism, the attention to wisdom and critique of modernity, are the principles of his thinking. Shari'ati has an interest in both illuminated and Oriental wisdom and, along with many critics of modernity, addresses the crises of modernity and criticizes the principles of Western thought. But like other traditionalists, it does not stop in the Sunnah, but wants to make a bridge between tradition and Modernity by ideology. So it is better to call his intellectual thinking a critical traditionalism. Shariati's critical traditionalism means that, like other traditionalists, he take the crises of modernity very serious and sees its solution to pay attention to spirituality that is recommended by illuminated wisdom, not any spirituality, but the spirituality that serves Ideology and reform of society.  }, Keywords = {traditionalism, modernism, intellectuals, shariati.}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {31-50}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {واکاوی سنت‌گرایی انتقادی درتفکر شریعتی}, abstract_fa ={جریان روشنفکری شریعتی قرائت­های مختلفی مانند سنت­گرایی، قرائت پست مدرنی، فرامدرن‌گرایی و رویکرد رادیکال را به خود پذیرفته­است، زیرا اندیشه او ظرفیت پذیرش همه این قرائت­ها را دارا است. او نقاد سنت بوده و در ضمن نقد مدرنیته نیز داشته­است و لذا چه بسا  او را سنت‌گرا و یا طرفدار مدرنیته دانسته­اند.‌ امّا مطالعۀ عمیق‌تر آثار شریعتی ما را به طرف جریان سوم سوق می‌دهد و آن سنت‌گرایی انتقادی است. رویکرد کلی شریعتی به طرف سنت‌گرایی است؛ چه آن‌که دو اصل اساسیِ سنتگرایی؛ یعنی توجه به حکمت خالده و نقد مدرنیته، از اصول اندیشه اوست. شریعتی هم توجه به عقل اشراقی و شرقی دارد و هم در کنار بسیاری از منتقدین مدرنیته، به بحران‌های مدرنیته می­پردازد و اصول تفکر غربی را مورد نقد قرار می‌دهد؛ ولی مثل دیگر سنت‌گراها توقف در سنت ندارد، بلکه می‌خواهد با ایدئولوژی‌ بین سنت و مدرنیته پل بزند، لذا منتقد سنت هم هست، از این رو بهتر است تا جریان فکری او سنت‌گرایی انتقادی نامیده شود. سنت­گرایی انتقادی شریعتی یعنی اینکه مثل دیگر سنت­گرایان بحران­های مدرنیته را جدی می­داند و راه حل آن­را توجه به معنویتی می­داند که حکمت اشراق توصیه می­کند، نه هر معنویتی، بلکه معنویتی که در خدمت ایدئولوژی و اصلاح وضع جامعه باشد.  }, keywords_fa = {سنت‌گرایی, مدرنیسم, روشنفکری, شریعتی. }, url = {http://priw.ir/article-1-948-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-948-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {ebrahimnia, mohammad and esmaeelizadeh, abbas}, title = {Exploring the Quranic Principles of Imam Khomeini\'s View Points on Israel as a Canceric Gland}, abstract ={Famous Imam Khomeini's view, the founder of the Islamic Republic of Iran, in the similsrity of Israel to a canceric gland and its pursuit as a permanent policy of the system, since the beginning of the victory of the revolution so far, has always been challenging and has brought problems internationally and doubts inside the country. Considering the recent developments in the field of international relations on the interaction with the Zionist regime, especially by some major Islamic countries, it is necessary to examine the basis of this issue from the perspective of the Qur'an. Examining the Qur'an verses about the Israelites, in particular the Jews, demonstrates the importance of it in the Quran in three areas: 1) Quality, 2) Nature, and 3) communities and territories at risk in detail about the corruption of the Jewish people. In the first aspect, it counts features such as: greedy, quick and sustained attempts at spreading corruption, corrupting the right to the justice from the standpoint of right with precise and careful planning and etc. In the second context, it points out their economic, cultural, political and military corruption, and in the third axis, it introduces not only Muslims and Islamic countries, but also all the nations and territories in the jeopardy of Jews. The three mentioned areas are fully correspond to the characteristics of the cancerous gland from the perspective of medicine, which means that, on the one hand, Imam Khomeini's word was not a mere political slogan or a fanatical position, and on the other hand, the Islamic Republic of Iran's policy against the Zionist regime is principled politics derived from the verses of Qur'an and in consistent with the correct Islamic worldview. This study has been done based on the librarian's methodology and describing and analysing data and texts with modern and applicable perception of the verses and narratives. After collecting and reviewing different scattered and somehow contradicted opinions of commentators, it attempted to analyze the verses related to the Israeilites more carefully and provide more accurate and scientific understanding of the verses, and then explained the extent of its relationship with the Imam Khomeini's interpretation. So with regard to the above mentioned, this article is innovative. Other works produced in this subject has rhetorical content and are the motto of the species. In these works a contemporary and scholarly look, especially simultaneously, in relation to Israel from the perspective of the Qur'an and the discovery of the relationship between the hostile positions of Imam Khomeini is not seen with the Qur'an and narrations.  }, Keywords = {Imam Khomeini, Israel, Canceric Gland, Qur'anic principles}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {51-76}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {واکاوی مبانی قرآنی نظر امام خمینی درباره‌ی غده‌ی سرطانی بودن اسرائیل}, abstract_fa ={دیدگاه مشهور امام خمینی € بنیان­گذار جمهوری اسلامی ایران در تشبیه اسرائیل به غده سرطانی و پیگیری آن به عنوان سیاست ثابت نظام از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون، همواره چالش برانگیز بوده، اشکالاتی را در عرصه بین الملل و شبهاتی را در داخل کشور همراه داشته است. با توجه به تحولات شکل­گرفته امروزه در عرصه روابط بین­الملل درباره تعامل با رژیم صهیونیستی و به ویژه از سوی برخی کشورهای عمده اسلامی، ضرورت واکاوی مبانی این موضوع را از منظر قرآن بیشتر نشان می­دهد. بررسی آیات قرآن درباره بنی­اسرائیل و به­ویژه یهود، بیانگر این مهم است که قرآن در سه زمینه 1. کیفیت2. ماهیت و 3. جوامع و سرزمین­های در معرض خطر، درباره فسادانگیزی قوم یهود به تفصیل سخن گفته است. در بعد نخستْ ویژگی­هایی چون: تلاش حریصانه، سریع و بی­وقفه در گسترش فساد، فسادگستری از موضع حق­به­­جانب و با برنامه­ریزی دقیق و حساب­شده و برخی دیگر را برمی­شمارد. در زمینه دوم افساد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی آنان را خاطرنشان می­سازد و در محور سوم نه تنها مسلمانان و کشورهای اسلامی که همه اقوام و سرزمین­ها را در معرض خطر یهود معرفی می­کند. سه زمینه یادشده به طور کامل بر ویژگی­های غده سرطانی از منظر طب منطبق است و این یعنی از یکسو فرمایش امام خمینی € یک شعار سیاسی صِرف یا یک موضع­گیری متعصبانه نبوده و از سوی دیگر سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال رژیم صهیونیستی یک سیاست اصولی مستظهر به آیات قرآن و منطبق بر جهان­بینی صحیح اسلامی است. این اثر بر اساس شیوه کتاب­خانه­ای، مبتنی بر توصیف و تحلیل داده­ها و متون، با رویکرد برداشت امروزی و کاربردی از آیات و روایات، نگاشته شده و از آن جهت که بعد از گردآوری و بررسی نظرات مختلف، پراکنده و بعضا متعارض مفسران، نسبت به تحلیل آیات مرتبط با بنی­اسرائیل و ارائه برداشت دقیق و علمی­تر از آیات اقدام نموده و سپس به تبیین میزان ارتباط آن با تعبیر امام خمینی پرداخته است؛ دارای نوآوری است. سایر آثار تولید شده در این موضوع عمدتا دارای محتوای خطابی و شعار گونه بوده و در این آثار نگاه به روز و عالمانه­ای، به ویژه به صورت هم­زمان، نسبت به اسرائیل از منظر قرآن و کشف ارتباط مواضع دشمن­ستیزانه امام خمینی با قرآن و روایات دیده نمی­شود.   }, keywords_fa = {امام خمینی , اسرائیل, غده‌ی سرطانی, مبانی قرآنی }, url = {http://priw.ir/article-1-773-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-773-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {}, title = {Influence of Internal Disputes among Kurdish Parties on the Failure of Independence of Iraqi Kurdistan}, abstract ={The Kurds were originally one of the original Iranian tribesmen who, during the Safavid rule, following the conflict between Shah Isma'il Safavi and Salim I, the king of the Ottoman Empire in the year 1514 on parts of Iran's territory which were Kurdish - called the Chaldoran War- were separated and joined to the Ottoman Empire's territory. These parts today include: today's Turkish Kurdistan, today's Iraqi Kurdistan, and today's Syrian Kurdistan. The Kurds in all four countries have always concerned about nationalism and independence although they have always had a patriotic feeling towards their homeland, Iran. In this article, which has been written about the independence of the Kurdistan region of Iraq, the authors aim to review the reasons of failure of independence of Iraqi Kurdistan from the perspective of the disputs between the Iraqi Kurdistan's parties. The present study attempts to investigate and answer the following question: "what is the most important reason of the failor of Kurdish independence despite the holding a referendum on the Iraqi Kurdistan's region and gaining a majority of positive votes?" According to the article's hypothesis, due to the unbalanced structure of power in the Kurdistan region of Iraq, the internal controversies between the parties and the lack of coordination between them are the main reasons for the failor of Kurdish independence of Kurdistan in Iraq. The method used in this research is a descriptive and analytical study which deals with the how and why the controversies between the Kurdish parties led to the failure of the independence of the Iraqi Kurdistan. In addition, the decision-making theory of Graham Allison and Herbert Simon has been used in this article.}, Keywords = {Kurdistan region, independence, Kurdish parties, internal disputes}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {77-109}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {تأثیر اختلافات داخلی در میان احزاب کرد بر ناکامی استقلال کردستان عراق}, abstract_fa ={کردها در اصل یکی از اقوام اصیل ایرانی بودند که در دوران حکومت صفویان به علت وقوع جنگی میان شاه اسماعیل صفوی و سلیم یکم، پادشاه امپراطوری عثمانی در سال 1514 میلادی به نام جنگ «چالدران» قسمت‌هایی از خاک ایران که کرد‌نشین بودند، جدا شده و ضمیمه خاک امپراطوری عثمانی گردید. این بخش­ها امروزه شامل کردستان ترکیه امروزی، کردستان عراق امروزی، کردستان سوریه امروزی می‌باشد. کردهای هر چهار کشور همیشه دغدغه ملی‌گرایی و استقلال‌طلبی را داشته‌اند؛ هر چند که همیشه کردها نسبت به سرزمین مادری‌شان ایران احساسی میهن­پرستانه داشته‌اند. در این مقاله که در رابطه با استقلال اقلیم کردستان عراق نگارش یافته است، می‌خواهیم به علت ناکامی استقلال کردستان عراق از نگاه اختلافات احزاب کردستان عراق بپردازیم. تحقیق پیش‌رو به واکاوی این موضوع یا سؤال می‌پردازد که به­‌رغم برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق و کسب اکثریت رأی مثبت برای آن، مهم­ترین دلیل ناکامی استقلال‌طلبی کردها چیست؟ فرضیه مقاله می‌گوید که با توجه به ساختار نامتعادل قدرت در اقلیم کردستان عراق، اختلافات داخلی احزاب و عدم هماهنگی بین آنها، مهم­ترین دلیل ناکامی استقلال‌طلبی کردهای کردستان عراق است. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی - تحلیلی است که در آن به چگونگی و چرایی اختلافات میان احزاب کرد که ناکامی استقلال کردستان عراق را به دنبال داشت، پرداخته شده و همچنین در مقاله مورد نظر از نظریه تصمیم‌گیری گراهام آلیسون و هربرت سایمون استفاده شده است.  }, keywords_fa = {اقلیم کردستان, استقلال, احزاب کرد, اختلافات داخلی.}, url = {http://priw.ir/article-1-852-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-852-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {fahimi, zahra and keshavarzshokri, abbas}, title = {Western Zionist Stream against Shia Culture}, abstract ={Westerns, who thought that they were the unrivaled rulers in the world after the collapse of the Soviet :::::union:::::, suddenly faced with Islamic revolution in Iran and the power of Shia, and from the beginning of the victory of the Islamic Revolution in Iran, they tried to prevent the increasing power of Shia in Iran and all over the world in different ways. The purpose of this study is reviewing the causes of panic in the Zionist at the west from Shia their goals from hostility and propaganda against the Shiites. In this research we have tried to answer this question: "What are the causes of panic in the Zionism from shia and what is their purpose of enmity with shia?" To answer these questions at first, we studied about the roots of Zionism and its relationship with Christian circles in the west. Also we studied about the causes of panic of Zionists from shia and especially Iran. And at the end, we analyzed objectives and actions of Zionism and propaganda against Shiism. The method used in this study is descriptive – analytic and library and Internet resources were used in data collection. The result of this study shows that as the Christians and Jews share the same goals, such as preparing grounds for the arrival of Christ and the necessity of creation the Zionist regime in Palestine and readiness for war with Muslims, despite their long-standing feud, they came to a strategic alliance, and after the occurrence of Islamic revolution in Iran, they tightened their alliance more and due to their intellectual and political contradiction with Shia,  concerned about jeopardizing their interests and their existence in the world,  and with the aim of preventing the empowerment and influence of Shiism in the region and the world, as well as to justify their presence in the West Asian region and their wars and actions in this area, they have launched the enmity and opposition actions in the region, especially with Islamic Republic of Iran, such as promoting shiaphobia, supporting the Takfiri groups, and establishing civil wars in Shiite countries to achieve their goals.    }, Keywords = {western Zionist stream, Shia, Shiaphobia, the clash of cultures, Soft war}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {111-133}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {جریان صهیونیستی غرب در مقابل فرهنگ تشیع}, abstract_fa ={غربی­ها که بعد از فروپاشی شوروی خود را حاکمان بی­رقیب در جهان می­دانستند، ناگهان با وقوع انقلاب اسلامی ایران و قدرت­یابی تشیع مواجه شدند و از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، با انواع روش­های مختلف سعی کردند تا از افزایش قدرت تشیع در ایران و سایر نقاط جهان جلوگیری کنند. این پژوهش نیز با هدف بررسی علل ترس و نگرانی جریان صهیونیسم از تشیع و اهداف آنها از دشمنی و تبلیغ بر ضد شیعیان انجام گرفته است. سؤال مطرح­شده در این مقاله «علل هراس و نگرانی صهیونیسم از تشیع چیست و با چه اهدافی به دشمنی بر ضد شیعیان می­پردازد؟» است که برای پاسخ به این سؤال ابتدا به ریشه­یابی جریان صهیونیسم و ارتباط آنها با محافل مسیحی در غرب پرداخته شده و در ادامه علل هراس جریان صهیونیستی غرب از تشیع، به ویژه ایران مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت، اهداف جریان صهیونیستی از دشمنی و تبلیغ بر ضد تشیع تحلیل شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه­ای و اینترنتی است. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می­دهد که جریان­های مسیحی و یهودی به دلیل داشتن اهداف مشترک، از جمله زمینه­سازی برای ظهور مسیح و لزوم تشکیل دولت صهیونیستی در فلسطین و مبارزه با مسلمانان، با وجود دشمنی دیرینه با یکدیگر که به اتحاد استراتژیک رسیده بودند؛ بعد از مواجهه با انقلاب اسلامی ایران، اتحاد خود را محکم­تر کرده و به دلیل تضاد فکری و سیاسی با شیعه، نگرانی از به خطر افتادن منافع و موجودیت خود در جهان و با هدف جلوگیری از قدرت­یابی و نفوذ تشیع در منطقه و جهان و همچنین به منظور توجیه حضور خود در منطقۀ غرب آسیا و توجیه جنگ­ها و اقداماتشان در این منطقه، از طریق اقداماتی مانند تبلیغ شیعه­هراسی، حمایت از گروه­های تکفیری و ایجاد جنگ­های داخلی در کشورهای شیعه­نشین، به دشمنی و مخالفت با تشیع، به ویژه جمهوری اسلامی ایران می­پردازند.  }, keywords_fa = {جریان صهیونیستی غرب, تشیع, شیعه هراسی, برخورد فرهنگ‌ها, جنگ نرم. }, url = {http://priw.ir/article-1-898-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-898-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {sotoudeh, aliasghar}, title = {The Impact of Syria and Iraq\'s Internal Conflicts on the National Security of the Islamic Republic of Iran}, abstract ={Controversial construction of the Middle East and the range of interests and national security of the Islamic Republic of Iran as well as the internal conflicts of Syria and Iraq affected national security of the Islamic Republic of Iran. In this regard, the central question of this study is "what has been the impact of the new regional security actions (the Syria andIraq conflicts) on the national security of the Islamic Republic of Iran?" The findings show that, new security actions have challenged Iran with two national security pillars. In the military dimension, the conflict has eroded the military power of the Syrian government, as well as the increased military cost of the Islamic Republic of Iran and Hezbollah in favor of Israel in Shamat. In the political dimension, the formation of Sunni fundamentalism has challenged the political ideology and political rule of the Islamic Republic of Iran. Research method in this study is descriptive-analytic and data collection method is using library and internet resources.  }, Keywords = {Middle East security setting, Security dynamics, National Security, the Islamic Republic of Iran, Syria, Iraq}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {135-173}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {تأثیر منازعات داخلی سوریه و عراق بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa ={با توجه به ساخت منازعه­آمیز خاورمیانه و گسترۀ منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، پویش­های امنیتی جدید و به خصوص منازعات داخلی سوریه و عراق به صورت اساسی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را از خویش متأثر ساخته است. در این راستا، پرسش محوری این پژوهش بر این مبناست که پویش­های امنیتی جدید منطقه­ای (منازعات سوریه و عراق) چه تأثیری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته است؟ یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که پویش­های امنیتی جدید در دو بُعد نظامی و سیاسی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را با چالش مواجه کرده است. در بعد نظامی، منازعات باعث فرسایش توان نظامی دولت سوریه و همچنین افزایش هزینه­های نظامی جمهوری اسلامی ایران و حزب­الله به سود اسرائیل در شامات شده است. در بعد سیاسی، شکل­گیری بنیادگرایی سنی ایدئولوژی سیاسی و حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران را با چالش مواجه نموده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری داده­ها منابع کتابخانه­ای و اینترنتی است.  }, keywords_fa = {مجموعه امنیتی خاورمیانه, پویش‌های امنیتی, امنیت ملی, جمهوری اسلامی ایران, سوریه, عراق. }, url = {http://priw.ir/article-1-784-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-784-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {zarei, Ghaffar and mosavi, mohammad and Gholampour, Maji}, title = {A look at the formation of ISIS from the perspective of post-modern terrorism}, abstract ={Terrorism has been divided in several directions. One of the most important conceptual divisions of terrorism is its division into three types of traditional, modern and postmodern which, while possessing common characteristics, share their own characteristics. Traditional terrorism is the most elementary type of terrorism that is limited to the borders of a land and region; modern terrorism brings about the element of nation and state; and postmodern terrorism responds to the moral degradation and domination of Western cultural and political hegemony, which of course is heavily reliant on mass media and social networks. In this regard, ISIS is one of the most important terrorist groups in the Middle East, which has also claim to establish Islamic caliphate, and in many respects, it has paved the way for postmodern terrorism. The purpose of this study is to examine the dimensions of ISIS terrorism within the framework of post-modern terrorism. One of the most important findings of this study is that post-modern terrorism of ISIS is an answer to the deterioration of religious and moral degeneration in the world and the Middle East, whose objective manifestations are seen in the activities of this terrorist group. The specific features of this terrorist group, including relying on mass media, massive military capabilities, and the attempt to create an Islamic state, have created global and regional fears that have made significant differences in comparison with traditional and modern terrorism.  }, Keywords = {ISIS, terrorism, traditional terrorism, modern terrorism, postmodern terrorism.}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {175-195}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {واکاوی شکل‌گیری داعش از منظر تروریسم پسامدرن}, abstract_fa ={تروریسم را از جهات متعددی تقسیم­بندی کرده­اند. یکی از مهم­ترین تقسیم­بندی­های مفهومی تروریسم تقسیم آن به سه نوع سنتی، مدرن و پسامدرن است که در عین دارا بودن خصوصیات عام و مشترک، ویژگی­های خاص خود را نیز دارا هستند. تروریسم سنتی ابتدایی­ترین نوع تروریسم است که به مرزهای یک سرزمین و منطقه محدود می­شد. تروریسم مدرن پای عنصر ملت و دولت­ها را به میان می­کشاند و تروریسم پسامدرن پاسخی به انحطاط اخلاقی و تسلط هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب بر اغلب جهان است که البته به شدت متکی بر رسانه­های جمعی و شبکه­های اجتماعی است. در همین راستا، داعش به عنوان یکی از مهم­ترین گروه­های تروریستی در منطقه خاورمیانه است که داعیه برپایی خلافت اسلامی را نیز در سر می­پروراند و از جهات متعددی خصوصیات تروریسم پسامدرن را متبادر می­سازد. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی ابعاد تروریسم داعش در چارچوب تروریسم پسامدرن است. از مهم­ترین یافته­های پژوهش حاضر این است که تروریسم پسامدرن داعش پاسخی به زوال و انحطاط اخلاقی و مذهبی در جهان و منطقه خاورمیانه است که نمودهای عینی آن در فعالیت­های این گروه تروریستی دیده می­شوند. ویژگی­های خاص این گروه تروریستی از جمله تکیه بر رسانه­های جمعی، توانایی نظامی گسترده و تلاش برای ایجاد یک دولت اسلامی، ایجاد هراس جهانی و منطقه­ای باعث شده تا در مقایسه با تروریسم سنتی و مدرن تفاوت­های قابل توجهی داشته باشد.  }, keywords_fa = {داعش, تروریسم, تروریسم سنتی, تروریسم مدرن, تروریسم پسامدرن.}, url = {http://priw.ir/article-1-848-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-848-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {zaihnia, asieh}, title = {Farrokhi Yazdi\'s political protest approach and his colonial critical thinking in the constitutional era}, abstract ={Farrokhi Yazdi, as one of the libertarian politicians played a significant role in constitutional poltical Movement. He dedicated his own life and poetry to constitutional government. Farrokhi's poem is a critical and protesting one which shows social and political suffers and pains and is regarded as a court which aims at judicially trying and passing sentence to corruptions, as well as publishing exposes against these corruptions and oppressions etc. The existence of objection in the base and foundation of a system shows the existence of violation, cruelty and disorder. On one hand, one of the political factors that caused the revolution was the tyrannical and cruel manner as well as the incapability of Qajar Government and on the other hand, Iran social changes and developments. Due to the specific sensevity of the period as well as the political and social problems of the country and since Farrokhi Yazdi was a poet who was a fighter and showed courtesy as well as was familiar with the people's pains, Political complaints in the constitutional period had a high importance in his poems. Most of political complaints in the constitutional period have been seen in Farrokhi Yazdi's poems. He, achieving the sublime aims and fulfilling justices, freedom and equality, sought for the administration of these elements in the society and intended to make the people aware of the era monarchs through shouting the complaint and criticism. According to the present investigation, it is concluded that, contrary to the other Iran political eras, the dominant and considered pain of the current study, in the constitutional period, is the people's pain, and wrong dominated policies on the society and sovereigns' cruelty and attention and fortune of people to him and his poems roots in his social ideology.     }, Keywords = {Politics, Farrokhi Yazdi, colonialism, protest, constitutionalism.}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {197-220}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {رویکرد اعتراضی سیاسی فرخی یزدی و تفکرات انتقادی استبداد ستیزانه او در عصر مشروطه}, abstract_fa ={فرخی یزدی به عنوان یکی از سیاسیون آزادی­خواه نقش مهمی را در نهضت سیاسی مشروطه ایفاء کرد. او حیات و شعر خود را وقف مشروطه ساخت. شعر فرخی، شعری معترض و منتقد است که  بیانگر دردها و رنج­های سیاسی و  اجتماعی و دادگاهی برای محاکمه و محکوم کردن تباهی­ها، افشاگری­ها، ستم­ستیزی­ها... است. وجود اعتراض در بنیاد و اساس خود، دلیلی بر وجود یک نقص، ظلم و نابسامانی است. یکی از عوامل سیاسی دخیل در انقلاب مشروطه را باید در رفتار مستبدانه و ظالمانه و بی­کفایتی حکومت قاجاریه از یکسو و از سوی دیگر تحولات اجتماعی ایران دانست. بثّ شّکوی سیاسی در دورۀ مشروطه به دلیل حسّاسیّت خاصّ این دوران، از نظر مشکلات سیاسی و اجتماعی مملکت، در اشعارفرخی یزدی شاعری مبارز، مردمی و دردآشنا قابل توجّه ویژه است. بیشترین مصادیق شکوائیه سیاسی در عصر مشروطه،  در اشعار فرخی یزدی دیده می­شود. او برای دستیابی آرمان­های والا و برای تحقق عدالت، آزادی، مساوات، خواستار اجرای آن در جامعه بوده­ و قصد داشته با سردادن فریاد اعتراض و انتقاد از سلاطین وقت، مردم را آگاه سازد. از این بررسی دریافت می­شود که برخلاف سایر ادوارسیاسی ایران، درد غالب و مطرح شاعر مورد بحث مقاله، در دوران مشروطه، درد مردم، سیاست­های غلط حاکم بر جامعه و ظلم حاکمان است و توجّه و اقبال مردم به او و شعرش نیز ریشه در همین دیدگاه اجتماعی وی دارد.  }, keywords_fa = { سیاست, فرخی یزدی, استبدادستیزی, اعتراض, مشروطه.}, url = {http://priw.ir/article-1-930-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-930-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} } @article{ author = {}, title = {Geopolitical branding of two-factor geographical units}, abstract ={   In the course of the evolution of states from the classical states to the modern states, we consider concepts such as two-factor governments, quasi-governments, semi-governments, and so on. Certainly, these emerging states require the proposition of geographical branding or geopolitical branding. Geopolitical branding is one of the main applications of geopolitical agents and is in deep connection with two concepts of code and insight of geopolitics. There are many literatures in this field of branding written by scholars, which, of course, has a managerial load and, as a result, visions, missions, goals, values, implementation, and situational analysis are prominent in them. The emergence of a geopolitical branding model is dependent on its stakeholders because they are the initiators and they are responsible for brand process management. Geopolitical branding can also draw a comprehensive analysis of quasi-states or two-factor structures. It should not be forgotten that the geopolitical branding model affects the geopolitical context of the state and weak nations against new structures and agents, and occurs in civilization and territorial faults. The hypothesis of this research is the answer to Colin Flyett's question about two key issues of whether geopolitical agents have geopolitical codes; and if the concept of a geopolitical code is necessary for understanding the actions of geopolitical brokers. In this regard, by proving the quality of these codes, they initiated to geopolitical branding of geopolitical agents in the Middle East.  }, Keywords = {geopolitical branding, two-factor geographical units, geo-geopolitical agents}, volume = {8}, Number = {4}, pages = {221-234}, publisher = {Islamic World Studies Association}, title_fa = {برندسازی ژئوپلیتیکی واحدهای جغرافیایی دوفاکتو}, abstract_fa ={در سیر تحول و تبارشناسی دولت از دول کلاسیک به دول جدید، به مفاهیمی مانند: دول دو فاکتو، شبه دولت­ها، نیمه دولت­ها و... ، می­رسیم. به­طورحتم این دول نوظهور، نیاز به گزاره­ایی با عنوان برندسازی جغرافیایی و یا برندسازی ژئوپلیتیک دارند. برند سازی ژئوپلیتیک از کارکردهای اصلی کارگزاران ژئوپلیتیک و در ارتباط عمیق و وثیق با دو مفهوم کد / بینش ژئوپلیتیک است. ادبیات فراوانی در این حوزه برندسازی توسط اندیشمندان به رشته تحریر در آمده است، که البته بار مدیریتی داشته  و بالطبع، چشم انداز، ماموریت، اهداف، ارزش­ها، اجرا و تحلیل موقعیتی در آن­ها برجسته است. ظهور مدل برندسازی ژئوپلیتیک وابسته به ذی­نفعان آن است، چرا که آن­ها شروع کننده و مدیریت فرآیند برند را برعهده دارند. برندسازی ژئوپلیتیک هم­چنین می­تواند تحلیل جامعی را از شبه دولت­ها و یا ساختارهای دو فاکتو، ترسیم کند. فراموش نشود مدل برندسازی ژئوپلیتیک  بر بافت ژئوپلیتیکی دولت و ملت­های ضعیف، علیه ساختار و کارگزارهای جدید و بر روی گسل­های تمدنی و سرزمینی رخ می­دهد.  فرضیه این تحقیق، پاسخ به پرسش کالین فلینت در خصوص دو موضوع کلیدی است که آیا کارگزاران ژئوپلیتیک واجد کدهای ژئوپلیتیکی هستند؟ آیا ضرورت مفهوم کد ژئوپلیتیک برای فهم کنشگری کارگزاران ژئوپلیتیک است؟ در این راستا با اثبات کیفیت این کدها به برندسازی ژئوپلیتیک  کارگزاران ژئوپلیتیک در خاورمیانه می­پردازد.  }, keywords_fa = {برندسازی ژئوپلیتیک, واحدهای دوفاکتو جغرافیایی, کارگزاران ژئوپلیتیک. }, url = {http://priw.ir/article-1-1003-en.html}, eprint = {http://priw.ir/article-1-1003-en.pdf}, journal = {Quarterly Journal of Political Research in Islamic World}, issn = {2322-2980}, eissn = {2222}, year = {2018} }