fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
7
3
online
1
fulltext
fa
بحران سوریه و افزایش دیاسپورای مسلمانان در اروپا
Syrian Crisis and Increasing Muslims’ Diaspora in Europe
بحران داخلی سوریه که از سال 2011 شروعشده است، همچنان پیامدهای ویرانگر و غمانگیزی برای مردم این کشور دارد. علاوه بر این، درگیریها و خشونتهای سوریه به آواره شدن مردم، گسترش تروریسم و تشدید اختلافات سیاسی و فرقهای منجر شده و بدین ترتیب، بیثباتی فزایندهای را نیز در کل منطقه ایجاد کرده است. نکته قابلتأمل آن است که حدود نیمی از جمعیت سوریه به دلیل جنگ، ترک وطن کردهاند. با شروع بحرانِ پناهندگان، اروپا این بحران را یک مسئله صرفاً محدود به خاورمیانه دانست، اما پس از چندی با افزایش موج پناهندگان، دولتهای اروپایی بهناچار پذیرفتند که این مسئله نمیتواند منحصر به خاورمیانه یا دولتهای مرزی باقی بماند، لذا در تلاش برای به اشتراک گذاردن بار این مسئولیت و یافتن راهحلهای مشترک برای حل این بحران برآمدند. پرسش کنونی این است که چنین وضعیتی برای آوارگان و پناهجویان سوری در خاورمیانه و اروپا چگونه به وجود آمده است؟ در پاسخ، فرضیه مقاله با بهرهگیری از نظریه دیاسپورا، این رخداد را حاصل جابجایی سرزمینی میان دولتها و مهاجرتهای گسترده فرامرزی میداند که بنا به «الزامات سیاسی» و «اعمال خشونت ساختاری» توسط داعش صورت گرفته و پیامد محیط فراملی آن منجر به پراکندگی از هسته اصلی و رفتن اجباری به چند مکان مختلف میگردد. بدینسان با روش کیفی و تکنیک کتابخانهای به بحران سوریه به مؤلفههایی نظیر؛ نسلکشی، اسارت زنان، بردهداری و کنیز فروشی بهعنوان دلایل عمده این پراکندگی دستیافتهایم.
The internal crisis in Syria, which began in 2011, continues to have devastating consequences for its people. In addition, Syrian conflict and violence have led to the displacement of people, the expansion of terrorism, and the escalation of political and sectarian differences, and thus creating increasing instability throughout the region. It is worth noting that almost half of the Syrian population has left home because of the war. With the onset of the refugee crisis, Europe considered the crisis as a strictly confined issue to the Middle East, but after a wave of refugees, European governments inevitably admitted that this issue could not be left exclusively to the Middle East or the border states, so they attempt to share the burden of this responsibility to find common solutions to the crisis. The current question is: “How has such a situation been created for Syrian refugees and asylum seekers in the Middle East and Europe?” In response, the hypothesis of the paper, utilizing Diaspora theory, sees this incident as the result of territorial displacement between governments and large-scale transnational migration, which has been carried out by ISIL in accordance with "political requirements" and "structural violence", and the consequence of its transnational environment would result in the disperse from the main core and going forcibly to several places. Hence, using qualitative method and library technique in dealing with the Syria crisis, the present study found the components of genocide, women's bondage, slavery and bondwoman as the main reasons for this dispersal.
Syria, ISIL, Terrorism, Diaspora, Europe.
سوریه, داعش, تروریسم, دیاسپورا, اروپا.
1
26
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-583-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/5
1396/7/13
2017/12/10
1396/9/19
Hossein
Khani
حسین
خانی
khani630@yahoo.com
0057698058
0031947532846002412
Yes
گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور
fa
دولت ملتسازی در جهان اسلام و سیاست جهانی آمریکا در دوران معاصر
The Nation-building Government in Islamic word and the Contemporary World Policy of the US
پس از جنگ جهانی دوم آمریکا بهعنوان یک ابرقدرت وارد صحنه جهانی گردید. اگرچه آمریکا تجربیات اندکی در جنگ با کشورهای دیگر و روی کار آوردن دولتهای جدید در این کشورها داشت اما بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا با تغییر حکومت در آلمان و ژاپن عملاً وارد عرصه دولت ملتسازی میشود. تأسیس سازمان ملل در این دوران کمک چندانی به موضوع دولت ملتسازی نمیکند. استقرار فضای جنگ سرد و رقابت بین دو ابرقدرت مانع از اجرای درست دولت ملتسازی میگردد. با خروج از فضای جنگ سرد و رهایی اقوام متعدد از زیر یوغ شوروی و استقلال کشورهای از استعمار آزادشده بهویژه در آفریقا و آسیا و با شروع پارادایم جهانیشدن در اواخر قرن بیست و شروع دوران معاصر این فرصت را برای آمریکا فراهم آورد تا این بار علاوه بر دولت سازی توجه خود را به ملتسازی نیز بهویژه به کشورهای اسلامی معطوف دارد. در این دوران سیاست خارجی آمریکا تأکید بر تأسیس نهادهای ملتسازی در سازمان ملل یا در کنار آن دارد. حال این سؤال مطرح است که دولت ملتسازی در جهان اسلام چه جایگاهی در سیاست جهانی آمریکا دارد؟ از این منظر فرضیه ذیل مطرح میشود که با تغییر پارادایم از جنگ سرد به جهانیشدن، تغییرات دولت ملتسازی در جهان اسلام در سیاست جهانی آمریکا نسبت به گذشته مشاهده میشود. هدف از مطالعه پیش رو پاسخ به پرسشهای پژوهش و بررسی درستی یا نادرستی فرضیه مطرحشده به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و الکترونیکی است.
After World War II, United States became a global superpower in the world. Although with having little experience in the war with other countries and the emergence of new states in these countries, the US entered the realm of nation-building with the change of government in Germany and Japan. The establishment of the United Nations at this time did not contribute much to the issue of nation-state building government. The establishment of the Cold War and the competition between the two superpowers hinder the proper implementation of the nation-building. With the departure of the Cold War and the liberation of numerous nations from the Soviet :::::union::::: and the independence of colonial-liberated countries, in Africa and Asia, and with the onset of the globalization paradigm in the late twentieth century and the beginning of the contemporary era, it provided the United States, in addition to state-building, to focus on nation-building, especially in the slamic countries. At this era, the US foreign policy has emphasized the establishment of nation-building institutions in the United Nation or alongside. Now, the question is that: “what is the role of the nation-building government in the Islamic world in the US global politics?” From this perspective, the following hypothesis is argued so that by changing the paradigm of the Cold War to globalization, changes in the nation-building government in the Islamic world are reflected in the US policy toward the past. The purpose of the present study is to answer the research questions and to investigate the accuracy or inaccuracy of the proposed hypothesis through descriptive-analytical method using library and electronic resources.
Nation building, state-building, US, Islamic world, US word policy
دولت سازی, ملتسازی, آمریکا, جهان اسلام, سیاست خارجی آمریکا
27
53
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-609-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/6
1396/8/15
2017/12/102017/04/2
1396/1/13
Seyed Mostafa
Abtahi
سید مصطفی
ابطحی
0031947532846002461
0031947532846002461
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
Seyed Ali Asghar
Torabi
سید علی اصغر
ترابی
a.torabi635@gmail.com
0031947532846002460
0031947532846002460
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
fa
بازتاب غرب و مدرنیته در سفرنامه میرزا صالح شیرازی
(تحلیل و نقد تاریخی جریان اصلاح فرهنگی در مواجهات ایران و غرب)
Reflections of the West and Modernity in Mirza Saleh Shirazi’s Travelogue
(Historical Analysis and Critique of Cultural Reform in the Iran and West Confrontation)
در تاریخ معاصر تلاشهای اولیه جریان تجددگرا در گفتمان اصلاح فرهنگی به رموز موفقیت غربیان و الگو قرار دادن آن را میتوان تحت تأثیر دو موضوع دانست ازیکطرف موج روشنفکری در اروپا که شاخصه مهم آن علم باوری و تجربهگرایی بود و از طرف دیگر شکست ایرانیان در اولین مواجهه با غرب جدید (جنگهای ایران و روسیه) که میتواند بهعنوان نقطه عطفی در اولین دریافتهای پیشگامان گفتمان اصلاح فرهنگی از فرهنگ و مدرنیته غربی باشد که بازتاب این رویکرد در سفرنامههای ایرانیان اوایل دوره قاجار در مدخلیت و حضور غرب بهصورت سیاسی و استعماری بیشتر معنا پیدا میکند.
در این میان از نقش روشنفکران ایرانی که معمولاً غرب را از نزدیک درک کرده بودند نیز نباید بهسادگی گذشت. بهعنوانمثال اندیشههای مربوط به آزادیخواهی، دموکراسی، قانون اساسی و پارلمانتاریسم و حتی حیرت در مواجهه با ترقیات اروپا نخستین بار از طریق سفرنامههایی چون سفرنامه میرزا صالح شیرازی به ایران منتقل شد.
موضوع سفرنامه نویسی بهصورت عام و اثر مزبور بهصورت خاص یک نقطه عطف در نحوه و مبادی نگرش روشنفکران نسل اول قلمداد میگردد، ازاینرو تمرکز و تحقیق در خصوص آرا و ایدههای این سفرنامهنویس در برابر پیشرفتهای شگرف غربیان و دستاوردهای علمی اروپا حائز اهمیت است. بنابراین علاوه بر ذکر مزیتهایی که این سفرنامه نسبت به سایر سفرنامههای همدوره خود دارد؛ از نقاط تاریکی نیز رنج میبرد، که به آنها اشارهشده است. نقاطی که در شرایط کنونی نیز مبتلابه آن هستیم.
n contemporary history, the initial efforts of the modernization movement in the cultural reformist discourse on the success of the West and its pattern can be influenced by two issues, on the one hand, the intellectual wave in Europe, an important feature of which was science and experimentation, and on the other hand is the defeat of Iranians in the first encounter with the new West (the wars of Iran and Russia), which can be regarded as the milestone in the first receptions of the pioneers of the cultural reformist discourse of Western culture and modernity, which the reflection of this approach in Iranian travelogues early in the Qajar period makes sense in the West's political presence and colonialism.
Meanwhile, the role of Iranian intellectuals who have commonly understood the West closely should not simply be ignored. For example, thoughts related to liberty, democracy, constitution and parliamentary, and even astonishment in the face of European development were first brought to Iran through travelogues such as Mirza Saleh Shirazi's.
The topic of travel journalism, in general, and the above-mentioned work in particular, are considered as the milestone in the manner and attitudes of the first generation intellectuals, therefore, the focus and research on the views and ideas of this travel writer is important for the tremendous advances made by the Westerners and the scientific achievements of Europe. Thus, in addition to mentioning the advantages of this travelogue compared to others in his time, we also deal with the dark points he suffered those days, which we still encounter with currently.
West, Modernity, Travel Writing, Mirza Saleh, UK
غرب, مدرنیته, سفرنامهنویسی, میرزا صالح, انگلیس
55
72
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-608-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/62017/11/9
1396/8/18
2017/12/102017/04/22017/12/20
1396/9/29
فرهاد
زیویار
zivyar@ihcs.ac.ir
4070661565
0031947532846002417
Yes
پژوهشکده اندیشه سیاسی ، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
fa
اصول و مبانی همگرایی امت اسلامی از منظر قرآن
Principles of Convergence of the Islamic Ummah from the Perspective of Quran
امروزه مهمترین فرایند سیاسی در ارتباط با جوامع اسلامی بخصوص خاورمیانه، روابط منازعه آمیز دولتهای اسلامی است، تاجایی که واگرایی و منازعه در طی چند دهه اخیر همواره بر فرایند همگرایی میان دولتها و جوامع اسلامی غلبه نموده است. این منازعه بهطورکلی در دو سطح داخلی میان قومیتها و فرقههای مختلف جوامع اسلامی و در سطح بیرونی در تعاملات بین دولتی نمود داشته است. در این راستا، به نظر میرسد که شناخت اصول و مبانی قرآنی در ارتباط با تنظیم روابط میان دولتها و جوامع اسلامی در راستای همگرایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا، این پژوهش هدف خویش را بر محور بررسی این پرسش قرار داده است که مهمترین اصول و مبانی قرآن بهعنوان منبع اصلی دین اسلام در راستای همگرایی میان جوامع اسلامی چیست؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اسلام اصل روابط میان جوامع اسلامی را بر مبنای همگرایی و اتحاد قرار داده است و ریشههایی واگرایی را در عدم درک درست و واقعی از اسلام و تعلقات و برتریجویی که با اهداف و تعالی انسانی تناسب ندارند، میداند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی و روش گردآوری دادهها کتابخانهای و اینترنتی است.
Today, the most important political process in relation to Islamic societies, especially the Middle East, is the conflicting relations of Islamic states, so that divergence and conflict during the last decades have continiously overcome the process of convergence between governments and Islamic societies. This conflict, in general, was at the two levels of internal level between different ethnic groups and sects of Islamic societies, and at the exterior level in intergovernmental interactions. In this regard, it seems that recognizing the Qur'anic principles in relation to the regulation of relations between states and Islamic societies in the context of convergence is of particular importance. Consequently, this research aims to answer the question of: “what is the most important principles of the Qur'an, as the main source of Islamic religion, in convergence among Islamic societies. The findings of this study show that Islam has established the principle of relations between Islamic societies on the basis of convergence and unity, and knows the root of in divergence in the lack of proper understanding of Islam and the attachment and supremacy that does not fit with the goals and objectives of human excellence. The research method in this article is descriptive-analytic, and the method of data collection is library and Internet.
Qur’an, convergence, Islamic World, Division, Moslim
قرآن, همگرایی, جهان اسلام, تفرقه, مسلمانان.
73
96
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-443-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/62017/11/92017/10/10
1396/7/18
2017/12/102017/04/22017/12/202017/12/6
1396/9/15
مجید
صالحی
0031947532846002405
0031947532846002405
Yes
گروه معارف اسلامی دانشگاه هنر
fa
هویت و تأثیر آن بر سیاست خارجیِ یمن در دوران پسا اتحاد 1990
Identity and its Effect on Yemen’s Foreign Policy in the Post-Unification Era (1990)
پس از اتحاد 1990 در یمن، مقامات کشور تلاش کردند در عرصههای مختلف بهویژه سیاست خارجی، رفتاری جدید متناسب با تغییرات به وجود آمده به منصه ظهور برسانند تا خود را به محیط پیرامون و بینالملل اثبات نمایند. بر همین اساس تلاش کردند تا هویتی نوین از یمن متحد تعریف نموده و رفتار و سیاست خارجی خود را متأثر از این هویت تعریف نمایند. هرچند که در این امر چندان موفق نبودند و ایدههای بلندپروازانۀ پیش از اتحاد بهسرعت رو به انحطاط گرایید. متناسب با همین بههمریختگی میتوان سیاست خارجی فاقد چهارچوب یمن در سالهای پس از اتحاد را محصول آشفتگی هویتی در این کشور که ریشههای مختلفی داشته است، دانست. در یمن بیش از آنکه شاهد هویت منسجم ملی باشیم، این هویتهای فروملی هستند که هرکدام به سهم خود تأثیرات متنوعی را بر ابعاد گوناگون این کشور ازجمله سیاست خارجی گذاشتهاند. فقدان دولت-ملت عملاً موجب شده تا سطحی از تعارض هویتی در یمن شکل بگیرد و نتیجتاً این آشفتگی هویتی بر همه ابعاد سیاست ورزی این کشور ازجمله رفتار خارجی و سیاست خارجی یمن، تأثیرگذار باشد. در این نوشتار رفتار خارجی و سیاست خارجی یمن و نیز عوامل مؤثر بر آن پس از طرح چهارچوب نظری پژوهش، یعنی سازهانگاری، بر اساس این رویکرد موردبررسی قرارگرفته است.
After the 1990 unification in Yemen, the country’s officials made efforts to adopt a new turn of behaviors in various areas, especially their foreign policy, in accordance to the created changes to prove themselves to their peripheral and international environments. Based thereupon, they did their best to define a new identity for the unified Yemen and identify their foreign policy and behavior in proportion thereto, although they did not succeed and their ambitious ideas were quickly wilted before getting united. According to this chaos, one can realize the Yemen’s foreign policy, with the lack of well-established framework during the post-unification years, as a product of identity crisis stemming from various roots. Before bearing witness to a coherent national identity in Yemen, it is the subnational identities that separately exert diverse effects on the various aspects of the country, including its foreign policy. The absence of a state-nation has practically caused the formation of a level of identity conflict in Yemen and this identity crisis has influenced the all aspects of policy-making in this country, including the foreign behavior and foreign policy. Proposing the theoretical framework of constructivism, the present study investigates the foreign behavior and foreign policy of Yemen as well as the factors influencing them based on this approach.
Yemen, foreign policy, Alliance 1990, identity, state-nation, constructivism
یمن, سیاست خارجی, اتحاد 1990, هویت, دولت-ملت, سازهانگاری
97
123
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-580-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/62017/11/92017/10/102017/09/30
1396/7/8
2017/12/102017/04/22017/12/202017/12/62017/12/8
1396/9/17
سیدحمزه
صفوی
Safavi@ut.ac.ir
0031947532846002437
0031947532846002437
No
گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران
روح الله
نجابت
r.nejabat@ut.ac.ir
2280118726
0031947532846002438
Yes
مطالعات خاورمیانه دانشگاه تهران
fa
تهدید هنجاری و باز خیزش دین در روابط بینالملل؛ چیستی، چرایی و نحوه تعامل
Normative Threat and Rising of Religion in International Relations:
What, Why and How to Interact
هرچند موضوع دین در نظریات سیاست بینالملل همواره نقشی حاشیهای و فرعی داشته و کمتر بهعنوان متغیری مستقل در فهم رویدادهای نظام بینالملل موردتوجه بوده، بااینحال، حوادث مختلفی همچون پیروزی انقلاب اسلامی، مسئله قدس و انتفاضه فلسطین، حملات تروریستی 11 سپتامبر به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون در ایالاتمتحده و نیز ظهور پرتعداد جریانهای افراطگرای دینی همچون سازمان القاعده، الشباب، داعش و ... موجب شده است تا طی دهههای اخیر توجه بیشتری از سوی سیاستپژوهان به نقش دین در نظام بینالملل معطوف شود.
این رخدادها در محیط عملیاتی سیاست جهانی طی دهههای اخیر موجب شده است تا با اشکال جدیدی از تهدید مواجه شویم که با تأکید صرف بر ویژگی مادیت تهدید قابلدرک نبوده و ادراک آن لاجرم از برداشتی هنجاری از مفهوم تهدید است. از سوی دیگر، با توجه به نقشآفرینی انگارهها و هنجارها در سیاست جهانی، شاهد اهمیت یافتن روزافزون ارزشها و عناصر هویتساز در درون جوامع هستیم. ظهور جنبشها و جریانهای بنیادگرای دینی، رشد مدرنیته و افزایش حجم ارتباطات و تبادلات بین فرهنگی و بین تمدنی به دنبال تشدید فرایند جهانیشدن، موجب شده تا شاهد ظهور شکل جدیدی از تهدید، به نام تهدید هنجاری باشیم.
این پژوهش با کاربست روش تحلیلی ـ توصیفی در پی یافتن رابطه میان عوامل مؤثر در ظهور تهدید هنجاری با باز خیزش سیاسی دین در جهان معاصر است. به نظر میرسد ظهور مجدد دین در عرصه روابط بینالمللی در شکل افراطگرایانه آن موجب شده است تا این تلقی از دین در جامعه جهانی شکل گیرد که دین عاملی تزاحمی و تهدیدی برای نظم مستقر بینالمللی است؛ این در صورتی است که دین از ظرفیت بالایی برای مشروعیتبخشی و نیز هنجارسازی برخوردار است که میتواند در خدمت تقویت صلح و ثبات بینالمللی به کار گرفته شود. از بررسی بهعملآمده چنین استنتاج میشود که به حاشیه راندن دین در عرصه ملاحظات نظری رشته روابط بینالملل و نادیده انگاشتن آن، موجب گردیده تا این رشته از ظرفیت لازم برای فهم و تبیین برخی رویدادهای نظام بینالملل برخوردار نباشد.
Although the subject of religion has always played a marginal role in international politics, and it has been less regarded as an independent variable in understanding the events of the international system, various events such as the victory of the Islamic Revolution in Iran, the Quds and Palestine issue, the September 11th terrorist attacks on the World Trade Center, and Pentagon in the United States, as well as the emergence of a large number of extremist religious movements such as al-Qaeda organization, Al-Shabaab, ISIS, and etc., have attracted the attention of policy-makers to the role of religion in international system over the last decades.
These events in the global operational environment over the past decades have led to forming new forms of threat that are not understood by the mere emphasis on the materiality of the threat, and its perception is inevitably consists of a normative concept of the threat. On the other hand, given the role played by the notions and norms in world politics, we are facing with the growing importance of identifying values and elements within communities. The emergence of radical religious movements, the growth of modernity and the increase in the volume of intercultural and inter-civilization communication and interchanges following the intensification of the globalization process has led to the emergence of a new form of threat, called as "normative threat".
This research using a descriptive-analytical method aims to find the relationship between factors influencing the emergence of normative threat and the political oppression of religion in the contemporary world. It seems that the re-emergence of religion in the field of international relations in its extreme form has led to the emergence of this notion that religion in the international community is a source of conflicts and a threat to establishment of international order. While religion has a high capacity for legitimacy and norm making system that can serve to strengthen the international peace and stability. The results of this study show that the marginalization of religion in theoretical considerations in the field of international relations and ignoring it has led this field do not have the capacity to understand and explain some of the events of the international system.
Normative Threat, Religious Identity, Fundamentalism, Modernity, Islamism, International system, International Relations
تهدید هنجاری, هویت دینی, بنیادگرایی, مدرنیته, اسلامگرایی, نظام بینالملل, روابط بینالملل
125
154
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-719-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/62017/11/92017/10/102017/09/302017/08/6
1396/5/15
2017/12/102017/04/22017/12/202017/12/62017/12/82017/09/25
1396/7/3
محمد
محمودی کیا
mmahmoudikia@yahoo.com
0322824001
0031947532846002404
Yes
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
fa
تاثیر شکنندگی دولت سوریه در تغییر تعاملات امنیتی خاورمیانه
The Impact of Syrian Fragile Situation upon the Middle East’s Security Intractions
تحولات اخیر ژئوپلتیک خاورمیانه تحت عنوان بیداری اسلامی موجب تشدید شکنندگی دولت سوریه گردید و نهایتاً آن کشور را به یک دولت فروپاشیده تبدیل نمود. بحران داخلی سوریه صرفاً بر امنیت ملی این کشور تأثیرگذار نبوده، بلکه مناسبات امنیتی حوزه وسیعی از زیرسیستم خاورمیانه را تحت تأثیر خود قرارداد. با توجه به این مسئله، سؤال اصلی پژوهش حاضر بر این مبنا قرارگرفته است که شکنندگی دولت سوریه چه تأثیری بر تعاملات امنیتی ژئوپلتیک خاورمیانه داشته است؟ روش پژوهش در این مقاله توصیفی – تحلیلی است و از رهیافت نظری «مجموعه امنیتی منطقهای» جهت تبیین موضوع پژوهش استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شکنندگی سوریه معادله امنیتی منطقه را بهطور قابلملاحظهای تغییر داده است. در همین راستا، تحولات سوریه موجب شد تا ترکیه ضمن مداخله نظامی در خاک آن کشور، همکاریهای نظامی-امنیتی خود را با کشورهای حوزه خلیجفارس بهویژه عربستان و قطر افزایش دهد. همچنین، بحران داخلی سوریه موجب گردید تا یک جنگ نیابتی شدیدی بین عربستان و ایران در این کشور شکل بگیرد. علاوه بر این، همسویی منافع استراتژیک ترکیه، عربستان و اسراییل در سوریه، سبب شکلگیری ائتلافی ترکی-عربی-عبری در منطقه گردید. همین موضوع اولویت تهدید زا بودن رژیم صهیونیستی را در منطقه کاهش داده و نهایتاً منجر به افزایش نسبی امنیت آن رژیم گردید. تحولات سوریه بر بازیگران غیردولتی نظیر جنبش حماس و حزبالله لبنان و کنشهای امنیت محور آنها نیز تأثیرگذار بوده است.
The recent geopolitic developments of the Middle East under thetitle of Islamic awakening have intensified fragility of Syria and eventually turn it to a failed state. Syrian internal crisis has not only influenced on its national security but also affected entire Middle East security interactions. With regard to this, the main question of the research is: “What is the impact of fragile situation of Syria on the security interactions in the Middle East region?” The research method is descriptive-analytical and it utilizes ‘regional security body’ as theoretical approach toexplain the research topic. The research findings indicate that Syrian fragile situation has significantly affected the security equation in the region. In this regards, Syria’s developments caused Turkey, in addition to military intervention in the Syria, increases its security- military cooperation with GCC countries, in particular Saudi Arabia and Qatar. Besides, Syrian internal crisis gave rise to a tense proxy war between Iran and Saudi Arabia. Moreover, similar interests of Turkey, Saudi Arabia and Israel in Syria led to formation of Turkish-Arabic-Hebrew coalition in the region. This decreased Israeli threat in the region and eventually in turn led to a relative security of the regime. The Syrian development also affected on non-states actors such as Hamas and Hezbollah and their security-based actions in the region.
Fragile state, Syria, the Middle East, Security, Copenhagen School.
دولت شکننده, سوریه, خاورمیانه, امنیت, مکتب کپنهاگ.
155
188
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-405-2&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/62017/11/92017/10/102017/09/302017/08/62017/06/27
1396/4/6
2017/12/102017/04/22017/12/202017/12/62017/12/82017/09/252017/09/9
1396/6/18
Reza
Ekhtiari Amiri
University of Mazandaran
رضا
اختیاری امیری
ekhtiari2002@gmail.com
4988534383
0031947532846002420
Yes
گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران
fa
راهبرد ایالات متحده آمریکا در قبال بیداری اسلامی، مطالعه موردی کشور مصر
The US Strategy against Islamic Awakening,
The Case Study: Egypt
تحولات بیداری اسلامی در مصر در سال 2011 میلادی و قیام عمومی مردم برای کنار گذاشتن مبارک از رأس هرم قدرت سیاسی، نظم منطقهای را در ابعاد مختلف تغییر داده و سیاستهای بازیگران منطقهای و فرا منطقهای را متأثر ساخت. این حرکت بهعنوان یک تحول غیرمنتظره در سیاست خاورمیانهای آمریکا، باعث ایجاد چالش و ابهام جدی در سیاستهای این کشور در منطقه شد و دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر آمریکایی را برای مدیریت و کنترل بحران به تکاپو انداخت. تحقیق حاضر باهدف پاسخگویی به این سؤال که؛ راهبرد ایالاتمتحده آمریکا در جریان بیداری اسلامی مردم منطقه و بهخصوص کشور مصر چیست؟ به رشته تحریر درآمده است.
در مطالعات میدانی تحقیق، ضمن انجام مصاحبه عمقی و توزیع پرسشنامه بین نخبگان، مؤلفهها و شاخصههای راهبرد ایالاتمتحده در قبال بیداری اسلامی مردم مصر در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، علمی – فناوری، نظامی – امنیتی و برون ساختاری شناسایی گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که آمریکا ضمن مدیریت بحران به وجود آمده در جریان بیداری اسلامی مردم مصر، با سیطره و مصادره این انقلاب به نفع خود و همچنین رژیم صهیونیستی، به دنبال اسلامیزه کردن منازعات بوده و تمام تلاش خود را صرف ممانعت از به قدرت رسیدن عناصر و جریانهای اسلامگرای مخالف سیاست و منافع غرب در کشور مصر به کار گرفته است.
The evolution of the Islamic awakening in Egypt in 2011 and the public uprising of people to quit Mubarak from the top of the pyramid of political power changed the regional order in various dimensions and affected the policies of regional and subregional actors. This movement, as an unpredictable development in the Middle East policy of US has created a serious ambiguity and challenge in its policies in the region and pushed the US decision-making bodies to manage and control the crisis. The present research aims to answer this question: “What is the US strategy towards the Islamic awakening of the people of the region, especially Egypt?” In this field research study, while conducting a deep interview and distributing questionnaires among elites, the components and characteristics of the US strategy towards the Islamic awakening of the Egyptian people were identified in various aspects of political, economic, cultural-social, scientific-technological, military-security and extra-structural. The results of the study show that, while managing the crisis in the Islamic awakening of the Egyptian people, the United States, following the confrontation of this revolution in its own interest, as well as the Zionist regime, sought to Islamize the conflicts and tried to prevent Islam, Islamist elements and movements opposed the policies and interests of the West in Egypt from reaching the power.
America, Islamic Awakening, Strategy, Egypt, Middle East
آمریکا, بیداری اسلامی, راهبرد, مصر
189
213
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-594-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/62017/11/92017/10/102017/09/302017/08/62017/06/272017/09/16
1396/6/25
2017/12/102017/04/22017/12/202017/12/62017/12/82017/09/252017/09/92017/11/2
1396/8/11
حسین
باقری
0031947532846002410
0031947532846002410
Yes
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
روح اله
غلامی
0031947532846002411
0031947532846002411
No
مطالعات بین الملل دانشگاه جامع امام حسین (ع)
fa
بررسی اهداف و اندیشههای رهبران اسلامگرا در ترکیه نوین
Investigating the Goals and Thoughts of Islamist Leaders in
the New Turkey
ترکیه نوین (جمهوری ترکیه) در سال 1923 میلادی توسط مصطفی کمال آتاتورک تأسیس میشود. بعد از تأسیس دولت ترکیه (جمهوری نوین ترکیه) در سال 1923، کمال آتاتورک تمام کوشش خود را به کار میگیرد تا اسلام را بهعنوان یک دین حداقلی به حوزه خصوصی فرو کاهد و جامعه را با سرعت هرچه بیشتر در جهت هماهنگی با اقتضائات مدرنیته در دوران معاصر هدایت کند؛ اما بعد از مرگ مصطفی کمال آتاتورک، آشکار میگردد که تمام فعالیتها و برنامهریزیهای او برای قطع ارتباط ترکیه با گذشته عثمانیاش (که نماینده جهان اسلام محسوب میشده) و کاستن از نفوذ آموزههای اسلامی چندان کارآمد نبوده و اسلام همچنان مانند گذشته نقشی اساسی و مهم در شکلدهی هویت اسلامی-ترکی بر عهده دارد. بنابراین پرسش اصلی پژوهش این است که پیشگامان و پرچمداران اسلام در ترکیه نوین چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال مینمایند؟ یافتههای حاصل از پژوهش تصریح میکنند که دو نحله اسلام سیاسی به رهبری نجم الدین اربکان و اسلام اجتماعی به رهبری فتحالله گولن در ترکیه به فعالیت مشغول هستند که نهتنها در اهداف و آرمانها بلکه در راهبردها نیز با یکدیگر تفاوتهای قابل مداقه ای دارند؛ بهگونهای که اربکان برای رشد اسلام گرایان دست به ترسیم آرمانشهر و جهاد در راستای وصول به آن می زند و میخواهد با اتحاد مسلمانان و استعمار ستیزی اهداف خود را پیاده کند؛ درحالیکه گولن ترجیح میدهد با فعالیتهای آموزشی، تبلیغی و دست زدن به فعالیتهای اقتصادی اهداف خود را عملی نماید که البته در این راه بر ناسیونالسم ترک تاکید ویژه ای دارد.
The new Turkey (Republic of Turkey) was founded in 1923 by Mustafa Kemal Ataturk. After the establishment of the Turkish government (the new Republic of Turkey) in 1923, Kamal Ataturk took all his efforts to reduce Islam as a minimum religion to the private realm and to accelerate society more closely in line with the requirements of modernity in the contemporary era. But after his death, it became obvious that all his activities and plans to break the relationship with the Ottoman past (which represents the Islamic world) and reducing the influence of Islamic thoughts were not effective, and Islam continues to play a fundamental role in the formation of the Islamic-Turkish identity as well as the past. So the main question of this research is that: “who are the pioneers of Islam in the new Turkey and what their goals are?” The findings of the study confirm that two political Islamist movements led by Najmuddin Erbakan and social Islam led by Fethullah Gulen in Turkey are active in Turkey, which not only are significcant difference in aims and ideals, but also in strategies so that Arghakan, for the growth of the Islamists, has drawn on utopia city and jihad in order to achieve it, and wanted to achieve its goals by unifying Muslims and fighting with colonialism, while Gulen prefers to pursue his goals through educational, promotional and economic activities that of course had special emphasis on the Turkish nationalism.
political Islam, social Islam, the new Turkey, neo- Ottomanism
اسلام سیاسی, اسلام اجتماعی, ترکیه نوین , نوعثمانی گری
215
238
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-625-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/10/52017/11/62017/11/92017/10/102017/09/302017/08/62017/06/272017/09/162017/10/19
1396/7/27
2017/12/102017/04/22017/12/202017/12/62017/12/82017/09/252017/09/92017/11/22017/12/6
1396/9/15
محمد
جوانمرد
TABATABAI@GMAIL.COM
0031947532846002421
0031947532846002421
No
دانشگاه علوم انتظامی امین
مهدی
پیروزفر
Mahdipiroozfar1371@gmail.com
0031947532846002422
0031947532846002422
No
علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
رامین
ولی زاده میدانی
asemanehapht@gmail.com
5070128671
0031947532846002423
Yes
علوم سیاسی دانشگاه امام صادق