fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
بررسی سیاست های نفتی ایران در اوپک براساس نظریه بازی ها
Investigating Iran’s OPEC Oil Policy Based on Game Theory
در شرایط سیاسی-اقتصادی کنونی و تخلفات متعدد اعضای اوپک از مصوبات گروه در اثر رقابت های سیاسی و اقتصادی و خصوصا شرایط منطقه خاورمیانه، افزایش تنش های سیاسی مابین ایران و عربستان سعودی، در کنار جنس تقاضا برای نفت اوپک و جایگاه اوپک در بازار جهانی نفت، رقابت درونی بین اعضای اوپک افزایش چشم گیری داشته و سیاست های نفتی اعضای اوپک بیشتر به رقابت های درونی معطوف گردیده است. در چنین شرایطی رقابت ایران و عربستان سعودی در چشم انداز تعارضات سیاسی-اقتصادی اهمیت دوچندانی یافته است.
پژوهش حاضر به منظور بررسی دقیق و علمی تعارضات اقتصادی بین اعضای اوپک، رقابت های درونی اوپک را در چهارچوب نظریه بازی ها مورد توجه قرار داده، در این راستا رقابت درونی اعضای اوپک به شکل یک بازی رهبر-پیرو مدلسازی گردیده و با تعیین تابع سود کشورهای عضو اوپک، نقطه تعادل نش بازی محاسبه شده است.نهایتا با توجه به نقطه تعادل محاسبه شده، میزان تولید بهینه و استراتژی "رفتار پیرو" به عنوان استراتژیبهینه ایران تعیین شده است. همچنین برای یک دوره ی آتی مقادیر بهینه تولید با فرض ثبات شرایط معین گردیده است.
در این پژوهش سیاست های بهینه کوتاه مدت ایران در اوپک براساس مدل بازی رهبر-پیرو مدلسازی و محاسبه شده است شاید با وارد نمودن شاخص های سیاسی به معادله سود در آینده و دقیق تر نمودن تابع واکنش کشورها با توجه به شرایط کوتاه مدت اقتصادی و سیاسی هرکشور، نتایج دقیق تری در جهت بررسی سیاست های بهینه بلندمدت ایران در اوپک به دست آید.
In the current political-economic conditions and the numerous violations by OPEC members of the group’s resolutions due to political and economic rivalries, especially the situation in the Middle East, the increase in political tensions between Iran and Saudi Arabia, along with the demand for OPEC oil and the position of OPEC in the global market Oil, internal competition among OPEC members has increased dramatically, and OPEC members’ oil policy has been more focused on internal competition. In such a situation, the competition between Iran and Saudi Arabia has become two-fold in the context of the political-economic conflict. In order to investigate the exact and scientific issues of the economic and political conflicts among OPEC members, OPEC’s internal competition has been considered within the framework of game theory. In this regard, the internal competition of OPEC members has been modelled as a leader-follower game, and by specifying the OPEC member’s profits function, the game’s Nash equilibrium point is calculated. Finally, based on the calculated balance point, optimum production and “follower behaviour” strategy are determined as the optimal strategy of Iran. Also, for the next period, the optimal production quantities are determined with the assumption of stable conditions. In this research, Iran’s short-term optimal policies in OPEC have been modelled based on the Leader-follower model. Perhaps, by introducing political indicators into the future profit equation, and more accurately, the response function of countries with respect to short-term economic and political conditions, each country will have more precise results to examine each member’s long-term optimal policy in OPEC
Oil policy, OPEC, Game theory, Nash equilibrium, Political-economic conflict, Optimal production amount
سیاست نفتی, اوپک, نظریه بازی ها, تعادل نش, تعارض سیاسی-اقتصادی, مقدار تولید بهینه
1
28
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-974-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/15
1397/9/24
2019/03/18
1397/12/27
Soltanali
Shahriari
Assistant Professor of Management at Kharazmi University
سلطانعلی
شهریاری
sa_shahriari@yahoo.com
0031947532846005502
0031947532846005502
Yes
استادیار گروه مدیریت دانشگاه خوارزمی
Tohid
Firoozan SarNaghi
Assistant Professor of Management at Kharazmi University,
توحید
فیروزان سرنقی
t.firoozan@khu.ac.ir
0031947532846005503
0031947532846005503
No
استادیار گروه مدیریت دانشگاه خوارزمی،
Nima
Farazmand
Master of Marketing in Kharazmi University
نیما
فرازمند
nimafarazmandchamran@gmail.com
0031947532846005504
0031947532846005504
No
کارشناس ارشد mba گرایش بازاریابی دانشگاه خوارزمی
fa
آیندهپژوهی جریانهای سلفی-تکفیری در دوره پساداعش
Studying the Future of Salafi-Takfiri Currents in the Post ISIS Period
سلفیان تکفیری به عنوان یکی از نحلههای فکری باسابقه در تاریخ اسلامی، همواره جهان اسلام را با آشوبها و مشکلات متعددی مواجه ساختهاند و با فراز و نشیبهایی تاکنون به حیات خود ادامه دادهاند، اما امروزه با توجه به تضعیف و کاهش یافتن قدرت گروههای سلفی-تکفیری بهویژه داعش در کشورهای عراق و سوریه که در بحبوحۀ انقلابهای عربی در خاورمیانه بهطور غافلگیرکنندهای به عرصه درگیریها وارد شده و به تدریج تبدیل به چالشی جهانی گردیدند. بررسی آیندۀ پیشِروی آنان جهت جلوگیری از تکرار حوادث اخیر از اهمیت ویژهای برخوردار است، لذا پژوهش حاضر میکوشد تا با بهرهگیری از روش سناریونویسی به عنوان یکی از روشهای مهم دانش آیندهپژوهی، چشمانداز حیات گروههای تکفیری در دوره پساداعش در قالب سناریوهای مختلف -آیندههای مطلوب، ممکن و محتمل- مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. در این راستا مؤلفههای مطرح شده عبارتند از: آینده مطلوب گروههای سلفی-تکفیری و مخالفان آنها؛ آیندههای ممکن: دولتسازی تکفیریها در کشورهای مسلمان، ادغام گروههای سلفی-تکفیری با یکدیگر، پذیرش دموکراسی به عنوان بدیل خلافت از سوی تکفیریها؛ آینده محتمل که برآیندی از مجموعه سناریوهای مطرح شده است. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارند که علیرغم شکست نظامی گروههای تکفیری، این گروهها بهطور کامل از بین نمیروند، بلکه همچون آتش زیر خاکستر منتظر بازگشت دوباره به صحنه منازعات خواهند بود.
The Takfiri Salafists, as one of the earliest intellectual milestones in Islamic history, have always faced many chaos and problems in the Islamic world and have survived with ups and downs so far, but today to weaken the power of Salafist-Takfiri groups, especially ISIS in Iraq and Syria, have suddenly taken the field of conflict amidst Arab revolutions in the Middle East and gradually became a global challenge. Investigating their future in order to prevent repetition of recent events is of particular importance. Therefore, the present study seeks to utilize scenario writing as one of the important methods of future research knowledge. The life of Takfiri groups during its post-revolutionary period is analyzed in different scenarios - desirable, possible and probable futures. In this regard, the following components are: desirable future of SalafiTakfiri groups and their opponents; possible futures: state-building of Takfiris in Muslim countries, integration of Salafi-Takfiri groups together: the acceptance of democracy as an alternative to the Caliphate by the Takfiris, a probable future that results from a set of scenarios. The findings suggest that, despite the military defeat of the Takfiri groups, they will not be completely destroyed, but will await a return to the conflict like a fire under the ashes
Futurology, Screenwriting, Islamic World, Salafi-Takfiri, Post-Imam
آیندهپژوهی, سناریونویسی, جهان اسلام, سلفی-تکفیری, پساداعش.
29
57
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-999-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/20
1397/7/28
2019/03/182019/02/5
1397/11/16
Mohammad
Mirabdoli
Master of Political Science, Shahid Beheshti University
محمد
میرعبدلی
mohammad_mirabdoli@yahoo.com
4120417530
0031947532846005505
Yes
کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
reza
khorasanie
Assistant Professor, Department of Political Science, Shahid Beheshti University
رضا
خراسانی
reza.khorasanie@gmail.com
0031947532846005506
0031947532846005506
No
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
fa
مطالعه تطبیقی نظریه حکومت در اندیشه عیسی قاسم و عبدالوهاب حسین؛ براساس روش قصدگرای هرمنوتیک اسکینر
A Comparative Study of the Theory of Government in the Thought of Isa Qasim and Abdul-Wahhab Hussein; Based on Skinner’s Hermeneutic Intentional Method
بیانات سیاسی عیسی احمد قاسم و عبدالوهاب حسین - دو متفکر و فعال سیاسی که در بحرین به ترتیب به «شیخ عیسی قاسم» و «استاد عبدالوهاب حسین» شهرت دارند- تأثیر بارزی در جریانهای مردمی معاصر در بحرین داشته است. این دو شخصیت هر دو به ترتیب طلایهدار دو گفتمان اصلاحطلبانه و انقلابی هستند. نگرش آنان به جنبشهای مردمی بحرین، موجب اتخاذ رهیافتهای متفاوتی در دستیابی به اهداف و در نهایت، ایجاد دودستگی در بدنۀ مردمی جنبش 14 فوریه سال 2011 م در این کشور شد. علت این اختلاف نیز به سبب تفاوت در نگرش آنان به حکومت مطلوب است که از اندیشه آنان سرچشمه میگیرد. این پژوهش به روش مقایسه تطبیقی و گردآوری دادهها به شیوۀ کتابخانهای، درصدد مطالعه تطبیقی نظریه حکومت از منظر مهمترین مفاهیم مشترک نگرش سیاسی آنان به روش هرمنوتیک قصدگرای اسکینر است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که تحولات اخیر بحرین و شدت سرکوب مردم و جنبشهای مردمی توسط نظام این کشور، تأثیر قابلتوجهی در تغییر لحن کلام و نگرش سیاسی آیتالله قاسم داشته و سبب پرداختن ایشان به ارائۀ مفهوم معتدلی از اندیشه سیاسی خود شده که در نهایت حکومت پادشاهی مشروطه را مطلوبترین حکومت برای بحرین بدانند. این در حالی است که سرکوبهای نظام بحرین نهتنها موجب معتدل شدن کنش عبدالوهاب حسین نشد، بلکه سبب گردید تا وی همانند سابق با لحنی تهاجمی، به ارائۀ الگویی انقلابی از نگرش سیاسی خود پرداخته و با هدف تشکیل حکومت اسلامی مردمسالار، درصدد سرنگونی نظام حاکم برآید. در واقع، استاد عبدالوهاب حسین با نظر شیخ عیسی قاسم در تشکیل پادشاهی مشروطه در بحرین مخالف بوده و حکومت مطلوب را حکومت اسلامی مردمسالار میداند.
این دو ادبیات مختلف در جنبش 14 فوریه، در پایان موجب دودستگی میان مردم و تقسیم شدن آنان به خواهان اصلاح و خواهان انقلاب شد. امری که پس از چندی باعث به طول انجامیدن جنبش 14 فوریه و سرکوب آن توسط نظام بحرین شد.
The political statements of Isa Ahmad Qasim and Abdul Wahhab Hussein - two thinkers and political activists known in Bahrain as “Sheikh Isa Qasim” and “Master Abdul Wahab Hussein” respectively - have had a significant impact on contemporary popular movements in Bahrain. These two characters are, in turn, both reformist and revolutionary discourses. Their attitude to the popular movements in Bahrain led to different approaches in achieving their goals and, ultimately, to the split in the popular body of the February 14, 2011 movement. The reason for this discrepancy is also due to the difference in their viewpoints towards the desirable government that derives from their thinking. This study, by means of comparative comparisons and library data collection, seeks to compare government theory from the perspective of the most important common concepts of their political viewpoints towards the Skinner’s hermeneutical method. The findings indicate that recent developments in Bahrain and the severity of the repression of the people and movements by the regime have had a significant impact on changing Ayatollah Qassim’s political tone and attitude and have led him to present a moderate conception of his political thought that ultimately the constitutional monarchy is considered the most favorable for Bahrain. While the repressions of the Bahraini regime not only tempered Abdul Wahhab Hussein’s action, it also led him to present a revolutionary model of his political attitude, as before, with the aim of overthrowing the system with the aim of forming a democratic Islamic State Ruler. In fact, Professor Abdul Wahhab Hussein opposed Sheikh Isa Qassim’s idea of forming a constitutional kingdom in Bahrain, calling the ideal Islamic government democratic. These two different literatures in the February 14th movement eventually split the people and divided them into reformers and advocates for revolution. This led to the prolongation of the February 14 movement and its suppression by the Bahraini regime.
Isa Qasim, Abdul Wahhab Hussein, Bahrain, Al Khalifa, Skinner, Political Thought.
عیسی قاسم, عبدالوهاب حسین, بحرین, آل خلیفه, اسکینر, اندیشه سیاسی.
59
85
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-401-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/15
1397/5/24
2019/03/182019/02/52018/11/4
1397/8/13
jalal
dorakhshah
Professor of Political Science, Islamic Azad University, Karaj Branch
جلال
درخشه
0031947532846005507
0031947532846005507
Yes
استاد علوم سیاسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج
alireza
beigi
PhD in Political Science, Imam Sadegh University.
علیرضا
بیگی
0031947532846005508
0031947532846005508
No
دکتری علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع).
fa
نقش و جایگاه ایران در سیستم امنیتی خلیج فارس
Iran’s Role and Position in the Persian Gulf Security System
فرایندهای امنیتی در خلیج فارس با توجه به مجاورت جغرافیایی به شکل اساسی بر منافع و جایگاه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات امنیتی خلیج فارس تاثیر گذار بودهاست. از طرف دیگر، حضور ایالات متحده در منطقه با پیوندهایی استراتژیکی که با شورای همکاری خلیج فارس برقرار کرده، این روابط را پیچیده تر ساخته است. در این راستا، با توجه به اهمیت پژوهش، هدف این مقاله بررسی ماهیت نقشآفرینی و تاثیرگذاری ایران بر ترتیبات امنیتی در منطقه خلیج فارس است. در این راستا، سوال محوری این مقاله بر این مبنا است که جمهوری اسلامی ایران چه نقشی در ترتیبات امنیتی خلیج فارس دارد؟ فرضیه پژوهش نیز بر این اساس است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نقش ضد هژمون، بر روابط امنیتی ایالات متحده با شورای همکاری خلیج فارس از وقوع انقلاب اسلامی ایران به شکل اساسی تاثیرگذار بودهاست. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری دادهها منابع کتابخانهای و اینترنتی است.
Due to geographical proximity, the security procedures in the Persian Gulf have substantially influenced the interests and strategic position of the Islamic Republic of Iran in the Persian Gulf security arrangements. On the other hand, the US presence in the region, with the strategic links it has established with the GCC, has made these relations more complicated. In this regard, given the importance of the research, the purpose of this article is to investigate the nature of Iran’s role in influencing the security arrangements in the Persian Gulf. In this regard, the central question of this article is: what role does the Islamic Republic of Iran play in the Gulf security arrangements? The research hypothesis is then based on this question. The Islamic Republic of Iran, as an anti-hegemonic role, has had a significant impact on US security relations with the Persian Gulf Cooperation Council since the outbreak of the Islamic Revolution in Iran. The research method in this paper is descriptive-analytical and the data collection method is library and internet resources.
Islamic Republic of Iran, Security, Persian Gulf, USA, Cybernetics.
جمهوری اسلامی ایران, امنیت, خلیج فارس, ایالات متحده آمریکا, سایبرنتیک.
87
109
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1072-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/152018/09/23
1397/7/1
2019/03/182019/02/52018/11/42019/01/11
1397/10/21
mohammadmehdi
mazaheri
Faculty member, Executive Management Department, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
محمدمهدی
مظاهری
0031947532846005509
0031947532846005509
Yes
عضو هیات علمی گروه مدیریت اجرایی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
fa
تبیین راهبردهای محورهای سهگانه داخلی، منطقهایی و بینالمللی در مناقشه سوریه
Explaining Internal, Regional, and International Trilateral Strategies in the Syrian Conflict
وقوع خیزشهای مردمی و عربی در اواخر 2010 و نفوذ این جنبشها از درعا وارد سوریه شد. با توجه به اینکه بحران سوریه، یک بحران سیاسی و امنیتی چندجانبه، پیچیده و بازیگران مختلف با اهداف متضاد و متعارض است، لذا هدف از نوشتن این مقاله تبیین دقیق موضوع، بازیگران دخیل را به سه سطح داخلی، منطقهای و بینالمللی تقسیم میکند. هر بازیگر داخلی و حامی خارجی، منطقهای و بینالمللی، آن دارای اهدافی هستند که حفظ و یا سقوط دولت بشار اسد هدف محوری سیاستهای راهبردی آنها است. مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی درصدد بررسی و تبیین راهبردهای محورهای سهگانه داخلی، منطقهایی و بینالمللی در مناقشه سوریه است.در بحران سوریه دو نگرش گوناگون دیده میشود. برخی از ناظران این بحران را در راستای جنبشهای مردمی در خاورمیانه و شمال آفریقا میدانند. در این نگاه سوریه همانند سایر کشوهای عربی و آفریقایی، گرفتار مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. از منظر دیگر، بحران سوریه، معلول معادلات و تغییرات ژئوپلیتیکی منطقهای و بینالمللی است. لذا مسائل داخلی و تغییرات نقش قدرتهای منطقهای و معادلات بینالمللی مسبب این چالش تاریخی است که هدف منطقهایی آن جز تضعیف محور مقاومت به رهبری ایران و نقش روسیه در سوریه نیست. در بُعد داخلی این بحران تداوم خیزشهای مردمی است؛ پس باید آن کشور را آوردگاهی برای رقابتها و سیاستهای راهبردی قدرتهای منطقهایی و فرامنطقهایی و نیز چالشهای درونی-تاریخی دانست.
The occurrence of popular and Arab uprisings in late 2010 and the influence of these movements came from Deraa in Syria. Given that the Syrian crisis is a multifaceted, complex, and diverse political and security crisis with contradictory and conflicting goals, the goal of writing this article explains the exact issue of the actors involved in this conflict through three levels of national, regional, and international strategies. Each domestic actor and foreign, regional and international advocate claim that their goals are that the preservation or fall of the state of Bashar al-Assad is at the heart of their strategic policies. The present article aims to investigate and explain the strategies of internal, regional and international triangles in the Syrian conflict by descriptiveanalytical method. In the Syrian crisis, there are two different attitudes. Some observers consider the crisis to be in the midst of popular movements in the Middle East and North Africa. In this regard, Syria, like other Arab and African countries, faces political, social and economic problems. From another perspective, the Syrian crisis is due to regional and international geopolitical equations and changes. Conclusion: Therefore, internal issues and changes in the role of regional powers and international equilibrium are the result of this historic challenge whose regional purpose is not to weaken the axis of resistance to Iran’s leadership and the role of Russia in Syria. In the internal dimension of this crisis, the continuation of popular uprisings should be considered as a platform for the rivalries and strategic policies of regional and trans-national powers, as well as internal-historical challenges.
Syrian conflict, Resistance Front, Strategic Competitions. Internal factors.
مناقشه سوریه,جبهه مقاومت,رقابتهای راهبردی.عوامل داخلی.
111
140
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-676-4&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/152018/09/232018/10/24
1397/8/2
2019/03/182019/02/52018/11/42019/01/112019/01/31
1397/11/11
mohammad
mahdimirzaei
Assistant Professor, Department of Political Science, Islamic Azad University, Karaj Branch
محمدمهدی
میرزایی
mahdiazadmirzaei@gmail.com
0031947532846005510
0031947532846005510
No
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
suroush
amiri
Assistant Professor, Department of Political Science, Amin University of Law Enforcement Sciences
سروش
امیری
suroush.jnu@gmail.com
5459770254
0031947532846005511
Yes
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امین
fa
تبیین عملکرد سازمان ملل متحد در قبال نسلکشی در میانمار
Explaining UN Action Against Genocide in Myanmar
یکی از بزرگترین فجایع انسانی، در دو دهه اول قرن بیست و یکم در ایالت راخین میانمار و نسبت به مسلمانان روهینگیا اتفاق افتاد. پاکسازی قومی، نسلکشی، جرایم علیه بشریت و هر عنوان مشابه دیگری که بهنوعی جلوهای از نقض حقوق بشر محسوب شود، در قبال مسلمانان روهینگیا حادث شد. سوال اصلی این مقاله آن است که واکنش سازمان ملل متحد در قبال این فجایع چه بود؟ فرضیه مقاله که به روش توصیفی_تحلیلی بررسی شد، آن است که سازمان ملل متحد نسبت به فجایع انسانی در میانمار فقط به اظهار نظر شفاهی، صدور بیانیه، و نهایتاً صدور قطع نامههای توصیهای بسنده کرد. این درحالیاست که انتظار میرفت این سازمان بر اساس اصل مسئولیت بین المللی حمایت، مداخله بشر دوستانه را در میانمار در دستور کار قرار میداد. تعاض رفتاری سازمان ملل متحد ناشی از اعمال فشار قدرتهای بزرگ است. یافتههای مقاله نشان داد که برخورد سازمان ملل نسبت به نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف تابع استانداردهای دوگانه است. خوشبینانهترین حالت آن است که گفته شود قدرتهای بزرگ مانع از عملکرد مؤثر و مستقل سازمان ملل در برخورد با دولتهای ناقض حقوق بشر میشوند.
One of the greatest human calamities that occurred in the first two decades of the 21st century was in Rakhine Myanmar and towards Rohingya Muslims. Ethnic cleansing, genocide, crimes against humanity, and any other title that is somehow a manifestation of human rights abuses were committed against Rohingya Muslims. The main question of this article is: what was the UN response to these catastrophes? The hypothesis of the paper, which was examined through a descriptive-analytical approach, is that the United Nations was satisfied only with regard to humanitarian catastrophes in Myanmar only by verbal comment, the issuance of statements, and ultimately, the issuance of letters of recommendation. However, it was expected that this organization would launch humanitarian intervention in Myanmar under the principle of international responsibility for protection. The UN’s behavioral shift comes from the pressure of the great powers. The findings of the article show that the UN’s treatment of human rights violations in different countries is subject to double standards. The most optimistic view is that the great powers are preventing the effective and independent functioning of the United Nations in dealing with human rights violations.
Genocide, Crimes Against Humanity, Ethnic Cleansing, Massacre, Responsibility to protect.
نسلکشی, جرائم علیه بشریت, پاکسازی قومی, کشتار جمعی, مسئولیت حمایت.
141
164
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1021-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/152018/09/232018/10/242019/01/11
1397/10/21
2019/03/182019/02/52018/11/42019/01/112019/01/312019/04/23
1398/2/3
nozar
shafiee
Associate Professor, Department of International Relations, University of Isfahan
نوذر
شفیعی
n.shafiee@ase.ui.ac.ir
2390041388
0031947532846005512
Yes
دانشیار گروه روابط بین الملل دانشگاه اصفهان
roya
salimi
Master of International Relations, University of Isfahan
رویا
سلیمی
0031947532846005513
0031947532846005513
No
کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان
fa
تاثیر روابط ایران و ترکیه بر روند همگرایی در خاورمیانه
The influence of Iran and Turkey relations on the prospect of integration in the Middle East
ایجاد خاورمیانهای مبتنی بر همگرایی در مقایسه با اتحادیه اروپا که از جنگ خانمانسوز جهانی دوم به همگرایی رسید، امکانپذیر میباشد. تجربه موفق اروپا در گرایش به همگرایی بیش از همه مدیون همکاری دو دولت هم پیمان آلمان و فرانسه بود. پیش شرط تکرار موفقیت اروپا در منطقه خاورمیانه؛ تعیین دو دولت پیشرو در خاورمیانه است. ایران و ترکیه دو دولت غیرعرب منطقه، جزو پرجمعیتترین کشورهای منطقهاند که از نظر جغرافیایی در همسایگی هم قرار دارند.مناسبات این دو دولت پس از روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه؛ دستخوش تغییراتی شد و بهبود یافت و این دو دولت همکاری نزدیک و مشترک خود را برای تأثیر بر منطقه آغاز کردند. با این اوصاف، مقاله حاضر با هدف بررسی تاثیر روابط ایران و ترکیه بر روند همگرایی در خاورمیانه در سال 1397 انجام پذیرفت. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیلی بود. ابزار گردآوری اطلاعات اسنادی بود. نظریه نوکارکردگرایی ارنست هاس در زمینه همگرایی به عنوان پایه تئوریک پژوهش حاضر انتخاب شد. جهت پاسخ به سوالهای تحقیق؛ چالشها و فرصتهای ناشی از روابط ایران و ترکیه در حوزههای مختلف شناسایی و اولویت بندی شد. نتایج نشان داد: ایجاد همگرایی در منطقه خاورمیانه در پی گسترش روابط ایران و ترکیه در حوزههای اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی با تدوین چشمانداز همگرایی و با شعار« قدرتمندیِ منطقه، نه قدرتمندی در منطقه» و با تشکیل اتحادیهای فراملی توسط دو دولت و با گسترش به سایر دولتهای منطقه طبق نظریه سرریز هاس محقق میگردد.
Creating aconvergence Middle East in comparison to the European ::::::union::::::after the Second World War seems possible.Europe's successful experience of convergence was due to the cooperation between two allied countries of Germany and France. The prerequisite fact of replicating Europe's success in the Middle East is to identify two leading states for this region. Iran and Turkey are two non-Arab neighbor countries of the region that are among the most populous countries in the region. After the rise of Justice and Development Party in Turkey, the relations between these two countries have changed and developed. These two countries began to work closely together and they initiate cooperation to improve convergence. Thereforethe present study investigated the effect of relations between Iran and Turkey on the progress of integration in Middle East in 2018. This is a qualitative-analytical research and the data was collected through documentary-library information. The neofunctionalism theory of Ernest B. Hass was used inIntegration field. The challenges and opportunities of Iran and Turkey relations were examined and classified in different criteria. The obtained results revealed that integration can be established in the Middle East following the expansion of Iran-Turkey relations in the areas of economic, security, cultural-religious and political by developing an integration perspective and with the slogan "The power of the region not the power in the region", formation of transnational ::::::union:::::: by these two countries and expansion of it to other countries in the areas based on the Hass’s Spill-over Theory.
Integration, Middle East, Iran, Turkey, Transnational ::::::union::::::
همگرایی, خاورمیانه, ایران, ترکیه, اتحادیهی فراملی.
165
189
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1046-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/152018/09/232018/10/242019/01/112018/11/12
1397/8/21
2019/03/182019/02/52018/11/42019/01/112019/01/312019/04/232019/02/15
1397/11/26
Sahand
Shahbazi
PhD Student in International Relations, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan)
سهند
شهبازی
shahbazisahand@yahoo.com
1376019337
0031947532846005514
No
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
Hossein
Masoudnia
Associate Professor, Department of Political Science, University of Isfahan
حسین
مسعودنیا
h.masoudnia@ase.ui.ac.ir
1249458056
0031947532846005515
Yes
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
Mahnaz
Goodarzi
Assistant Professor, Department of International Relations, Islamic Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan)
مهناز
گودرزی
m_goodarzi@khuisf.ac.ir
1129619656
0031947532846005516
No
استادیار گروه روابط بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)
fa
ایران و اخوانالمسلمین (تأثیر بحران 2017 میلادی قطر)
Iran and the Muslim Brotherhood (Impact of the 2017 Qatar Crisis)
بحران ناشی از محاصرۀ قطر در سال 2017 میلادی، تغییراتی در الگوی تعامل قطر با کشورهای مخالف محاصره، از جمله ایران، به بار آورد. دو دلیل عمده محاصره قطر، استمرار رابطۀ عادی آن با ایران از یک سو و پشتیبانیِ دوحه از جریان منطقهای اخوانالمسلمین از سوی دیگر بود. هدف از این مقاله تبیین تأثیر متغیر بحران قطر بر روابط اخوانالمسلمین و ایران است. چهار کشور تحریمکنندۀ قطر در ضمن شرطهای 13گانۀ خود برای عادیسازیِ رابطه با دوحه، توقف پشتیبانیِ قطر از اخوان و اخراج رهبرانِ آن از دوحه را خواستار شدند. در برابر، قطر نه تنها پشتیبانی از اخوان را متوقف نکرد، بلکه با تحکیم روابط خود با ترکیه و گسترش فعالیتِ تبلیغاتیِ اخوانگرایِ خود، مقاومت در برابر فشارهای ائتلافِ محاصرهکننده را گسترش داد. پرسش دو وجهیِ مقاله آن است که بحران قطر چه تأثیری بر جایگاه منطقهایِ جریان اخوانالمسلمین در موازنۀ قوای منطقه و نیز در رابطۀ آن با ایران دارد. پاسخ فرضی مقاله که نوآوریِ آن به شمار میآید آن است که بازبینیِ استقلالجویانه و گذار از همراهی با سیاست منطقهایِ محور موسوم به اعتدال عربی، باعث بروز مجدد پتانسیل منطقهای اخوان شده است؛ امری که بار دیگر امکان بروز محور سوم منطقه (محور اخوانی) را در کنار دو محور پیشین (مقاومت و ضدمقاومت) نمایان کرده و ضمن متوازنتر کردنِ صفبندیهای منطقهای، پتانسیلِ همکاریِ جریان اخوانی با ایران را آزاد میکند. محدودۀ زمانی مقاله، دورۀ پس از بحران قطر با اشاراتی به تحولات پس از 2011م. را شامل میشود.
The crisis caused by the siege of Qatar in 2017 brought about changes in the pattern of Qatar's interaction with countries besieging the siege, including Iran. The two main reasons for the siege of Qatar were the continuation of its normal relations with Iran on the one hand and Doha's support for the Muslim Brotherhood regional movement on the other. The purpose of this article is to explain the impact of the Qatar crisis on the relations between the Muslim Brotherhood and Iran. The four Qatar-sanctioning countries, in addition to their 13 conditions for normalizing relations with Doha, called for an end to Qatar's support for the Brotherhood and the expulsion of its leaders from Doha. In return, Qatar not only did not stop supporting the Brotherhood, but also expanded its resistance to the pressures of the besieging coalition by strengthening its ties with Turkey and expanding its Brotherhood propaganda activities. The ambiguous question of the article is what effect the Qatar crisis has on the regional position of the Muslim Brotherhood in the balance of power in the region, as well as in its relationship with Iran. The hypothetical answer of the article, which is considered to be an innovation, is that the independence-seeking review and the transition from accompanying the regional policy of the so-called Arab moderation, has re-emerged the Brotherhood's regional potential; This once again shows the possibility of the emergence of the third axis of the region (Brotherhood axis) along with the previous two axes (resistance and anti-resistance) and while balancing the regional alignments, frees the potential for cooperation of the Brotherhood with Iran. The period of the article is the period after the Qatar crisis with references to the developments after 2011. Is included.
The Qatar crisis, the siege of Qatar, Saudi foreign policy, the Muslim Brotherhood, the regional movement of the Brotherhood, coalition building.
بحران قطر, محاصرۀ قطر, سیاست خارجی عربستان, اخوانالمسلمین, جریان منطقهای اخوان, ائتلافسازی.
191
217
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-633-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/152018/09/232018/10/242019/01/112018/11/122018/09/29
1397/7/7
2019/03/182019/02/52018/11/42019/01/112019/01/312019/04/232019/02/152019/01/6
1397/10/16
hasan
ahmadian
Assistant Professor, Department of West Asia and North Africa Studies, University of Tehran
حسن
احمدیان
0031947532846005517
0031947532846005517
Yes
استادیار گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشگاه تهران
fa
رقابتهای ژئوپلیتیکی عربستان سعودی و ایران و ضرورت گذار از ژئوپلیتیک ایدئولوژیک به ژئواکونومی در منطقه خلیج فارس
Saudi-Iranian geopolitical rivalries and the necessity of transition from ideological geopolitics to geo-economics in the Persian Gulf region
جهان به مناطق ژئوپلیتیکی مختلفی قابل تقسیم است که یکی از مشخص ترین آنها منطقه خلیج فارس و جنوب غربی آسیا است. این منطقه ژئوپلیتیکی و راهبردی در دهه های اخیر، همواره یکی از مناطق پرتنش و بحران خیز در جهان بوده و در سالهای اخیر این روند تشدید شده است. اگرچه رویدادهای ژئوپلیتیکی منطقه جنوب غربی آسیا متأثر از ساختار ژئوپلیتیک جهانی است، اما ترتیبات امنیتی و ساختار ژئوپلیتیکی آن تا حدود بسیار زیادی تابع رفتار عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، به عنوان دو قدرت برتر منطقه ای و دو قدرت رقیب بوده است. بنابراین مسأله پژوهش این است که مناسبات ژئوپلیتیکی میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی چگونه است و در چارچوب کدام گفتمان ژئوپلیتیکی، همکاری و همگرایی میان آنها و به طور کلی در جنوب غربی آسیا قابل تحقق است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از داده های کتابخانه ای انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که روابط میان این دو قدرت منطقه ای بر اساس شاخصهای ژئوپلیتیک ایدئولوژیک است که باعث نظامی گری، رقابت بر سر حوزه های نفوذ، رقابتهای ایدئولوژیکی، گسیختگی فضای ژئوپلیتیکی، افزایش تنش و جنگهای نیابتی در منطقه شده است. این در حالی است که در صورت اتخاذ استراتژی و گفتمان ژئواکونومی در منطقه، می توان همکاری و همگرایی منطقه ای و در نتیجه زمینه را برای توسعه و امنیت پایدار منطقه ای فراهم کرد.
The world is divided into various geopolitical regions, one of the most prominent of which is the Persian Gulf and south-western Asia. In recent decades, this geopolitical and strategic region has always been one of the tension regions in the world and has been intensifying in recent years. Although geopolitical events in the Southwest region of Asia have influenced by the global geopolitical structure, its security arrangements and geopolitical structure have depended on largely to Saudi Arabia's and the Islamic Republic's behavior as two superior regional powers and two rival powers. Therefore, the research problem is how the geopolitical relationship between the Islamic Republic of Iran and Saudi Arabia and within context what geopolitical discourse can be realized the cooperation and convergence between them and generally in the southwest of Asia. This research is done using descriptive-analytical method and using library data. The results of the research show that the relations between these two regional powers are based on ideological geopolitical indices that have led to militarism, rivalry over domains of influence, ideological rivalries, the division of geopolitical space, increased tensions, and proxy wars in the region. However, if geo-economics strategy and discourse in the region are adopted, regional co-operation and integration and also regional development and sustainable security can be provided.
Ideological Geopolitics, Geo-economics, Regional Powers, Southwest Asia, Persian Gulf Region, Saudi Arabia-Iran relations.
ژئوپلیتیک ایدئولوژیک, ژئواکونومی, قدرت منطقه ای, جنوب غربی آسیا, خلیج فارس, روابط ایران ـ عربستان.
219
240
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-817-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/152018/09/232018/10/242019/01/112018/11/122018/09/292018/04/4
1397/1/15
2019/03/182019/02/52018/11/42019/01/112019/01/312019/04/232019/02/152019/01/62019/09/1
1398/6/10
Hadi
Veicy
Associate Professor, Department of Political Geography, Payame Noor University
هادی
ویسی
hadiveicy@pnu.ac.ir
6549850460
0031947532846005518
Yes
دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه پیام نور
fa
موانع تحکیم دموکراسی ترکیه(2002 تاکنون) «ماهیت سیاسی هیبریدی، رهبری اقتدارگرا و ساختار حزبی اولیگارشیک «
Obstacles to the Consolidation of Democracy in Turkey (2002 –present) "The vague political nature, the organized structure of the party, and the authoritarian leadership"
فرایند دموکراتیزاسیون و تحکیم دموکراسی ترکیه در طول بیش از یک قرن اخیر، با موانع مختلفی مانند دخالت نظامیان،ا پوزیسیونن اکارآمدو منفعل، عملکرد غیردموکراتیک و حامی پرور طریقت های مذهبی- سیاسی، شکاف های قومی و مذهبی، رهبران حکومتی اقتدارگرا، عملکرد ضعیف و گاهی جانبدارانۀ احزاب سیاسی،سیاست های متناقض بین المللی [فشارهای سیاسی-ملاحظات ایدئولوژیک اتحادیه اروپا و آمریکا]، روح زمانه [قدرت گیری نظام های سیاسی افراطی و حامی دیکتاتوریسم در نظام بین الملل]، تأثیرات اشاعه ای [تحولات منطقه ای] مواجه شده است که هر کدام در تضعیف و ناکامی فرایند دموکراتیزاسیون و تحکیم دموکراسی مؤثر بودند. پژوهش حاضر بر این مدعاست که موارد مذکور، هرچند در دورۀ حاکمیت حزب عدالت و توسعه همچنان جزو موانع تأثیرگذار متصل ِ چندلایه ای ِ محسوب می شوند، اما درصد تأثیرگذاری آنها به مراتب کاهش یافته است. در عوض،مانع جدید برهم، با عنوان «ماهیت سیاسی ترکیبی و چندرگه ای-شخصیت اقتدارگرای رهبری -ساختار حزبی متصلب و اولیگارشیک»، ظهور یافته است که می توانآن را به عنوان «تأثیرگذارترین مانع» تعبیر کرد. این مانع جدید، در اصل در ذات و بطن ً منطبق با روش ها یا مدل های حکومتی ترکیبی با عنوان «دموکراسی هیبریدی» عمل می کند که اساسا خود موانعی برای تحکیم دموکراسی دارند.محتوای پژوهش حاضر به لحاظ روش شناختی مبتنی بر منابع اسنادی (کتابخانه ای)، از حیث روش شناسانه و بر پایه روش توصیفی - تحلیلی و از لحاظ چارچوب نظری طبق مدل حکومتی هیبریدی تنظیم و تولید شده است.
Abstract
The process of democratization of Turkey over more than a century has been accompanied by various barriers, such as military intervention, inefficient and passive opposition, undemocratic performance and sponsor of the religious-political tariqa, ethnic and religious rifts, authoritarian government leaders, political parties’ poor and sometimes biased performance, contradictory international policies [political pressures, ideological considerations of the European :::union::: and the United States], the spirit of the time [the power of extreme political systems and the supporter of dictatorship in the international system], the proliferation effects of the region, each of which contributes to delaying in the "consolidation of democracy". The result of the present study is that although the barriers still remain influential in the era of the AKP [2002 -present], their impact has declined substantially; thus, the new multilayer barrier , under the title "The ambiguous and multi-faceted political nature-a structured party structure-the authoritarian leadership of the leadership". This new barrier has created its special container / templates under the titles of "Delegative Democracy" and "Semi-authority", which have their own barriers to consolidating democracy. In this research, it has been attempted to analyze the barriers to the consolidation of democracy during the mentioned period, based on the descriptive-analytical methodology and library and documentary sources.
Democratization, party, consolidation, political nature, authoritarian, Turkey.
دموکراسی, تحکیم, ماهیت سیاسی, اقتدارگرا, هیبریدی, ترکیه.
241
269
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1104-1&slc_lang=fa&sid=1
2018/12/152018/10/202018/08/152018/09/232018/10/242019/01/112018/11/122018/09/292018/04/42018/12/4
1397/9/13
2019/03/182019/02/52018/11/42019/01/112019/01/312019/04/232019/02/152019/01/62019/09/12019/03/16
1397/12/25
hasan
sadeghian
PhD student in Political Sociology, Allameh Tabatabai University
حسن
صادقیان
hasansadeqiyankumar@gmail.com
5059961303
0031947532846005519
Yes
دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
Abbasali
Rahber
Associate Professor, Department of Political Science, Allameh Tabatabai University
عباسعلی
رهبر
ab.rahbar@yahoo.com
0031947532846005520
0031947532846005520
No
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی