fa
jalali
1399
3
1
gregorian
2020
6
1
10
2
online
1
fulltext
fa
فرآیند دولت- ملت سازی در اسرائیل؛ چالشی در مسیر ماندگاری و بقاء
The process of state-nation building in Israel; A challenge on the path to survival
امروزه حکمرانی مطلوب، در گرو تکمیل هر چه بهتر فرآیند دولت – ملت سازی است. مساله ای که به عنوان چالشی جدی در مسیر بقاء و ماندگاری رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. این رژیم مبنای وجودی خود را بر هویتی خاص و پیچیده بنا نموده که در نگاه اول، این هویت خاص می تواند نقطه قوتی برای بقا و تشکیل یک جامعه محسوب شود؛ اما ویژگی های خاص این هویت بر مبنای نژاد و عدم کثرت جمعیتی آن، برای این رژیم چالش هایی را بوجود اورده است. از سوی دیگر، چندپارگی هسته اصلی شهروندان این رژیم که عمدتا از خارج از مرزهای فلسطین اشغالی به این سرزمین مهاجرت کرده اند، نیز به عنوان چالشی جدی بر سر راه ملت سازی قرار دارد. دولت – ملت سازی در اسرائیل با آسیب های متعدد در حوزه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی نیز روبروست. در این پژوهش و به مقتضای موضوع، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. همچنین ضمن مطالعه فرآیند دولت – ملت سازی در اسرائیل و با نگاهی به بافت جمعیتی و هویت جامعه فلسطینیان و یهودیان صهیونیست (شهروندان اسرائیلی)به عنوان جدی ترین چالش، به بررسی ناکامی های این رژیم در تکمیل فرآیند دولت - ملت سازی که ادامه حیات و بقاء او را زیر سوال برده است، می پردازیم.
Good governance today depends on the best possible completion of the state-nation-building process. This issue has been placed as a serious challenge in the path of survival of the Zionist regime.
This regime has based its existence on a special and complex identity that at first glance, this special identity can be considered a strong point for survival and formation of a society;But the specific characteristics of this identity based on race and its lack of demographic diversity have created challenges for this regime. On the other hand, the fragmentation of the core of the citizens of this regime, who have migrated to this land mainly from outside the borders of occupied Palestine, is also a serious challenge to nation-building.
State-nation-building in Israel also faces multiple political, security, and economic implications. In this research and according to the subject, descriptive-analytical method has been used.Also, while studying the state-nation-building process in Israel and looking at the demographic context and identity of the Palestinian and Zionist Jewish community (Israeli citizens) as the most serious challenge, to examine the failures of this regime in completing the state-nation-building process that survives and His survival is in question, we will pay.
Nation-State Building, Israel, Survival, Social Gap, Identity, Challenge, Zionism.
دولت – ملت سازی, اسرائیل, بقاء, شکاف اجتماعی, هویت, چالش, رژیم صهیونیستی.
1
29
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-855-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/21
1398/11/1
2020/04/22
1399/2/3
mohammadreza
tayarani shaarbaf
PhD student, Department of International Relations, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
محمد رضا
طیرانی شعرباف
mrt.1362@gmail.com
0322357470
0031947532846005312
No
دانشجوی دکتری، گروه روابط بین الملل، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
jalal
dorakhshah
Professor, Department of Political Science, Imam Sadegh (AS) University, Tehran, Iran. (Author)
جلال
درخشه
j.dorakhshah@yahoo.com
5519926808
0031947532846005313
Yes
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
fa
اهمیت نقش و جایگاه دیپلماسی فرهنگی در بسط روابط ایران و ازبکستان
The Role and Importance of "Cultural Diplomacy" in Expanding and Converging Iran-Uzbekistan Relations
«دیپلماسی فرهنگی» رویکردی است مبتنی بر نقش و جایگاه عوامل پیوندگر «فرهنگ» در روابط میان کشورها و ملتها. هدف نهایی اینگونه از دیپلماسی- در یک فضای صمیمانه، همگرا و بدور از تشنج، ارائه یک تصویر مطلوب از روابط همهجانبه، بر اساس اشتراکات تمدنی- فرهنگی و هویتی میان کشورهاست. روابط ایران و ازبکستان با وجود علقه و عقبههای غنی فرهنگی در طول کمتر از سه دهه (از1991م)، همواره دچار ضعف و نوسان بوده است. با مرگ اسلام کریماف (2 سپتامبر 2016) و روی کار آمدن شوکت میرضیایف (14 دسامبر 2016)، فصل جدیدی در روابط خارجی ازبکستان با سایر کشورها و از جمله ایران آغاز شد. براساس سیاست تداوم و تغییر با کمی انعطاف بیشتر، دولت جدید خواستار تعمیق و گسترش روابط دوستانه با ایران است. دراین راستا سوال اصلی مقاله پیشرو این گونه است؛ با عطف به پیشینه تاریخی- تمدنی ایران در آسیای مرکزی بهطور عام و ازبکستان به طور خاص، ایران و ازبکستان چگونه میتوانند روابط همگرا و روبه جلویی داشته باشند؟ ازآنجایی که ازبکستان (همانند اغلب جمهوریهای آسیای مرکز) عقبه تمدنی و فرهنگی ایران به حساب میآید، دو کشور قادرند در چارچوب «دیپلماسی فرهنگی»، ضمن خنثی کردن زمینههای تهدید، روابط همگرا و روبه رشدی را در همه زمینهها دنبال نمایند. ازاینحیث در روابط و تعاملات فرهنگی- تمدنی ایران و ازبکستان، مؤلفههایی همچون اسلام بهعنوان دین مشترک، زبان فارسی، مفاخر مشترک، حضور فرهنگ ایران در ازبکستان، جذابیتهای میراث تمدنی، تاریخی و طبیعی، توریسم، اقتصاد و... وجود دارد که میتواند موجب تقویت روابط دو کشور شود.«دیپلماسی فرهنگی» رویکردی است مبتنی بر نقش و جایگاه عوامل پیوندگر «فرهنگ» در روابط میان کشورها و ملتها. هدف نهایی اینگونه از دیپلماسی- در یک فضای صمیمانه، همگرا و بدور از تشنج، ارائه یک تصویر مطلوب از روابط همهجانبه، بر اساس اشتراکات تمدنی- فرهنگی و هویتی میان کشورهاست. روابط ایران و ازبکستان با وجود علقه و عقبههای غنی فرهنگی در طول کمتر از سه دهه (از1991م)، همواره دچار ضعف و نوسان بوده است. با مرگ اسلام کریماف (2 سپتامبر 2016) و روی کار آمدن شوکت میرضیایف (14 دسامبر 2016)، فصل جدیدی در روابط خارجی ازبکستان با سایر کشورها و از جمله ایران آغاز شد. براساس سیاست تداوم و تغییر با کمی انعطاف بیشتر، دولت جدید خواستار تعمیق و گسترش روابط دوستانه با ایران است. دراین راستا سوال اصلی مقاله پیشرو این گونه است؛ با عطف به پیشینه تاریخی- تمدنی ایران در آسیای مرکزی بهطور عام و ازبکستان به طور خاص، ایران و ازبکستان چگونه میتوانند روابط همگرا و روبه جلویی داشته باشند؟ ازآنجایی که ازبکستان (همانند اغلب جمهوریهای آسیای مرکز) عقبه تمدنی و فرهنگی ایران به حساب میآید، دو کشور قادرند در چارچوب «دیپلماسی فرهنگی»، ضمن خنثی کردن زمینههای تهدید، روابط همگرا و روبه رشدی را در همه زمینهها دنبال نمایند. ازاینحیث در روابط و تعاملات فرهنگی- تمدنی ایران و ازبکستان، مؤلفههایی همچون اسلام بهعنوان دین مشترک، زبان فارسی، مفاخر مشترک، حضور فرهنگ ایران در ازبکستان، جذابیتهای میراث تمدنی، تاریخی و طبیعی، توریسم، اقتصاد و... وجود دارد که میتواند موجب تقویت روابط دو کشور شود.
"Cultural diplomacy" is a subject based on the role and emphasis of the "cultural-civilization" linking factors in relations between countries and nations. The ultimate goal of this method of diplomacy - in an intimate framework, Converging and out of tension, Provide a favorable image of all-round relationships, Based on commonalities (civilization-cultural traditions) between nation-states. Iran-Uzbekistan relations with rich cultural backgrounds, Despite the continuity and rich cultural backgrounds, for less than three decades (From 1991), Always Weak and it has been fluctuating. Death of Islam Karimov (September 2, 2016) and the coming of Shukat Mirzizov (December 14, 2016), a new chapter in Uzbekistan's foreign relations with other countries and also Iran began. Under the "continuity and change" policy, with a little more flexibility, Mir Ziyayyev calls for the deepening and expansion of relations in all fields with Iran. In this regard, the main question of the leading article is this: by turning to the historical-civilization background of Iran in Central Asia in general and Uzbekistan in particular, How Can Iran and Uzbekistan Have Convergence Relations? Since Uzbekistan (like most Central Asian republics) is considered to be the Civilization and cultural heritage of Iran, the two countries are able, within the framework of "cultural diplomacy", by neutralizing the threats; they will pursue convergent and growing relationships in all fields. Therefore, in the cultural-civilization relations and interactions of Iran and Uzbekistan, Components such as Islam as a common religion, Persian language, common elements, presence of Iranian culture in Uzbekistan, attractions of civilization, historical and natural heritage, tourism, economy and … There can be To strengthen the relations between the two countries.
Central Asia, Iran, Uzbekistan, Cultural Diplomacy, Constructivism
آسیای مرکزی, ایران, ازبکستان, دیپلماسی فرهنگی, سازهانگاری.
31
56
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/4
1398/11/15
2020/04/222020/04/27
1399/2/8
sayyed hadi
zarghani
Associate Professor, Department of Political Geography, Ferdowsi University of Mashhad, Iran.
سیدهادی
زرقانی
h-zarghani@um.ac.ir
0031947532846005373
0031947532846005373
No
دانشیار گروه جغرافیای سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
ebrahim
ahmadi
PhD student in Political Geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. (Author)
ابراهیم
احمدی
e>ahmadi446@yahoo.com
0031947532846005374
0031947532846005374
Yes
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
ali
Hakimi Khoram
Graduated from Kharazmi University, Tehran, Iran.
علی
حکیمی خرم
Lowtheam@gmail.com
0031947532846005375
0031947532846005375
No
دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
fa
مفهوم و قواعد جواز و احکام نیابت حج در شریعت اسلامی
Permits and rules of representation in Hajj
نیابت در حج از همان قرون اولیه دوره اسلامی مورد بحث و استدلال در شرایط مختلف قرار گرفته است. نیابت در مفهوم فقهی به معنی قائممقام شدن برای فرد دیگری برای انجام عمل خاصی است و از این منظر با وکالت شباهت دارد که مفهوم حلال گشتن تصرف یا نفوذ تصرف نیز در آن جاری است. از نظر فقهی نایب در حج بایستی نیت نایب شدن را داشته باشد و منوبّعنه را نیتاً تعیین کرده باشد. اگر نایب پس از احرام و دخول به حرم فوت نماید، حج برای وی و منوبعنه جایز است و نایب مستحق تمام مالالاجاره خواهد بود. قاعده بر این اساس است که نیابت از دونفر در یک سال جایز نیست؛ اما این قاعده دو استثنا دارد: اول نیابت در حج و دوم پیش آمدن شرایط قهری. نتیجه اینکه در حالتی که فرد عاجز باشد، نیابت در ابعاض حج از جانب وی مجزی است. اما اگر بعد از به پایان رسیدن فریضه حج چیزی از اجرت باقی مانده باشد، برای خود نایب است. و اگر اجرت برای تکمیل حج کم باشد، تکمیل آن بر منوبعنه واجب نیست، مگر اینکه در قرارداد به آن اشاره شده باشد. فلذا مقاله حاضر با در نظر گرفتن موضوعات فوق با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر منابع فقهی و روایات در میان فقهای امامیه و اهل سنت به احکام، شرایط نایب و منوبعنه در خصوص انجام فریضه حج در موارد خاص، قهری و ... خواهد پرداخت.
Representation in Hajj has been discussed and argued in various contexts since the early centuries of the Islamic period. In the jurisprudential sense, representation means becoming a substitute for another person to perform a certain action, and from this point of view, it is similar to power of attorney, which also includes the concept of making possession lawful or influencing possession. According to jurisprudence, the deputy in Hajj should have the intention of becoming the deputy and the intention of the curse should be determined by the intention. If the vicegerent dies after entering ihram and entering the shrine, Hajj is permissible for him and the vicegerent, and the vicegerent will be entitled to all the rent. The rule is that it is not permissible to represent two people in one year; But this rule has two exceptions: first, representation in Hajj and second, the occurrence of coercive conditions. The result is that in case of incapacity of the person, representation in the dimensions of Hajj is separate from him. But if there is anything left from the reward after the end of the Hajj, it is a vicegerent for himself. And if the reward for completing Hajj is low, it is not obligatory to complete it on the basis of the curse, unless it is mentioned in the contract. Therefore, the present article, taking into account the above issues in a descriptive-analytical manner and relying on jurisprudential sources and narrations among Imami and Sunni jurists to the rulings, deputy and subordinate conditions regarding performing Hajj in special cases, compulsory and. .. will pay.
Hajj, the rules of representation, vicegerent, subordinate
حج, احکام نیابت, نایب, منوبعنه, عربستان
57
84
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1597-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/2
1399/1/14
2020/04/222020/04/272020/06/20
1399/3/31
hosein
mirsaeedi
PhD Student, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
حسین
میرسعیدی
mirsaeedi2020@gmail.com
1724536981
0031947532846005317
No
دانشجوی دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
hosein
ahmari
Associate Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
حسین
احمری
ahmari123@yahoo.com
1425378569
0031947532846005318
Yes
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
mohammadreza
kazemi golvardi
Assistant Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran
محمدرضا
کاظمی گلوردی
kazemi2020@yahoo.com
1423567891
0031947532846005319
No
استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
fa
استراتژیستهای آمریکا و شکلگیری جنگهای مذهبی در خاورمیانه
American strategists and the formation of religious wars in the Middle East
ایالات متحده آمریکا در دهههای اخیر تلاش مینماید میزان نفوذ و مداخلات خود را در مناطق مختلف جهان به ویژه منطقه خاورمیانه گسترش دهد. از این رو، منطقه خاورمیانه به دلیل اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک آن همواره مورد توجه آمریکا بوده است. این کشور با بهرهگیری از مراکز مطالعاتی و استراتژیستها، هندسه قدرت در این منطقه را متناسب با استراتژیها و سیاست خارجی خود معماری مینماید. هم اکنون پدیدههایی مانند اسلامهراسی، مسابقه تسلیحاتی، منازعات قومی و مذهبی، فرقهگرایی، تجزیهگرایی، خنثیسازی محور مقاومت برای نیل به اهداف سنتی (منافع حیاتی آمریکا، حفظ امنیت اسراییل و تضمین جریان آزاد انرژی)، موجب بیثباتی منطقه خاورمیانه شده است. بنابراین، با توجه به این واقعیت به روش تبیینی- تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال پژوهش هستیم که استراتژیستهای آمریکایی چگونه در برسازی جنگهای مذهبی در منطقه خاورمیانه تأثیرگذار بودهاند؟ بر این اساس فرضیه ما اینست که استراتژیستهای آمریکایی (متغیر مستقل) در مؤسسههای پژوهشی و اتاقهای فکر از طریق نظریهپردازی و انعکاس آن به دولتمردان و نخبگان سیاسی آمریکا همراه با ارائه نحوه اجرا، ترسیم مدلها و استراتژیها در ایجاد جنگهای مذهبی (متغیر وابسته) در منطقه خاورمیانه تأثیرگذار بودهاند. یافتههای علمی پژوهش حاضر حاکی از آن است که تقویت این جریانات افراطی کاتالیزور مهمی در جهت ایجاد جنگهای مذهبی در منطقه بوده است که موجب فرقهگرایی، تجزیهطلبی، توجهزدایی از اسراییل و اسلامهراسی شده است. به نظر میرسد استراتژیستهای آمریکایی به دنبال ایجاد بیثباتی فراگیر و احیای جنگهای سی ساله اروپایی در منطقه خاورمیانه نقشآفرینی میکنند.
In recent decades, the United States has been trying to expand its influence and interventions in various parts of the world, especially the Middle East. Therefore, the Middle East has always been of American interest due to its geopolitical and geostrategic importance. Using its centers of study and strategists, it architectures the geometry of power in the region in line with its foreign strategies and policies. Nowadays phenomena such as Islamophobia, arms race, ethnic and religious conflicts, sectarianism, disintegration, undermining resistance to traditional goals (vital US interests, maintaining Israeli security, ensuring free energy flow) Has caused instability in the Middle East. So, in light of this fact, in the explanatory-analytical way, we seek to answer the question of how and to what extent American strategists have been instrumental in constructing religious wars in the Middle East. Accordingly, our hypothesis is that American strategists in think tanks and theories through theorizing and reflecting on US statesmen and political elites, along with presenting how they execute, delineate models and strategies, Religious wars have been instrumental in the Middle East. The scientific findings of the present study indicate that the strengthening of these extremist currents has been an important catalyst for the religious wars in the region that have led to sectarianism, deterrence from Israel and Islamophobia. US strategists appear to be playing a role in creating widespread instability and reviving the thirty-year European wars in the Middle East.
US, Strategists, Extremists, Religious Wars, Middle East Region
آمریکا, استراتژیستها, جریانات افراطی, جنگهای مذهبی, منطقه خاورمیانه
85
110
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-38-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/22020/03/15
1398/12/25
2020/04/222020/04/272020/06/202020/05/25
1399/3/5
Amin
Jafari
Master of International Relations, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran.
امین
جعفری
gmail.com
0031947532846005320
0031947532846005320
No
کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه مازندران، مازندران، ایرن.
Ali Akbar
Jafari
Associate Professor, Department of International Relations, University of Mazandaran, Mazandaran, Iran. (Author)
علی اکبر
جعفری
A.jafari@umz.ac.ir
2064349510
0031947532846005321
Yes
دانشیار گروه روابط بین الملل دانشگاه مازندران، مازندران، ایران. (نویسنده مسئول)
fa
ارزیابی سیاست خارجی بریتانیا در قبال بحران یمن
U.K Foreign Policy toward Yemen Crisis
بحران یمن به عنوان یکی از مهمترین مسائل کنونی غرب آسیا، در مرکز تقل رقابت ژئوپلیتیک وایدئولوژیک محیط منطقهای قرار دارد. این مساله سبب شده است که بازیگران منطقهای و فرامنطقهای در راستای اهداف و منافع ملی خود، به ایفای نقش در این بحران بپردازند که در این میان، بریتانیا را میتوان یکی از بازیگران بین المللی کلیدی و موثر در تحولات این بحران درنظر گرفت. شواهد موجود نشان میدهد که بریتانیا به عنوان یکی از بازیگران سنتی مهم در منطقه خاورمیانه در راستای برند "بریتانیای جهانی"، مشارکت و مداخله فعالانهای را در قبال بحران یمن در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است. بر این اساس، این مقاله تلاش دارد تا به این سوال اصلی بپردازد که مهمترین انگیزهها و محرکهای سیاست خارجی بریتانیا از مداخله در بحران یمن کدامند و با چه ابزارها و روشهایی عملیاتی و اجرایی شدهاند؟ یافتههای این پژوهش که به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته نشان میدهد که بریتانیا پس از برگزیت و در خلال بحران یمن، به منظورایفای نقش جهانی، تمایل بیشتر خود به نقش آفرینی در منطقه غرب آسیا را از طریق اعمال فشار و چانهزنی دیپلماتیک با فروش تسلیحات و آموزش نیروهای ائتلاف عربستان سعودی و ایفای نقش میانجیگر در این بحران، در سیاست خارجی خود پیگیری کرده است.
Abstract
Yemen crisis is one of the most significant issues in the west Asia and the center of geopolitical – ideological competition in the region. Meanwhile the role of the UK has its own importance. Therefore, analyzing Britain action has drawn attention of global politics analyzers and the media. In the present study, the authors seek to address this issue. In fact, the main question of the paper is what is Britainchr('39')s foreign policy towards the Yemen crisis from 2015 to 2019. In this article which is written by descriptive-analytical method, next to answering the main question, we will answer to some sub-questions such as the background of Britainchr('39')s performance in the West Asian region and its perspective on the Yemeni crisis. The findings of this study indicate that on the one hand, the United Kingdom is seeking to return to the West Asian region, and on the other hand, it seeks to pull Yemen out of the axis of resistance through pressure and diplomacy bargaining. Following this policy, the United Kingdom has sold arms and training to Saudi Arabian coalition forces. In this situation the voice of oppositions to foreign policy is also heard from political circles which the most important one is Labor Party position.
foreign policy, U.K, Yemen crisis, West Asia, Saudi Arabia, Iran
سیاست خارجی, بریتانیا, بحران یمن, غرب آسیا, عربستان, ایران.
111
136
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-937-2&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/22020/03/152020/03/11
1398/12/21
2020/04/222020/04/272020/06/202020/05/252020/06/4
1399/3/15
Ahmad Reza
yousefvand
Master student of political science, Imam Sadegh (AS) University, Tehran, Iran
احمدرضا
یوسف وند
ahmad313373@gmail.com
0031947532846005357
0031947532846005357
No
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران
pouya
kalantari
PhD student in Political Science, Imam Sadegh (AS) University, Tehran, Iran
پویا
کلانتری
pouya11412@gmail.com
0031947532846005358
0031947532846005358
No
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران،ایران
mehdi
javdanimoghadam
Assistant Professor, Faculty of Political Science, Imam Sadegh (AS) University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
مهدی
جاودانی مقدم
javdani@isu.ac.ir
0651848997
0031947532846005359
Yes
استادیار، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
fa
تأثیر مجمع تقریب مذاهباسلامی در وحدت و انسجام کشورهایاسلامی
The effect of the Association for the Rapprochement of Islamic Religions on the unity and cohesion of Islamic countries
وحدت اسلامی به معنای تأکید و تکیه بر مشترکات مذاهب اسلامی با مطرح نکردن دیدگاههای متضاد است. بطور کلی دو کلمه وحدت و تقریب مترادفاند؛ بااینحال به نظر میرسد که این دو واژه مترادف نباشند، چون معمولاً آنچه از کلمه تقریب به ذهن میرسد نزدیکی دیدگاههای مذهبی مسلمانان و تلاش جهت کاهش اختلافات است، همچنین که تلاشهای علمی صورت گرفته در دارالتقریب مصر و اجلاس جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ایران، گواه بر این امر است. اما آنچه از واژه وحدت به ذهن خطور میکند، معمولاً معنی عام وحدت است که شامل ابعاد مختلف همکاری میان مسلمانان شده است. حل اختلافات و شبهات، حضور فعال، تأثیرگذار و بهموقع علماء و اندیشمندان، تعظیم شعائر دینی و تقویت ارزشهای اخلاقی میتواند پایه وحدت را در حوزه مذهب و فرهنگ بیشتر کند. ایجاد وحدت نیازمند پیشزمینه فکری و فرهنگی خواهد بود، ایجاد حکومت اسلامی واحد، میتواند زمینه تحقق را فراهم آورد. در حوزه اقتصاد نیز توسعه و تقویت روابط اقتصادی، تقویت صنعت جهانگردی و یکپارچهسازی نظام بانکداری در کشورهای اسلامی میتواند تأثیرگذار باشند و این نشاندهنده لزوم حضور کارشناسان سیاسی و اقتصادی در کنار کارشناسان مذهبی است.
سوالی که در اینجا مطرح است این است که تأثیر مجمع تقریب مذاهباسلامی در وحدت و انسجام کشورهایاسلامی چگونه است؟ فرضیه ارائه شده این است که بازگشت به دین و ترویج آن یکی از راهکارهایی است که اجلاس تقریب به آن تأکید کردهاند پایهگذاران اجلاس معتقدند وحدت میان مسلمانان به میزان عقل و نگرش آنها بستگی دارد.
یافته های تحقیق بدین شرح است که با توجه به وضعیت کنونی مسلمانان در عصر حاضر و با توجه به اینکه علمای بسیاری در ایجاد وحدت بین مسلمانان بسیار کوشیدهاند تلاش برای اتحاد اسلامی امری بدیهی است. وظیفهای که مسلمانان در برابر یکدیگر دارند رسیدن به برادری و اخوت اسلامی است و وظیفهای که در برابر دشمنان دارند یکی شدن در مقابل دشمن در یک صف است. روش تحقیق این پژوهش به صورت تحلیلی و توصیفی است
Islamic unity means emphasizing and relying on the commonalities of Islamic religions by not presenting conflicting views. In general, the two words unity, what comes to mind from the word approximation, are closeness and approximation; However, these two words do not seem to be synonymous, as they are usually the religious views of Muslims and the attempt to reduce differences, as well as the scientific efforts made at the Egyptian Academy and the summit is the general meaning of unity. Is a proof of this. But what comes to mind from the word unity is usually that it includes various aspects of cooperation between Muslims. Resolving differences and doubts, active, effective and timely presence of scholars and thinkers, bowing to religious rites and strengthening moral values can increase the basis of unity in the field of religion and culture. Creating unity will require an intellectual and cultural background, the creation of a single Islamic government can provide the ground for realization. In the field of economics, the development and strengthening of economic relations, strengthening the tourism industry and the integration of the banking system in Islamic countries can be effective, and this indicates the need for the presence of political and economic experts along with religious experts. The question that arises here is what is the effect of the Association of Islamic Religions on the unity and cohesion of Islamic countries? The hypothesis is that returning to religion and promoting it is one of the strategies emphasized by the Summit. The founders of the Summit believe that unity among Muslims depends on their intellect and attitude. The task that Muslims have towards each other is to achieve Islamic brotherhood and brotherhood, and the task that they have against the enemies is to become one. The research method of this research is analytical and descriptive.
Approximation, convergence, Islamic religions, cohesion, summit, economic poverty.
تقریب, همگرایی, مذاهباسلامی, انسجام, اجلاس, فقراقتصادی.
137
166
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1449-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/22020/03/152020/03/112020/02/14
1398/11/25
2020/04/222020/04/272020/06/202020/05/252020/06/42020/05/6
1399/2/17
Ibrahim
Kazemi Momen Sarai
PhD Student, Department of Political Science - Political Thought, Faculty of Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
ابراهیم
کاظمی مومن سرائی
VAHID_133@YAHOO.COM
0064644332
0031947532846005325
No
دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی- اندیشه های سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
AHMAD
BAKHSHAYESH ARDESTANI
Professor, Department of Political Science - Political Thought, Faculty of Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
احمد
بخشایش اردستانی
ahmadbakhshi0912@yahoo.com
1189308797
0031947532846005326
Yes
استاد گروه علوم سیاسی - اندیشه های سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
Assistant Professor, Department of Political Science - Political Thought, Faculty of Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
سوسن
صفاوردی
SAFAVERDI.SO@GMAIL.COM
0031809987
0031947532846005327
No
استادیار گروه علوم سیاسی - اندیشه های سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
Assistant Professor, Department of Political Science - Political Thought, Faculty of Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
حجت الله
درویش پور
dr.darvishpur2018@yahoo.com
4689729999
0031947532846005328
No
استادیار گروه علوم سیاسی - اندیشه های سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
fa
سیاست پانآسیایی ژاپن در قلمرو مسلمانان اوراسیا (1931-1945)
Japan's Pan-Asian Policy in Muslim Eurasian Sphere (1931-1945)
رویارویی با تمدن غرب، آسیاگرایان ژاپنی و ملیگرایان مسلمان را یک سدهی پیش در جبههای واحد قرار داد. پذیرش ژاپن در جمع قدرتهای برتر جهان، زمینهساز توسعهطلبی این کشور در منطقه اوراسیا به نام ایدئولوژی آسیاگرایی، تحقق آسیای متحد و رهایی مسلمانان از استعمار غرب شد. عدم امکان برقراری روابط رسمی دولت ژاپن با مسلمانان تحت استعمار امپراتوریهای روسیه و چین، موجب ارتباط غیررسمی و پنهانی با کنشگران مسلمان در این منطقه شدهبود. مساله مهم در این رابطه، چگونگی بسط و گسترش قلمرو نفوذ در پهنه وسیع و ژئوپلتیک اوراسیا بود که صرف اتکاء به نیروی نظامی در برابر این دو قدرت مهم غیرممکن مینمود. از اینرو، این پرسش مهم ایجاد میشود که با توجه به محدودیتهای نظامی ژاپن در دوره مورد اشاره، چگونه این کشور در برابر رقبایی همچون امپراتوری روسیه و چین، دست به گسترش و تثبیت قلمرو نفوذ خود در این بخش از آسیا (بهویژه مناطق مسلماننشین) زدهاست؟ در پاسخ، این فرضیه مطرح میشود که «ژاپن تلاش کرد تا با اتخاذ سیاست پانآسیایی بهعنوان ایدئولوژی جنگهای توسعهطلبانه، تشکیل آسیای یکپارچه را با تاکید بر اشتراکات هویتی، فرهنگی، زبانی و نژادی عملی سازد و با استفاده از قدرت نرم و فعالیتهای فرهنگی، از طریق برجستهسازی احساسات، عواطف و روایات مشترک و ایجاد همدلی، بهویژه با مسلمانان این سرزمین، کنترل این قلمرو را بهدست گیرد و با آگاهی از تمایزات فرهنگی، نژادی و زبانیِ ساکنان این منطقه، با مرزبندی هویتی از مداخله دو قدرتِ همسایه در این قلمرو جلوگیری کند.» برای بررسی این فرضیه تلاش شدهاست تا با بهکارگیری نظریه سازهانگاری که به عناصر معنوی، هنجاری و هویت اجتماعی میپردازد، میزان تبیینکنندگی چنین فرضیه ای با استفاده از روش تجزیه و تحلیل منابع تاریخی مورد کنکاش قرار گیرد.
The confrontation with Western civilization united Japanese Asianists and Muslim nationalists a century ago. The global recognition of Japan as a great power paved the way for its advancement in the Eurasian region in the name of Pan-Asianism ideology, the realization of a united Asia, and the liberation of Muslims from Western colonialism. Due to some limitations, Japanese government had to establish informal and secret relations with Muslim nationalist activists of the Russian and Chinese empires’ colonies. By relying solely on military power, the sphere of influence expansion in the vast geopolitical area of Eurasia against these two great powers was impossible.
To this end, Japan sought to establish a unified Asia by emphasizing identity, cultural, linguistic, and racial commonalities by adopting a Pan-Asian policy as the ideology of expansionist wars. In order to establish and expand the sphere of influence in the Eurasian region, the Empire of Japan tried to exert control there by virtue of soft power and cultural activities through highlighting common feelings, emotions and narratives and receiving recognition among the people, especially the Muslims of this region. Perceiving the distinct culture, race and language of the inhabitants of this region, Japanese tried to exclude the two main neighboring powers from interfering in this sphere of influence by identity demarcating. Regarding the hypothesis, the Constructivism theory which deals with spiritual and normative elements was applied to examine the correctness or incorrectness of such a hypothesis.
Pan-Asianism, Japan, Eurasia, Muslims, Sphere of Influence, Constructivism Theory.
آسیاگرایی, ژاپن, مسلمانان اوراسیا, قلمرو نفوذ, سازهانگاری.
167
196
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1664-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/22020/03/152020/03/112020/02/142020/02/22
1398/12/3
2020/04/222020/04/272020/06/202020/05/252020/06/42020/05/62020/05/18
1399/2/29
Ali
Golmohammadi
Assistant Professor, Department of South-East Asia-Pacific Studies (Japanese Studies), University of Tehran, Faculty of World Studies, Tehran, Iran.
علی
گلمحمدی
Golmohammadi.a@ut.ac.ir
0066002095
0031947532846005360
Yes
استادیار گروه مطالعات جنوب و شرق آسیا و اقیانوسیه (رشته مطالعات ژاپن)، دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان، تهران، ایران.
fa
واکاوی علل و انگیزههای تغییر ساختار سیاسی ترکیه
Analysis the Causes and Motivations of changing Turkish Political Structure
علیرغم اینکه حزب اسلامی عدالت و توسعه که از سال 2003 در مسند قدرت بوده ولی همواره با چالشهایی از طرف برخی جنبشها و نهادهای امنیتی و نظامی مواجه بوده است. اردوغان رهبر این حزب برای تضعیف مخالفان و تحکیم قدرت و تضمین سلطه طولانی مدت خود در صحنه سیاسی ترکیه دست به اصلاح قانون اساسی و تغییر ساختار سیاسی این کشور زد که با مخالفتهایی از طرف برخی از احزاب سیاسی و مردم شهرهای بزرگ ترکیه مواجه گردید. مخالفین تغییر ساختار سیاسی، اردوغان و حزب او را متهم به تلاش برای پیادهکردن برخی از اصول اسلامی اخوانالمسلمین و نادیده گرفتن لائیسته و اصول کمالیستی ترکیه نمودند. ما در این تحقیق بدنبال واکاوی این مسئله هستیم که کدام عوامل و انگیزههایی سبب گردیدند تا دولت اردوغان دست به تغیییر ساختار حکومتی ترکیه بزند؟ در پاسخ به این سؤال، فرضیهای که مطرح میگردد این است که شکاف بین نهادهای سکولاریسم و مذهبی متفاوت با حزب اسلامگرای عدالت و توسعه آنقدر عمیق و گسترده شده بود که دیگر از دوره اختلافات کنترل شده عبور و به مرحله تهدید رسیده بود. برای پرهیز از این تهدیدات دولت اردوغان میباید تغییرات مهمی در قانون اساسی در راستای تحکیم قدرت خود ایجاد میکرد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی و بر اساس گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای و تحقیقات پیشین و با استفاده از نظریه سازهانگاری میباشد.
Although the Islamic Party of Justice and Development in Turkey has been in power since 2003 but it has always faced challenges from military and some other movements. In order to weaken the opposition and consolidate power and to secure its long-term dominance on the Turkish political scene, the leader of the party, Erdogan, has amended the constitution and changed Turkish political structure from parliamentary to presidential system, which has faced opposition from some political parties and the secular and democratic people in major cities. The opposition accused Erdogan and his party of trying to implement some of the Muslim Brotherhood's Islamic principles and ignore Turkey's secularist and Kemalist principles. In this research, we seek to investigate what factors and motives led Erdogan's government to change Turkey's political structure. In response to this question, the hypothesis raised is that the gap between secularism and religious institutions are so deep that it had now passed through a period of controlled conflict to a threat phase. To avoid these threats, the Erdogan government had to make significant changes to the constitution to consolidate its power. The research method in this paper is descriptive-analytical and based on data collection from library sources and the research is using constructivism theory.
AK Party, Erdogan, Army, changing political structure, Gulen movement
حزب عدالت و توسعه, اردوغان, جنبش گولن, ارتش, تغییر ساختار سیاسی
233
251
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-90-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/22020/03/152020/03/112020/02/142020/02/222020/02/14
1398/11/25
2020/04/222020/04/272020/06/202020/05/252020/06/42020/05/62020/05/182020/05/22
1399/3/2
Amir
Sajedi
Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
امیر
ساجدی
Amir_sajedi2001@yahoo.com
0036968552
0031947532846005364
Yes
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
fa
ارائه چارجوبی ادراکی از رویکرد ج.ا.ایران
نسبت به نظام بین المللی خلع سلاح در پرتو دیپلماسی دفاعی
Provide a perceptual framework of the approach of the Islamic Republic of Iran
Towards an international system of disarmament in the light of defense diplomacy
امنیت، مهمترین هدف و دغدغه هر دولت به شمار می آید که در صورت فقدان آن، ترقی و پیشرفت در یک جامعه حاصل نخواهد شد. در واقع، جهش و تکامل جامعه بدون نظرداشت امنیت، امکان پذیر نخواهد بود. در این ارتباط، اساسیترین بعد امنیت، امنیت نظامی است، برای تأمین این قسم از امنیت، برخورداری کشور از یک راهبرد دفاعی مناسب و مدون، شرط محوری محسوب میشود. لذا یکی از اجزای اصلی راهبرد دفاعی کارآمد، بهره مندی کشور از توانمندیهای نظامی- تسلیحاتی پیشرفته و بازدارنده، در جهت تأمین امنیت و منافع ملی است. یکی از مواردی که میتواند در راستای امنیت بینالمللی موثر واقع شود، بحث خلع سلاح و کنترل تسلیحات است؛ اما از آنجا که در عرصه بینالمللی، عمدتاً معاهدات مرتبط با خلع سلاح و کنترل تسلیحات، توسط قدرتهای جهانی و در راستای منافع ملی آنها شکل گرفته است، ضروری است معاهدات مذکور از دریچهی نقادانه نگریسته شود. بدین منظور، ج.ا.ایران به عنوان یک بازیگر فعال منطقهای و فرامنطقهای، با عنایت به اهمیت خلع سلاح و کنترل تسلیحات در راستای تأمین امنیت و منافع ملی، تلاش نموده است تا در روندهای بینالمللی به صورت فعالانه شرکت نماید تا نه تنها از وضع قوانین نابرابر جلوگیری نماید بلکه بستر لازم و مساعد را جهت تحقق منافع کشور فراهم آورد. یافتههای مقاله نشان میدهد که ج.ا.ایران به واسطه اصول ارزشی، مکتبی و معتقدات اسلامی- ایرانی، منابع و اسناد بالادستی، راهبرد دفاعی خود را بر مبنای بازدارندگی متعارف تنظیم نموده است. لذا ج.ا.ایران در این راستا، هرگونه تولید و بکارگیری سلاحهای کشتار جمعی (هستهای، شیمیایی و میکروبی) را مطرود دانسته و اقتدار نظامی خود را بر ارتقاء توانمندی های نظامی متعارف با رویکرد تدافعی استوار نموده است.
Security is the most important goal and concern of any government, without which there will be no progress and development in a society. In fact, the mutation and evolution of society will not be possible without considering security. In this regard, the most basic dimension of security is military security, to ensure this type of security, the country has a proper and codified defense strategy is a key condition. Therefore, one of the main components of an effective defense strategy is for the country to benefit from advanced and deterrent military-weapons capabilities in order to ensure national security and interests. One of the issues that can be effective in the direction of international security is the issue of disarmament and arms control; However, since in the international arena, treaties relating to disarmament and arms control have been developed by world powers in the national interest, it is essential that these treaties be viewed from a critical perspective. To this end, the Islamic Republic of Iran, as an active regional and trans-regional actor, considering the importance of disarmament and arms control in order to ensure security and national interests, has tried to actively participate in international processes, not only from To prevent the unequal enactment of laws, but to provide the necessary and favorable environment for the realization of the country's interests. Findings of the article show that the Islamic Republic of Iran has adjusted its defense strategy based on conventional deterrence due to its values, scholastic principles and Islamic-Iranian beliefs, upstream sources and documents. Therefore, in this regard, the Islamic Republic of Iran has rejected any production and use of weapons of mass destruction (nuclear, chemical and microbial) and has based its military authority on upgrading conventional military capabilities with a defensive approach.
Security, Defense Strategy, Defense Diplomacy, National Interests, Disarmament, Arms Control
امنیت, راهبرد دفاعی, دیپلماسی دفاعی, منافع ملی, خلع سلاح, کنترل تسلیحات
253
283
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1107-3&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/22020/03/152020/03/112020/02/142020/02/222020/02/142020/02/17
1398/11/28
2020/04/222020/04/272020/06/202020/05/252020/06/42020/05/62020/05/182020/05/222020/06/4
1399/3/15
Hadi
Ebrahimi
Assistant Professor and Faculty Member of Radio and Television University, Tehran, Iran. (Author)
هادی
ابراهیمی
ebrahimih56@yahoo.com
2093377195
0031947532846005365
Yes
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Master of International Relations (Arms Control Diplomacy), Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
ابوالقاسم
باباتبار سرخی
ab.ba67@chmail.ir
0031947532846005366
0031947532846005366
No
کارشناسی ارشد روابط بین الملل (دیپلماسی کنترل تسلیحات)، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
fa
راهبرد مقاومت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اندیشه و عمل آیت الله خامنهای
Strategy of cultural, political and economic resistance in the thought and action of Ayatollah Khamenei
ساختار سیاسی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران در دوران تأسیس و استقرار متأثر از سیاست عدم وابستگی و اتکای به خود و تحت زعامت امامین خود، همواره بر راهبردهای آفندی و پدافندی، تاکید نموده است. در این راستا بذل توجه به راهبردهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و خلق الگوهای جدید با توجه به راهبرد تحلیل مشخص از اوضاع مشخص، نصب العین نظام سیاسی و مقام معظم رهبری بوده است. مقام معظم رهبری از ابتدای دورات تصدی به عنوان رهبر انقلاب با ایجاد گفتمان سازی و شناور سازی راهبردهای معطوف به هدف، دالهای مرکزی را برای بسط و توسعه راهبردهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، ایجاد نموده که با غیریت سازی نظام سلطه نسبت به این راهبردها از ابتدای دهه 90، صبغه مقاومت در این راهبردها، پررنگ گشته است.
فرضیه مقاله بدین صورت بیان میگردد که راهبردهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آیت الله خامنهای در اندیشه و عمل مبتنی بر گفتمان مقاومت ملی و منطقهای و فعال در همه زمینهها برای مقابله با نظام سلطه و هزمونی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این واحد جغرافیایی در مرزهای جغرافیایی جهان اسلام و مشخصاً جمهوری اسلامی ایران، میباشد.
این مقاله با روشی تحلیلی توصیفی و متأثر از نظریات مقام معظم رهبری که به عنوان الگوی غالب خطی مشی گذاری در سیاست های کشور نمود دارد و واکاوی نظریات پسا توسعه گرایانه با نفی روش شناسی مکاتب مدرن ولی با همان معرفت شناسی و هستی شناسی، در پی آنست که خلق راهبردهای مقام معظم رهبری، یک رویکرد گفتمانی پسا توسعه گرایانه با رویکردی دینی – ملی است که نافی تمامی نظریههای خطی و کلاسیک توسعه است که جهان سوم و کشورهای جنوب را به نفع کشورهای شمال و الگوهای توسعهای آنها به حاشیه میبرد.
The political and legal structure of the Islamic Republic of Iran during the establishment and establishment, influenced by the policy of non-dependence and self-reliance and under the leadership of its Imams, has always emphasized offensive and defensive strategies. In this regard, attention has been paid to cultural, political and economic strategies and the creation of new models according to the strategy of specific analysis of specific situations, the establishment of the political system and the Supreme Leader. From the beginning of his tenure as the leader of the revolution, the Supreme Leader, by creating discourse and floating goal-oriented strategies, has created central points for the development of cultural, political and economic strategies, which by alienating the domination system from these strategies. In the early 1990s, the nature of resistance in these strategies became more prominent.
The hypothesis of the article is that Ayatollah Khamenei's cultural, political and economic strategies in thought and action are based on the discourse of national and regional resistance and active in all fields to confront the system of domination and economic, political and cultural hegemony of this geographical unit within geographical borders. It is the Islamic world and specifically the Islamic Republic of Iran.
This article uses a descriptive analytical method influenced by the views of the Supreme Leader, which has emerged as the dominant linear model of policy-making in the country's policies, and analyzes post-developmental theories by rejecting the methodology of modern schools but with the same epistemology and ontology. That is, the creation of the Supreme Leader's strategies is a post-developmental discourse approach with a religious-national approach that rejects all linear and classical theories of development that marginalize the Third World and the South in favor of the North and their development patterns.
Ayatollah Khamenei's thought, post-developmental theories, resistance, domination system, Islamic government, cultural, political and economic resistance.
اندیشه آیت الله خامنهای, نظریات پسا توسعه گرا, مقاومت, نظام سلطه, حکومت اسلامی, مقاومت فرهنگی, سیاسی و اقتصادی.
285
308
http://priw.ir/browse.php?a_code=A-10-1737-1&slc_lang=fa&sid=1
2020/01/212020/02/42020/04/22020/03/152020/03/112020/02/142020/02/222020/02/142020/02/172020/04/21
1399/2/2
2020/04/222020/04/272020/06/202020/05/252020/06/42020/05/62020/05/182020/05/222020/06/42020/06/19
1399/3/30
gholamhasan
faraji
PhD Student, Department of Political Thought, Faculty of Political Science, Central Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran
غلامحسن
فرجی
0031947532846005532
0031947532846005532
No
دانشجوی دکتری گروه اندیشه سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Associate Professor, Department of Political Science, Payame Noor University, Tehran, Iran (Corresponding Author)
محمدرضا
حاتمی
Hatami5@yahoo.com
0031947532846005533
0031947532846005533
No
دانشیار گروه علوم سیاسی ،دانشگاه پیام نور ،تهران، ایران(نویسنده مسئول)
morteza
mahmodi
Assistant Professor, Department of Iran, Faculty of Political Science, Central Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
مرتضی
محمودی
0031947532846005534
0031947532846005534
Yes
استادیار گروه مسائل ایران، دانشکده علوم سیاسی، تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.