OTHERS_CITABLE
تحلیل بهترین انتخاب سیاست خارجی قطر در قبال ایران و عربستان سعودی در چارچوب نظریه بازی ها
با آغاز تحولات جهان عرب از سال 2011 ، قطر تلاش نمود تا خود را به یک کنشگر مهم منطقه ای معرفی کند. تمایل قطر جهت حضور در معادلات منطقه ای در تقابل و تعارض با سیاست های بازیگران سنتی نظیر ایران و عربستان سعودی قرار داشته است. در این مقاله سعی شده تا با پیوند بخشی از علوم انسانی یعنی علوم سیاسی و روابط بین الملل با ریاضیات، سیاست خارجی قطر در قبال رقبای منطقه ای خود یعنی ایران و عربستان از طریق داده های آماری و ریاضی تبیین گردد. به عبارتی هدف این مقاله تحلیل عملکرد تصمیم گیرندگان سیاست خارجی قطر و بهترین انتخاب ممکن آن ها در محیط بازی خاورمیانه در مواجه با ایران و عربستان از طریق کاربست ریاضیات می باشد. سوال اصلی بر این مبنا قرار گرفته است که پس از تحولات «بهار عربی» در سال 2011 در ژئوپلتیک خاورمیانه و شمال آفریقا، با توجه به رقابت قطر با ایران و عربستان، این کنشگر کوچک منطقه ای چه سیاستی را در قبال این کشورها اتخاذ نموده است؟ این مقاله با کاربست روش توصیفی- تحلیلی و در چارچوب رهیافت نظریه بازی ها این فرضیه را مطرح می کند که قطر برای تاثیرگذاری در معادلات منطقه ای و تقابل اجتناب ناپذیر با عربستان و ایران، سیاست های متنوع و گوناگونی را اتخاذ کرد.
http://priw.ir/article-1-840-fa.pdf
2019-11-26
1
33
سیاست خارجی قطر _ عربستان سعودی _ ایران _ نظریه بازی ها _ خاورمیانه
Analyzing the Best Choice of Qatar Foreign Policy Towards Iran and Saudi Arabia in the Framework of Game theory
Since developments of the Arab world in 2011, Qatar has sought to introduce itself an important regional actor. Qatar's desire to engage in regional equations has contrasted with the policies of traditional actors such as Iran and Saudi Arabia. These paper tries to explain Qatar's foreign policy toward its regional rivals, Iran and Saudi Arabia, through statistical and mathematical data, by linking the humanities, political science and international relations with mathematics. In other words, the purpose of this paper is to analyze the performance of Qatari foreign policy decision-makers and their best possible choice in the Middle East game environment facing Iran and Saudi Arabia through use of mathematics. The main question is based on witch policy was adopted by these regional actors following the "Arab Spring" evolutions, considering Qatar's rivalry with Iran and Saudi Arabia? This article, by utilizing analytical-descriptive method and in the framework of the Game Theory, suggests that Qatar, in order to influence regional equilibrium and the inevitable confrontation with Saudi Arabia and Iran, has adopted a variety of policies.
http://priw.ir/article-1-840-en.pdf
2019-11-26
1
33
Foreign Policy of Qatar
Saudi Arabia
Iran
Game Theory
Middle East.
reza
ekhtiariamiri
ekhtiari2002@gmail.com
1
Assistant Professor, Department of International Relations, University of Mazandaran, Babolsar
AUTHOR
ahmad
rashidi
a.rashidi@umz.ac.ir
2
Associate Professor, Department of Political Science, University of Mazandaran
AUTHOR
mohammadreza
mohamadi
mohammadrezamohammadi13681989@gmail.com
3
Master of International Relations, University of Mazandaran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی شکلگیری داعش براساس نظریه پسابینالملل فرگوسن و منزیاخ
داعش به عنوان مظهر تروریسم پسامدرن در عصر جهانی شدن در تلاش برای هویتیابی خاص خود در قالب بنیادگرایی اسلامی است. تبیین داعش از منظر نظریههای روابط بینالملل کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی داعش براساس رهیافت نظری نظریه پسابینالملل فرگوسن و منزباخ است. مقاله حاضر سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که داعش به عنوان یک کنشگر فراملی، چگونه از منظر نظریه پسابینالملل فرگوسن و منزباخ قابل تبیین است؟ یافتههای این مقاله نشان میدهد که عوامل هویتی و ضدناسیونالستی به عنوان عناصر مهم مورد تأکید نظریه پسابینالملل در شکلگیری داعش نقش تعیینکنندهای داشتهاند. در واقع، عناصر این گروه توانستهاند از خود تعریف هویتی جدیدی را ارائه و براساس همین تعریف جدید، «خود» و «دیگری»، «دوست» و «دشمن» را باز تعریف کنند. هویت گروه مذکور براساس ضدیت با مؤلفههای مدرنیته (از جمله سکولاریسم، دموکراسی و لیبرالیسم و علمگرایی) و فرهنگ غالب غربی بازتعریف میشود. از طرف دیگر، گروه داعش یک گروه ضدناسیونالیستی است که نظم وستفالیایی دولت محور را به چالش میکشد. به طوری که از نظر رهبران این گروه ملیگرایی در تقابل آشکار با امت اسلامی قلمداد میشود. به همین دلیل، این گروه توانسته از ملیتهای مختلف و از بیشتر کشورهای جهان اقدام به جذب نیرو کند. این عوامل باعث تبدیل گروه داعش در عرصۀ جهانی به یک کنشگر فراملیگرا شده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است. در ضمن در این پژوهش، از آثار دست اول از جمله نوشتههای متعلق به گروه داعش از جمله نشریه دابق استفاده میشود.
http://priw.ir/article-1-915-fa.pdf
2019-11-30
35
59
پسابینالملل
فراملیگرایی
هویت
داعش
کنشگر غیردولتی.
Investigating the formation of ISIS Based on the Ferguson and Mansbach Theory post-tinternational
This paper goal is to investigate the formation of ISIS in the Middle East and then appearing as a transnational actor in regional and international levels based on the post-international theory of Ferguson and Mansbach and by using descriptive method and data collection in documents and libraries. The findings show that identity and antinational factors are the main factors in the formation of ISIS. In fact the members of ISIS could define a new identity for “self”, “other”, “friend” and “enemy”. Mean while ISIS is an antinationalist group and its leaders consider nationalism in opposition with Islamic Ummah, that’s why this group succeeded in recruitment in many nationalities among most of the countries around the globe. These have made the ISIS a transnational actor in the global level threatening western liberal democracy values such as scientificism, secularism and democracy which are regarded obsolete by this group
http://priw.ir/article-1-915-en.pdf
2019-11-30
35
59
Pos-tinternational
Transnationalism
identity
ISIS
non-governmental actor
Mehdi
Abbaszadeh
maphdir@gmail.com
1
Assistant Professor of Political Science, Shahid Bahonar University of Kerman
AUTHOR
nasrollah
nakhaei
nasrollah1393@yahoo.com
2
Master of Political Science, Shahid Bahonar University of Kerman
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
راهبردهای اتحاد جهان اسلام با ابتنای بر دیدگاههای مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
بر طبق دیدگاه مقام معظم رهبری در شرایط کنونی که نظام بینالملل در حال تغییر است، مسئله اتحاد جهان اسلام بسیار با اهمیت و تأثیرگذار بر آینده جهان اسلام خواهد بود. بنابراین، در مقالۀ حاضر سعی میشود تا ضمن بررسی آراء و نظرات ایشان، راهبردهای دستیابی به شکلگیری اتحاد دنیای اسلام، با توجه به نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدات پیش روی دنیای اسلام در آستانۀ تغییر شکل و ماهیت نظام جهانی و ایجاد نظم جدید جهانی، تبیین شود. شیوۀ تحقیق، روش ترکیبی است، بدین ترتیب که از روش تحلیل محتوا برای شناسایی و دستهبندی کدها و مقولات و از روش SWOT به منظور شناخت و دستهبندی راهبردهای ارائهشده در بیانات مقام معظم رهبری درخصوص نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات اتحاد جهان اسلام استفاده شده است. با بررسی هرکدام از موارد اشارهشده در روش SWOT در بیانات مقام معظم رهبری مشخص شد که از نظر ایشان جهان اسلام دارای نقاط قوت زیادی است که در این مقاله به 11 مورد از آنها اشاره شده است. ایشان با نگاهی جامع به زوایای مختلف دنیای اسلام، فرصتهای پیش روی جهان اسلام را نام میبرند که به 13 مورد از آنها در این مقاله پرداخته شد. در این راستا مقام معظم رهبری طی سالهای گذشته راهبردهایی را برای برطرف کردن نقاط ضعف، بهرهگیری بیشتر از نقاط قوت و تبدیل تهدیدات به فرصتها بیان داشتهاند که از ویژگیهایی همچون واقعگرایی همراه با آرمانگرایی و عملگرایی همراه با رویکرد انتقادی نسبت به وضع موجود، در آن مشاهده میشود.
http://priw.ir/article-1-924-fa.pdf
2019-12-23
61
85
وحدت اسلامی
اتحاد جهان اسلام
مقام معظم رهبری
دشمنشناسی
بیداری اسلامی.
Islamic World Alliance Strategies Based on Supreme Leader\'s Views
Introduction: From the point of view of the Supreme Leader, in the current context of the international system changing, the issue of the unity of the Islamic world will be very important and influential on the future of the Islamic world. Therefore, in this article, we tried to study the views and opinions of them, strategies to achieve the unification of the world of Islam, given the weaknesses, strengths, opportunities and threats facing the Islamic world on the eve of the transformation of the nature of the world system and the creation of a new world order , Explained.
Method: This paper attempts to use the SWOT approach to identify and categorize the strategies presented in the statements of the Supreme Leader regarding the strengths, weaknesses, opportunities and threats of the unity of the Islamic world.
Findings: By examining each of the points mentioned in the SWOT approach, in the statements of the Supreme Leader it was found that, in their view, the Islamic world has many strengths that are referred to in this article to eleven of them. On the other hand, unfortunately, the biggest weakness of the Islamic world from the point of view of the Supreme Leader is the internal disagreements that impede the unification of the Islamic world. By reviewing the outlook, twelve strategies were outlined to address the weaknesses. He also gives a comprehensive look at the various angles of the Islamic world, describing the opportunities facing the Islamic world, of which thirteen are discussed in this article. At the end of the day, with the help of great trials, the main strategy has been presented to overcome the threat of the enemy.
Conclusion: Islamic unity and unity are the only solution to the problems and challenges of the Islamic world. In this regard, the Supreme Leader has, over the past years, stated strategies to address the weaknesses, take advantage of the strengths and turn the threats into opportunities, including features such as realism with idealism and pragmatism, along with a critical approach to the status quo, in It is observed.
http://priw.ir/article-1-924-en.pdf
2019-12-23
61
85
Islamic Unity
Unity of the Islamic World
Supreme Leader
Enemy
Muslims
Capabilities
Islamic Iran
Approximation of Religions
Islamic Awakening.
hadi
rajabi
1
Assistant Professor, Department of Political Science, Amin University of Law Enforcement Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تبیین سیاست خارجی ایران درجبران خسارت زیست محیطی در حوزه خلیج فارس
بحثهای زیست محیطی امروزه در محافل علمی و حتی سیاسی پر سر و صداترین و جدیترین بحثهایی است که مطرح میشوند. خلیج فارس به دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز و شرایط خاص زیست محیطی، اهمیت بالایی دارد بـهعلت عـمق کم، شـوری آب، گـرمی هـوا، ارتباط محدود با آبهای آزاد جهان و مـسائل نـاشی از بهره برداری منابع فراوان انرژی آن، اکوسیستم ویژهای دارد. این ویژگی سبب شده است تـا در بـرابر مـنابع آلودهکننده به شـدت آسیب پذیر بـاشد.. در کنوانسیون کویت پنج منبع آلودگی شناسایی شده در خلیج فارس شناسایی شده که عبارتند از: آلودگی ناشی از تردد کشتیها، آلودگی ناشی از تخلیه مواد زائد از کشتی و هواپیما، آلودگی واقع در خشکی، آلودگی ناشی از اکتشاف و بهره برداری از منابع بستر و زیر بستر دریا، آلودگی ناشی از سایر فعالیتهای انسان در خلیج فارس. بنابراین کشورهای پیرامون خلیج فارس در جهت تصمیم گیری راهبردی در تلاش میباشند که با رعایت دقیق قراردادهای بینالمللی در راستای پاکسازی و بهسازی این اکوسیستم از آلودگیها جلوگیری کنند و برای کاهش آلودگی دریایی، همکاریهای زیست محیطی را جز ملزومات خود قرار دهند کـشور ایران نیز در قوانین مختلفی بر اهمیت پیشگیری از آلودگی به دریاها تأکید کرده است، از جمله قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی ناشی از دفع مواد زاید و دیگر مـواد قـابل ذکر است. با توجه به لزوم جبران ضرر و زیان در نظامهای حقوقی، مطالعه و بحث از مسئولیت مدنی دولت در جبران خسارات زیست محیطی از جایگاه ویژهای در مباحث حقوقی برخوردار خواهد بود، سؤال مدنظر این تحقیق این است که سیاست خارجی ایران درجبران خسارت زیست محیطی در حوزه خلیج فارس چگونه میباشد؟ فرضیه و پاسخ ارائه شده این است که در این راستا مطالعات انجام شده در حقوق ایران بیانگر آن است که اصل اولیه مورد پذیرش برای مبنای مسئولیت مدنی، مسئولیت مبتنی بر تقصیر است ولی این مسئولیت پاسخگوی نیازهای امروزی در خصوص جبران خسارات وارده بر محیط زیست در مواردی که زیان قابل انتساب به دولت نیست نمیباشد.
http://priw.ir/article-1-1140-fa.pdf
2020-01-28
87
104
محیط زیست
خلیج فارس
ایران
جبران خسارت
Explaining Iran\'s foreign policy in compensating for environmental damage in the Persian Gulf
Environmental debates are one of the loudest and most serious debates in scientific and even political circles today. The Persian Gulf is of great importance due to its huge oil and gas resources and special environmental conditions. Due to its shallow depth, water salinity, warm air, limited connection with the world's open waters and problems due to the exploitation of its abundant energy resources, it has a special ecosystem. This feature has made it highly vulnerable to polluting sources. The Kuwait Convention identifies five sources of pollution identified in the Persian Gulf, namely: pollution from ship traffic, pollution from the discharge of waste from ships and aircraft Onshore pollution, pollution from exploration and exploitation of seabed and subsoil resources, pollution from other human activities in the Persian Gulf. Therefore, the countries around the Persian Gulf are trying to make strategic decisions in order to prevent pollution by strictly observing international agreements in order to clean up and improve this ecosystem, and to reduce marine pollution, include environmental cooperation as one of their requirements. Various have emphasized the importance of preventing pollution at sea, including the law of accession of the Government of the Islamic Republic of Iran to the Convention for the Prevention of Marine Pollution from the Disposal of Waste and Other Substances. Due to the need to compensate for losses in legal systems, the study and discussion of government civil liability in compensation for environmental damage will have a special place in legal discussions, the question of this study is that Iran's foreign policy in environmental compensation What is the Persian Gulf like? The hypothesis and answer presented is that in this regard, studies conducted in Iranian law indicate that the basic principle accepted for the basis of civil liability is liability based on fault, but this liability meets the needs of today in terms of compensation for environmental damage in There are no cases where the damage is not attributable to the government.
http://priw.ir/article-1-1140-en.pdf
2020-01-28
87
104
Environment
Persian Gulf
Iran
Compensation
mohsen
emamigheshlagh
m_emami63@yahoo.com
1
PhD in Public Law, Department of Public and International Law, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
AUTHOR
seyedmohammad
hashemi
2
Visiting Professor, Department of Public and International Law, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR
mohsen
mohebi
3
Assistant Professor, Department of Public and International Law, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR
vali
rostami
4
Associate Professor, Department of Public Law, University of Tehran, Iran
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر قاچاق مواد مخدر بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
امنیت از اساسیترین نیازهای بشر است و قدمتی به اندازه عمر بشر دارد و دولتها برای تأمین این نیاز اساسی، همواره امنیت ملی را اولویت اول سیاستهای داخلی و خارجی خود قرار داده و برای کسب، حفظ و گسترش آن تلاش مینمایند. امنیت ملی گسترهای بسیار وسیع داشته و از بسیاری از تهدیدات داخلی و فراملی تأثیر میپذیرد امنیت، رکن تداوم زندگی اجتماعی است و یکی از مهمترین ابعاد آن امنیت اجتماعی میباشد. امنیت اجتماعی در هر کشور یا منطقهٔ جغرافیایی متأثر از عوامل مختلفی است که در این میان، قاچاق مواد مخدر یکی از عواملی است که تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت امنیت اجتماعی در جامعه دارد امنیت، محور زندگی اجتماعی و شرط تدوام آن است.. هر کشوری با توجه به شرایط و ویژگیهای جمعیتی و جغرافیایی و به طورکلی با توجه به منابعی ازقدرت که در اختیار دارد، با تهدیدات و فرصتهای امنیتی متفاوتی روبرو است. همسایگی با بزرگترین تولیدکنندگان موادمخدر جهان، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت ارزان این مواد و نیز مواضع اعتقادی و ارزشی خاص، سبب گردیده تا امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از مسأله قاچاق موادمخدر تأثیرپذیر باشد. سوالی که مد نظر میباشد این است که تأثیر قاچاق مواد مخدر بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چگونه میباشد؟ از آنجایی که ایران در همسایگی با بزرگترین تولیدکنندگان موادمخدر جهان، قرار گرفته و در مسیر ترانزیت ارزان این مواد و نیز مواضع اعتقادی و ارزشی خاص هست، سبب گردیده تا امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از مساله قاچاق موادمخدر تأثیرپذیر باشد بنابراین این پژوهش با هدف تعیین تأثیر قاچاق موادمخدر بر ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امنیت ملی جمهوری اسلامی انجام گرفته است
http://priw.ir/article-1-1084-fa.pdf
2020-02-25
105
123
امنیت ملی
قاچاق مواد مخدر
جمهوری اسلامی ایران
فرصتهای امنیتی
The Impact of Drug Trafficking on the National Security of the Islamic Republic of Iran
Security is one of the most basic human needs and is as old as human life, and to meet this basic need, governments have always made national security the first priority of their domestic and foreign policies and strive to acquire, maintain and expand it. National security has a very wide scope and is affected by many internal and transnational threats. Security is a pillar of the continuity of social life and one of its most important dimensions is social security. Social security in any country or geographical area is affected by various factors, among which, drug trafficking is one of the factors that has a great impact on the quality of social security in society. Security is the axis of social life and the condition for its continuation. Depending on the demographic and geographical conditions and characteristics, and in general, according to the sources of power at its disposal, it faces different security threats and opportunities. Neighborhood with the world's largest drug producers, being in the path of cheap transit of these drugs, as well as positions of special belief and value, has caused the national security of the Islamic Republic of Iran to be affected by the issue of drug trafficking. The question that arises is what is the impact of drug trafficking on the national security of the Islamic Republic of Iran? Since Iran is in the neighborhood of the world's largest drug producers, and is on the cheap transit route of these drugs, as well as positions of special belief and value, has caused the national security of the Islamic Republic of Iran to be affected by drug trafficking, so this study aims to determine The impact of drug trafficking on the political, economic, social and cultural dimensions of the national security of the Islamic Republic
http://priw.ir/article-1-1084-en.pdf
2020-02-25
105
123
National Security
Drug Trafficking
Islamic Republic of Iran
Security Opportunities
mohammad
arefimaskoni
1
PhD Student in Criminal Law and Criminology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR
ali
najafitavana
2
Assistant Professor, Department of Law, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR
bagher
shamlo
3
Associate Professor, Department of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ارائه و تبیین الگوی منابع قدرت سیاسی در جامعه اسلامی مبتنی بر وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی (ره)
پژوهش حاضر به طراحی و تبیین الگوی منابع قدرت سیاسی در جامعه اسلامی مبتنی بر وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی (ره) پرداخته است. روش انجام این پژوهش بهصورت کیفی میباشد. بدینصورت که استخراج دادهها و مؤلفهها با روش تحلیل مضمون[1] انجام شد؛ و پس از استخراج مؤلفهها، نسبت به ترسیم شبکه مضامین اقدام شد. روش کار چنین بود که نگارندگان با بررسی و دقت نظر در وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی (ره) به جستوجوی مضامینی که معرف منابع قدرت سیاسی در جامعه اسلامی بودند، در ابتدا به کدهای مرتبط دست یافتند. نهایتاً، کدهای استخراجشده به روش تحلیل مضمون در قالب 133 کد باز، 55 مضمون پایه و 4 مضمون سازماندهنده تقسیمبندی شدند. نهایتاً، حاصل کار بهصورت الگوی منابع قدرت در مدیریت جامعه اسلامی ارائه شد؛ که شامل 4 شاخص منابع اسلامی، منابع انسانی، منابع فرهنگی-ساختاری، و منابع نظامی در زمینه جامعه اسلامی و بهویژه کشور ایران میباشد. شایانذکر است، مدیریت مناسب این شاخصها و نیز مؤلفههای آنها منجر به تعالی جامعه اسلامی خواهد شد که شایسته است موردتوجه سیاستگذاران، سیاستمداران، و مدیران کشور قرار گیرد.
[1] Thematic Analysis
http://priw.ir/article-1-1005-fa.pdf
2020-02-25
125
155
منابع قدرت
قدرت سیاسی
رهبری
جامعه اسلامی
وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی (ره).
Presenting and explaining the model of sources of political power in the Islamic society based on the divine-political will of Imam Khomeini
The present study has designed and explained the model of sources of political power in the Islamic society based on the divine-political will of Imam Khomeini. The method of this research is qualitative. Thus, the extraction of data and components was done by the method of content analysis [1] ؛; After extracting the components, a network of themes was drawn. The method was such that the authors, by carefully examining the theological-political will of Imam Khomeini (ra) and searching for themes that represented the sources of political power in the Islamic society, first obtained the relevant codes. Finally, the extracted codes were divided into 133 open source, 55 basic themes and 4 organizing themes by content analysis method. Finally, the result was presented as a model of power resources in the management of Islamic society; Which includes 4 indicators of Islamic resources, human resources, cultural-structural resources, and military resources in the field of Islamic society, especially Iran. It is worth mentioning that proper management of these indicators as well as their components will lead to the excellence of the Islamic society, which deserves the attention of policymakers, politicians, and managers of the country.
[1] Thematic Analysis
http://priw.ir/article-1-1005-en.pdf
2020-02-25
125
155
Sources of power
political power
leadership
Islamic society
Imam Khomeini's divine-political will.
Seyed Mehdi
Mousavi Davoudi
mehdimousavi.hrm@gmail.com
1
PhD in Public Management, Payame Noor University of Tehran, Tehran, Iran
AUTHOR
Hojattallah
Ebrahimian
hojjat49@gmail.com
2
Assistant Professor of Law, Islamic Azad University, Qom Branch, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
اقتصاد سیاسی ائتلافها: استمرار و تغیر درپارادایم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
این مقاله به طرح مساله ائتلافها و چینش اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران میپردازد، ایده اصلی این مقاله این است که ایران به عنوان یک موجودیت، اهدافی در سیاست خارجی دنبال میکند که تقدم و تآخر این اهداف توسط ائتلاف مسلط سبک و سنگین شده و نمودار سیاست خارجی ایران را ترسیم کرده است. تا پیش از 1979، ائتلاف باستان گرایان بر ایران مسلط شده بود و اهداف سیاست خارجی ایران را با توجه به منافع و ترجیحات خود و فهمی که از منافع ملی کشور داشت ریز و درشت نمودار سیاست خارجی ایران را تعریف کرده بود. این ائتلاف مسلط، توسط ائتلاف چپ گرایان، ائتلاف ملی گرایان و ائتلاف اسلام گرایان به چالش گرفته شده و در نهایت ساقط گردید. پس از انتقال، ئتلاف اسلام گرایان بر اداره امور مسلط گردید و باتوجه به منافع و ترجیحات خود و فهمی که از منافع ایران و درکی که از محیط بیرونی دارد به بازبینی در سیاست خارجی ایران پرداخته و اهداف سیاست خارجی را بازنویسی کرده است. با تسلط ائتلاف وسیع اسلام گرایان، الیت های دیگر ائتلافهای باستان گرایان، چپ گرایان و ملی گرایان به بیرون و حاشیه رانده و این ائتلافها متفرق شدهاند. باور این مقاله این است که پس از تسلط اسلام گرایان، اهداف سیاست خارجی کشور توسط این ائتلاف تعین شده است که در ادامه این ائتلاف خود به دو ائتلاف چپ گرایی و راست گرایی تجزیه شده و پس از تجزیه، به طور کلی ائتلاف راست گرایی است که به عنوان ائتلاف مسلط اهداف سیاست خارجی ایران را شکل داده است و ائتلاف چپ گرایی به عنوان ائتلافی چالشگر تقلا کرده است که با توجه به ترجیحات خود و فهم متفاوتی که از منافع ملی دارد سیاست خارجی ایران را بازتعریف کند، بنابراین چینش اهداف سیاست خارجی به موضوعی برای کشمکش ائتلاف مسلط و ائتلاف چالشگر تبدیل شده است.
http://priw.ir/article-1-1150-fa.pdf
2020-03-16
157
176
اقتصاد سیاسی
ائتلاف مسلط
ائتلاف چالشگر
اهداف سیاست خارجی
ایران
Coalitions and the foreign policy curve of the Islamic Republic of Iran
This article studies the Coalitions and foreign policy curves of the Islamic Republic of Iran. The main idea of this article is that Iran as an entity pursues foreign policy goals that are outlined by the dominant coalition on the foreign policy curves of Iran. By 1979, the ancient oriented coalition had dominated Iran, the coalition had outlined Iran's foreign policy goals with regard to its own interests, preferences and his understanding of Iran's national interests with respect to the regional and international environment. This dominant coalition was challenged by the leftist coalition, the nationalist coalition and the Islamist coalition, and was eventually overthrown and the Islamist coalition has dominated the country and, with its own interests, preferences and understanding of Iran's interests in the external environment, has reviewed Iran's foreign policy, With the dominance of the Islamist coalition, other elites of the ancient oriented, leftist and nationalist coalitions have been pushed out and marginalized, and these coalitions have been collapsed, The author believes that since the Islamist domination, the foreign policy goals of the Iran have been determined by the this coalition, then the Islamist coalition split into two leftist and rightist coalitions, After the breakup, the right-wing coalition has determined Iran's foreign policy goals, and the leftist coalition, as a challenger coalition, has been trying to rewrite these goals but has failed to revision of Iran's foreign policy, as a consequence, the dominant coalition and the challenger coalition have entered into a struggle over Iran's foreign policy goals.
http://priw.ir/article-1-1150-en.pdf
2020-03-16
157
176
Political Economy
Dominant Coalition
Challenger Coalition
Foreign Policy Goals
Iran
sajad
bahrami
1
Assistant Professor, Department of International Relations, University of Guilan
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رسانه و قدرت گفتمانی با تاکید بر انقلاب اسلامی
قدرت به دلایل مختلفی نظیر ایجاد تنوع در تعداد و نوع بازیگران، گسترش مبادی و فرایندهای تصمیمسازی و سرانجام تشدید تعاملات و پیوندهای فرامرزی به ویژه از طریق قالبهای مجازی و ابزارهای رسانهای، دچار تحولات شگرفی شده است. بگونهای که میتوان چند وجهی بودن قدرت و چهرههای مختلف آن را در مسائل و رخدادهای بین المللی متصور شد که طی آن اشکال سنتی قدرت جای خود را به مولفههای جدید همچون بسط و قدرت گفتمانی دادهاند.
در همین چارچوب رسانهها به یکی از صحنههای اصلی رقابت قدرتها در قالب گفتمانها و پادگفتمانهای مختلف تبدیل شدهاند و بخش عمدهای از تلاش کنشگران برای بازسازی و برسازی گفتمانی را به خود اختصاص دادهاند. مقاله حاضر درصدد است با روش توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی رابطه رسانه با چهرههای چهارگانه قدرت، به این پرسش پاسخ دهد که رسانه چه نقش و جایگاهی در قدرت گفتمانی انقلاب اسلامی دارد؟ فرضیه اصلی: رسانه به دلایل مختلفی مانند ماهیت فراملی انقلاب اسلامی و همچنین وجود منازعات گفتمانی با گفتمان غربی، جایگاه خاصی در انتشار گفتمان انقلاب اسلامی و بازتولید گفتمانی آن در بسترهای اجتماعی جهت بسط و تثبیت حقایق و دقایق آن داشته و یکی از موثرترین ابزار فراگیرسازی و الگوپردازی از آن در سطح بینالمللی است.
یافته: کنشگران فرهنگی-اجتماعی ﻣﺎﻧﻨﺪ شخصیتها و نخبگان دانشگاهی مراکز علمی و آکادمیک، ﺍﺣﺰﺍﺏ و تشکلهایی ﮐﻪ ﺑﺎ بطن جامعه در ارتباط هستند، نقش ویژهای بر میزان نفوذ و تاثیرگذاری رسانهها داشته و از این طریق میتوانند بر مشروعیتبخشی و گسترش قدرت گفتمانی انقلاب اسلامی اثرگذار باشند.
http://priw.ir/article-1-1096-fa.pdf
2020-05-01
177
205
قدرت گفتمانی
انقلاب اسلامی
رسانه
پادگفتمان
تصویرسازی
Media and discursive power with Emphasis on the Islamic Revolution
Power has undergone dramatic changes for a variety of reasons, including diversifying the number and type of actors, expanding the principles and decision-making processes, and finally intensifying cross-border interactions and connections, especially through virtual templates and media tools. In such a way that the multifaceted nature of power and its various faces in international issues and events can be imagined, during which traditional forms of power have given way to new components such as expansion and discourse power.
In this context, the media have become one of the main scenes of power rivalry in the form of various discourses and counter-discourses, and have been a major part of the activists' efforts to reconstruct and rebuild the discourse. The present article seeks to answer the question of the role of the media in the discourse power of the Islamic Revolution by descriptive-analytical method while examining the relationship between the media and the four figures of power. Main Hypothesis: The media, for various reasons such as the transnational nature of the Islamic Revolution and also the existence of discourse conflicts with Western discourse, has a special place in disseminating the discourse of the Islamic Revolution and reproducing its discourse in social contexts to expand and establish its facts and minutes. And its modeling is at the international level.
Findings: Socio-cultural actors ﻣﺎﻧﻨﺪ personalities and academic elites of scientific and academic centers, ﺍﺣﺰﺍﺏ and organizations ﮐﻪ هستند are connected in the heart of society, have a special role in influencing and influencing the media and through this can affect the legitimacy and expansion of the discourse power of the Islamic Revolution. To be.
http://priw.ir/article-1-1096-en.pdf
2020-05-01
177
205
Discursive power
Islamic revolution
media
anti-discourse
image making
Behnam
Sarkheil
sarkheil@soc.ikiu.ac.ir
1
Assistant Professor, Department of Political Science, Imam Khomeini International University
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی نقشهای تقنینی و نظارتی مجلس شورای اسلامی ونقش آن در الگوی حکمرانی خوب
مجالس قانونگذاری بهعنوان نمادِ رژیمهای پارلمانی، از جایگاه رفیعی نزد دولتهایِ دموکراتیک برخوردار هستند. در همین راستا نظام حقوقیِ جمهوریاسلامیایران (مجلسشورایاسلامی) نیز بهعنوان رژیمی مبتنی بر نمایندگیِ اکثریت، یکی از سه قوه مؤثر در کشور بهشمار میرود که متصدی سه کارکرد مهمِ قانونگذاری (اصل 71 قانون اساسی)، تفسیر قوانین عادی و اِعمال نظارت بر حُسن اجرای قانون (اصول 85، 170 و 138 قانون اساسی) میباشد. با عنایت به جایگاه بیبدیلِ مجلسشورایاسلامی، پرسشی که این پژوهش به آن میپردازد این است که با توجه به نقش غیرقابل انکار مجلسشورایاسلامی در اجرای صحیح حاکمیت قانون و با عنایت به صلاحیت ذاتی این نهاد مبنی بر نظارتِ تمامعیار نسبت به سایر نهادهای حاکمیتی، جایگاه تقنینی مجلسشورایاسلامی در اجرایِ صحیح قانون چگونه ارزیابی میگردد. روش نحقیق در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و با تأسی از مؤلفههای تئوریک حکمرانی خوب میباشد.
http://priw.ir/article-1-1195-fa.pdf
2020-05-19
207
234
نظارت
تقنین
مجلسشورایاسلامی
حاکمیت قانون
جمهوریاسلامیایران.
Examining the legislative and supervisory plans of the Islamic Consultative Assembly and its role in the model of good governance
Legislatures, as a symbol of parliamentary regimes, have a high status among democratic governments. In this regard, the legal system of the Islamic Republic of Iran (Islamic Consultative Assembly) as a regime based on the representation of the majority, is considered one of the three influential powers in the country, which is responsible for three important legislative functions (Article 71 of the Constitution), interpretation of ordinary laws and oversight. Articles 85, 170 and 138 of the Constitution). Given the irreplaceable position of the Islamic Consultative Assembly, the question that this study addresses is that given the undeniable role of the Islamic Consultative Assembly in the proper implementation of the rule of law and given the inherent competence of this body to oversee all other governing bodies, the position of the legislature How is it evaluated in the correct implementation of the law? The method of truth in this research is descriptive-analytical and based on the theoretical components of good governance.
http://priw.ir/article-1-1195-en.pdf
2020-05-19
207
234
Supervision
Legislation
Islamic Consultative Assembly
Rule of Law
Islamic Republic of Iran.
hamidreza
davodi
rdavoudi@yahoo.com
1
PhD Student in Political Science, Faculty of Political Thought, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR
ahmad
bakhshayeshiardestani
Bakhshayeshiahmad@gmail.com
2
Professor, Faculty of Political Science, Department of Political Science, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran (Corresponding Author)
AUTHOR
asghar
arabian
a.arabian42@gmail.com
3
Assistant Professor, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل تأثیر تفکرات اقبال لاهوری و باروخ اسپینوزا در باب آزادی در مبارزه با استکبار و استعمار در جهان اسلام مطالعه موردی پا کستان
اسلام به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته و هماهنگ است. بدین لحاظ هر کدام از اجزاء در جایگاه خاص خودشان قرار دارند. نظام سیاسی –اجتماعی اسلام که یکی از اجزاء این مجموعه است بیانگر این واقعیت است که قلمرو دین از قلمرو شخصی و خصوصی فراتر رفته و به مسائل اجتماعی نیز توجه دارد.
لذا اسلام از یک طرف؛ عدالت، مساوات، برابری، آزادی، اخلاق و تهذیب نفس را مورد توجه قرار داده و از طرف دیگر؛ تجارت، رفاه، جنگ، صلح، امنیت و حکومت را برای جامعه اسلامی خواستار است.
از این رو باید اشاره داشت که آزادی، یکی از بحث انگیزترین موضوعات جوامع بشری در دنیای معاصر است. این موضوع با وجودی که مدام مورد بحث و مناظره بوده و صاحب نظران چیره دستی نیز به طور مکرر به تحقیق، تفسیر و تبیین آن پرداختهاند، ولی به دلیل ماهیت خاصی که دارد؛ از طرفی جزء مهمترین حقوق اساسی افراد در جامعه مطرح بوده و از طرف دیگر همواره با منافع ارباب قدرت و دیدگاههای اقتدارگریانه مکتبهای تربیتی، به نحوی در تعارض بوده است، در هالهای از ابهام باقی مانده و توفیق حصول وفاق بر سر تفسیر آن به دست نیامده است. لازم به ذکر است که اسپینوزا از بزرگترین خردگرایان فلسفهٔ قرن هفدهم و زمینهساز ظهور نقد مذهبی و همچنین عصر روشنگری در قرن هجدهم است و همچنین اقبال لاهوری فیلسوف و سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبانهای فارسی و اردو سروده است. اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد. مقاله حاضر میکوشد تا به روش توصیفی _تحلیلی و مبتنی بر ابزار کتابخانهای و اسنادی، تحلیل تأثیر تفکرات اقبال لاهوری و باروخ اسپینوزا در باب آزادی در مبارزه با استکبار و استعمار در جهان اسلام مطالعه موردی پا کستان بپردازد.
http://priw.ir/article-1-1032-fa.pdf
2020-05-20
235
264
اقبال لاهوری
باروخ اسپینوزا
آزادی
جهان اسلام
حکومت اسلامی پاکستان
استعمار.
Analyzing the Impact of Iqbal Lahori and Baruch Spinoza\'s Thoughts on Freedom in Combating Arrogance and Colonialism in the Islamic World
Islam as a whole is interconnected and harmonious. In this respect, each component is in its own position. The socio-political system of Islam, which is one of the components of this collection, reflects the fact that the realm of religion goes beyond the personal and private realm and also pays attention to social issues.
Therefore, Islam on the one hand; Considers justice, equality, equality, freedom, morality and self-purification; on the other hand; It calls for trade, prosperity, war, peace, security and government for the Islamic community.
Therefore, it should be noted that freedom is one of the most controversial issues of human societies in the contemporary world. Although this issue is constantly debated and debated by leading experts, it has been repeatedly researched, interpreted and explained, but due to its special nature; On the one hand, it is one of the most important fundamental rights of individuals in society, and on the other hand, it has always been in some way in conflict with the interests of the master of power and authoritarian views of educational schools, remained in a haze of ambiguity. Is. It should be noted that Spinoza was one of the greatest rationalists of seventeenth-century philosophy and the cause of the rise of religious criticism as well as the Enlightenment in the eighteenth century. Iqbal was the first to introduce the idea of an independent state to the Muslims of India. The present article tries to study the case study of Pakistan in a descriptive-analytical method based on library and documentary tools, the impact of Iqbal Lahori and Baruch Spinoza's thoughts on freedom in the fight against arrogance and colonialism in the Islamic world.
http://priw.ir/article-1-1032-en.pdf
2020-05-20
235
264
Iqbal Lahori
Baruch Spinoza
Freedom
The Islamic World
Islamic Government of Pakistan
Colonialism.
Mandana
mangeli
mandana5m@gmail.com
1
Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, South Tehran Branch
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تحلیل حضور آمریکا در آسیا از منظر حقوق همبستگی
بررسی حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان
بینالمللی شدن حمایت از حقوق بشر باعث تأکید بر همبستگی متقابل جهانی در قالب حقوق همبستگی گردیده است. تحقق اصول حقوق همبستگی، مستلزم تلاش عوامل زندگی اجتماعی جهت تحلیل و امحاء ریشههای نقض حقوق قربانیان میباشد. آمریکا به عنوان یکی از مدعیان حقوق بشر معتقد است همواره از حملات پهبادها در جهت تحقق حقوق بشر بهره برده است؛ چرا که این حملات منجر به تضعیف تروریسم می گردد. حال سؤال اصلی پژوهش این است که هدف اصلی آمریکا در استفاده از پهپاد در پاکستان چیست؟ و اینکه آیا این حملات موجب حفظ و تقویت حقوق همبستگی در منطقه و بویژه در پاکستان شده است؟ یافتهها نشان میدهند بر خلاف ادعای آمریکا حملات تروریستی در پاکستان، همگام با افزایش حمله پهپادها، فزونی گرفتهاند و ملاحظات سیاسی و نظامی نظیر جاسوسی از مناطق استراتژیک در منطقه آسیای جنوب غربی، به روز نمودن فناوریهای جنگی پهپادها در حوزه عملیاتی فتا و تقویت حضور نظامی، از اصلیترین راهبردهای آمریکا در استفاده از پهبادهاست. لذا مادامی که این استراتژیها اهمیت خود را حفظ نمایند نقض حقوق همبستگی در ارتباط با ساکنان منطقه فتا ادامه خواهد داشت. رویکرد تحقیق حاضر، تحلیلی، نوع آن، توسعهای- نظری، شیوه تحلیل دادهها کیفی و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی است.
http://priw.ir/article-1-1219-fa.pdf
2019-10-02
265
291
آمریکا
حقوق همبستگی
حقوق بشر
پاکستان
هواپیمای بدون سرنشین
Analyzing the US presence in Asia from the perspective of solidarity law
Investigating drone strikes in Pakistan
The internationalization of human rights advocacy has emphasized global solidarity in the form of solidarity rights. The realization of the principles of solidarity law requires the efforts of the factors of social life to analyze and eliminate the roots of the violation of the rights of victims. The United States, as one of the claimants of human rights, believes that it has always used drone strikes to achieve human rights; Because these attacks lead to the weakening of terrorism. Now the main question of the research is what is the main goal of the United States in using UAVs in Pakistan? And whether these attacks have maintained and strengthened the rights of solidarity in the region, especially in Pakistan? Contrary to US claims, the findings show that terrorist attacks in Pakistan have increased as drone strikes increase, and political and military considerations such as spying on strategic areas in Southwest Asia, updating drone combat technologies in the FATA area and strengthening the military presence. Is one of the main American strategies in using drones. Therefore, as long as these strategies remain important, violations of the rights of solidarity with the residents of the FATA region will continue. The approach of the present research is analytical, its type, theoretical development, qualitative data analysis method and data collection method are documentary.
http://priw.ir/article-1-1219-en.pdf
2019-10-02
265
291
USA
Solidarity Rights
Human Rights
Pakistan
Drone
jalil
dara
1
Assistant Professor, Department of Political Science, Tarbiat Modares University
AUTHOR
mohammad
davand
2
PhD in International Relations, Tarbiat Modares University (Corresponding Author)
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
چالش های تهدید: راهبرد معکوس سازی تهدیدات توسط عربستان در خاورمیانه
منبع بزرگ تنش در نظریه رویکرد خاورمیانه ای به امنیت، قیامهای عربی از سال 2010 می باشد.مسئله مهم کشورهای منطقه، امنیت می باشد. با توجه به این مسئله، نویسنده پرسشها و فرضیههای ذیل را مطرح کرده است: راهبردهای عربستان و متحدانش برای تضعیف ایران و محور مقاومت در طی سالهای 2020-2001 چه بوده است و چه چالشهای امنیتی برای منطقه و جمهوری اسلامی ایران در پی خواهد داشت. فرض پژوهش حاضر این است امنیت برخی از کشورهای منطقه منجمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، متکی بر ناامنی در دیگر کشورهای منطقه به ضرر مردم منطقه است. کشورهای عرب خلیج فارس از روایت های هلال شیعه خصوصا بعد از سال 2003 و مشروعیت پادشاهی یا سلطنت برای بازتعریف جغرافیای سیاسی امنیت و ناامنی بهره برداری کردند و قدرت چالشگران منطقه ای را تضعیف یا خنثی می کنند. یافته های پژوهش نشان می دهد از زمان شروع قیامهای عربی، سیاستگذاران سعودی، آمریکا را مورد انتقاد قرار داده اند چرا در رهبریِ ثبات منطقه ای ناکام ماند و اینکه آمریکا کنار دوستان منطقه ای خود نایستاد و ثبات را در منطقه محقق نکرد. این رویکرد نگاه از بالا به پایین به امنیت منطقه ای دارد. به دغدغه های امنیتی برخی دولتها و رژیمهای منطقه و نه دغدغه های امنیتی مردم منطقه متمرکز است.تنشها بین این دو بازیگر مهم این رویکرد یعنی آمریکا و عربستان، و آنچه که آنها درباره این تنشها تصمیم می گیرند چشم انداز امنیتی خاورمیانه را در آینده قابل پیش بینی شکل می دهد. روش پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی از نوع کیفی می باشد.
http://priw.ir/article-1-1435-fa.pdf
2019-10-02
293
320
امنیت
تهدید
راهبرد معکوس سازی
ائتلاف
عربستان سعودی
Threat challenge: reversal strategy of threats by Saudi Arabia in Middle East
Great source of tension in the Middle East perspective to security, Arab uprising from the year 2010 to now. Since the start of these uprisings, Saudi s policy makers criticize America why it failed at control of regional stability and did not support its regional friends and did not prove the stability. This approach has the top-down perspective to regional security. It focused on security concerns of some of government and regional regime at expense of insecurities of region people. Tension between two main actors of this perspective and what referred or make a decision about these tensions formed the security perspective of Middle East in the foreseeable future. (Bilgin, 2015, 3-5). Findings of research show that security of some of Arab countries of Persian Gulf including Saudi Arabia and Zionism regime rely on creation insecurities in other region countries. Arab countries of Persian Gulf used or take advantaged Shia crescent especially after the year 2003 and legitimacy of Saudi king to redefine political geography of security and insecurity and neutral and weaken the power of regional challengerschr('39'). So, they hereby create hierarchy interdependence of security.
http://priw.ir/article-1-1435-en.pdf
2019-10-02
293
320
security
legitimacy
reversal strategy
alliance
Saudi Arabia
reza
elteyaminia
eltyam81@yahoo.com
1
Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Yasouj University, Yasouj, Iran. (Author)
AUTHOR
mojtaba
shariati
m.shariati17@gmail.com
2
Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Yasouj University, Yasouj, Iran.
AUTHOR