XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی ، norouzi@khu.ac.ir
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه امام جواد(ع
چکیده:   (90 مشاهده)
امروزه گرایش سیاسی یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری در دوره مدرن محسوب می‌شود به طوری که از موثرترین عامل بر روندهای تصمیم گیری و اجرائی کشور و نیز به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می کند. هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش بازاریابی سیاسی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه با طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده‌شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ (805/.) در سطح مناسبی قرار داشت. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شهروندان شهر تهران است که نمونه‌ای 384 نفری به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ابزارهای اس پی اسس و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد نقش بازاریابی سیاسی بر سرمایه اجتماعی(T: 18/134)، فرهنگ سیاسی(T: 12/749) و گرایش سیاسی(T: 2/628) و همچنین نقش سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی(T: 4/882) معنادار و مثبت است؛ اما نقش فرهنگ سیاسی بر گرایش سیاسی(T: 1/092) مورد تائید واقع نشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/6 | پذیرش: 1399/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهشهای سیاسی جهان اسلام می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Political Research in Islamic World

Designed & Developed by : Yektaweb