دوره 10، شماره 1 - ( پژوهش های سیاسی جهان اسلام شماره بهار 1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 218-193 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

norouzi H, Tahmasebi Aghbelaghi D, jasembechari K. Analysis of the role of political marketing, political culture and social capital on the political orientation of the people in Iran.. پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2020; 10 (1) :193-218
URL: http://priw.ir/article-1-1144-fa.html
نوروزی حسین، طهماسبی اقبلاغی داریوش، جاسم بچاری خیرالله. تحلیل نقش بازاریابی سیاسی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی مردم در ایران. فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1399; 10 (1) :193-218

URL: http://priw.ir/article-1-1144-fa.html


1- استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) ، norouzi@khu.ac.ir
2- دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، تهران، ایران
3- کارشناس ارشدگروه حسابداری دانشگاه امام جواد(ع)، یزد، ایران.
چکیده:   (2525 مشاهده)
امروزه گرایش سیاسی یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری در دوره مدرن محسوب می‌شود به طوری که از موثرترین عامل بر روندهای تصمیم گیری و اجرائی کشور و نیز به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می کند. هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش بازاریابی سیاسی، فرهنگ سیاسی و سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه با طیف پنج گزینه‌ای لیکرت استفاده‌شده است. روایی محتوایی آن با نظر متخصصان، استادان دانشگاهی و کارشناسان خبره تأیید شد. پایایی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ (805/.) در سطح مناسبی قرار داشت. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شهروندان شهر تهران است که نمونه‌ای 384 نفری به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ابزارهای اس پی اسس و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد نقش بازاریابی سیاسی بر سرمایه اجتماعی (T: 18/134)، فرهنگ سیاسی(T: 12/749) و گرایش سیاسی(T: 2/628) و همچنین نقش سرمایه اجتماعی بر گرایش سیاسی(T: 4/882) معنادار و مثبت است؛ اما نقش فرهنگ سیاسی بر گرایش سیاسی(T: 1/092) مورد تائید واقع نشد.
متن کامل [PDF 728 kb]   (1155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/11 | پذیرش: 1398/9/24 | انتشار: 1399/1/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهشهای سیاسی جهان اسلام می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Political Research in Islamic World

Designed & Developed by : Yektaweb