در این تحقیق برآنیم تا ابعاد جمعیت شناختی و اقتصادی اجتماعی مرتبط با هویت دینی مسلمانان در جهان معاصر را مورد توجه و مطالعه قرار دهیم. بررسی تفصیلی پیشینه و ادبیات تحقیق به روشنی نشان می دهد که در سطح جهان بویژه طی سالهای اخیر حجم وسیع و فزاینده تحقیقات و مطالعات بر روی جمعیت مسلمانان صورت گرفته است. در تحقیق حاضر، برخی از مهمترین ویژگیهای اقتصادی اجتماعی و جمعیت شناختی مسلمانان در کل جهان، در جوامع اسلامی، در اروپا و آمریکا و اقیانوسیه را مورد مطالعه و بررسی قرار داده ایم. در مجموع، یافته های این تحقیق بر این استراتژی روش شناختی تکیه و تاکید می کند که لازمه شناخت واقعی، دقیق و جامع درباره مسلمانان در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و جمعیت شناختی این است که آنان نه بعنوان یک گروه یکسان و ذیل یک مقوله کلی بلکه به تفکیک خاستگاه های اصلی آنها که منعکس کننده محیط های فرهنگی اجتماعی گوناگون هستند، مورد مطالعه قرار گیرند. مهمتر آنکه، در نظر گرفتن این استراتژی روش شناختی در خصوص جمعیت مسلمانان که کماکان سریعترین و بالاترین روند رشد جمعیت جهان را خواهند داشت، از اهمیت و ضرورت بمراتب بیشتری برخوردار می باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |