دوره 8، شماره 4 - ( پژوهش های سیاسی جهان اسلام 1397 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 234-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Geopolitical branding of two-factor geographical units. پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2018; 8 (4) :221-234
URL: http://priw.ir/article-1-1003-fa.html
حاتمی محمدرضا، عبداله پور محمدرضا. برندسازی ژئوپلیتیکی واحدهای جغرافیایی دوفاکتو . فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1397; 8 (4) :221-234

URL: http://priw.ir/article-1-1003-fa.html


1- دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور
2- دکتری علوم سیاسی و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده:   (2265 مشاهده)
در سیر تحول و تبارشناسی دولت از دول کلاسیک به دول جدید، به مفاهیمی مانند: دول دو فاکتو، شبه دولت­ها، نیمه دولت­ها و... ، می­رسیم. به­طورحتم این دول نوظهور، نیاز به گزاره­ایی با عنوان برندسازی جغرافیایی و یا برندسازی ژئوپلیتیک دارند. برند سازی ژئوپلیتیک از کارکردهای اصلی کارگزاران ژئوپلیتیک و در ارتباط عمیق و وثیق با دو مفهوم کد / بینش ژئوپلیتیک است. ادبیات فراوانی در این حوزه برندسازی توسط اندیشمندان به رشته تحریر در آمده است، که البته بار مدیریتی داشته  و بالطبع، چشم انداز، ماموریت، اهداف، ارزش­ها، اجرا و تحلیل موقعیتی در آن­ها برجسته است. ظهور مدل برندسازی ژئوپلیتیک وابسته به ذی­نفعان آن است، چرا که آن­ها شروع کننده و مدیریت فرآیند برند را برعهده دارند. برندسازی ژئوپلیتیک هم­چنین می­تواند تحلیل جامعی را از شبه دولت­ها و یا ساختارهای دو فاکتو، ترسیم کند. فراموش نشود مدل برندسازی ژئوپلیتیک  بر بافت ژئوپلیتیکی دولت و ملت­های ضعیف، علیه ساختار و کارگزارهای جدید و بر روی گسل­های تمدنی و سرزمینی رخ می­دهد.  فرضیه این تحقیق، پاسخ به پرسش کالین فلینت در خصوص دو موضوع کلیدی است که آیا کارگزاران ژئوپلیتیک واجد کدهای ژئوپلیتیکی هستند؟ آیا ضرورت مفهوم کد ژئوپلیتیک برای فهم کنشگری کارگزاران ژئوپلیتیک است؟ در این راستا با اثبات کیفیت این کدها به برندسازی ژئوپلیتیک  کارگزاران ژئوپلیتیک در خاورمیانه می­پردازد.
 
متن کامل [PDF 263 kb]   (857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/18 | پذیرش: 1397/12/21 | انتشار: 1398/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهشهای سیاسی جهان اسلام می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Political Research in Islamic World

Designed & Developed by : Yektaweb