دوره 11، شماره 3 - ( پژوهش های سیاسی جهان اسلام شماره پاییز 1400 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 200-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rohani Lashkariani D, Amini A, azghangy A. Investigating the effective factors of cultural policy-making in the development of tourism industry in the Islamic world (Case study: Iran). پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2021; 11 (3) :177-200
URL: http://priw.ir/article-1-1269-fa.html
روحانی داریوش، امینی ارمین، ازعندی علیرضا. بررسی عوامل موثرسیاستگذاری فرهنگی در توسعه صنعت گردشگری جهان اسلام (مورد مطالعه : کشور ایران ). فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1400; 11 (3) :177-200

URL: http://priw.ir/article-1-1269-fa.html


1- دانشجوی دکتری علوم سیاسی ،واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2- دانشیار گروه روابط بین الملل ،واحد کرج ،دانشگاه آزاد اسلامی، ، کرج، ایران. (نویسنده مسئول) ، arminamini8@yahoo com
3- استاد مدعو، گروه علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقاتدانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (1633 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف، بررسی عوامل موثر سیاستگذاری فرهنگی در گردشگری که می توانددرهمگرایی و وحدت جهان اسلام نقش ایفا کند،تدوین شده است. روش شناسی پژوهش حاضر از نوع آمیخته می باشد. ابزار گرد آوری داده در بخش کیفی مبتنی مصاحبه ودر بخش کمی مبتنی بر پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت.جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان و سیاستگذاران وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و صنایع دستی بوده اند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب و با آن ها مصاحبه آزاد و نیمه ساخت یافته انجام گرفت. جامعه آماری بخش کمی، مدیران ،کارمندان و سیاستگذاران شاغل در وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی بودند که تعداد آنها 135تن برآورد گردید که بـﻪﺻﻮرتﺗﻤﺎمﺷﻤﺎر 135 پرسشنامه بین آنها توزیع گردید که در نهایت  116 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. پس از تایید روایی و پایایی تحقیق و طراحی مدل مبتنی بر مصاحبه . به تحلیل داده­ها در قسمت کیفی و سپس اجرای مدل طراحی شده در بحش کمی پرداخته شد. نتایج آزمون  نشان دادکه رابطه بین چهار متغیر مستقل این تحقیق یعنی عامل تنوع جاذبه ، عامل فرهنگی ، عامل حقوقی و قانونی وعامل مدیریتی با متغیر وابسته توسعه گردشگری رابطه همبستگی معناداری در سطح 001/ 0داشته است به بیان دیگر این عوامل می تواند نقش موثر و تاثیر گذاری در توسعه صنعت گردشگری فرهنگی در وحدت جهان اسلام داشته باشد.
متن کامل [PDF 552 kb]   (1398 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/27 | پذیرش: 1400/6/2 | انتشار: 1400/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهشهای سیاسی جهان اسلام می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Political Research in Islamic World

Designed & Developed by : Yektaweb