دوره 12، شماره 4 - ( پژوهش های سیاسی جهان اسلام شماره زمستان 1401 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 108-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

etemadibozorg A, fozi Y, hoseini S, kasraie M. The theoretical foundations of the idea of excellence in contemporary Iranian political thought An ontological and epistemological approach. پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2022; 12 (4) :75-108
URL: http://priw.ir/article-1-1770-fa.html
اعتمادی بزرگ امیر، فوزی یحیی، حسینی سیدرضا، کسرایی محمدسالار. بنیادهای نظری اندیشه تعالی در اندیشه سیاسی ایران معاصر رویکردی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه. فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1401; 12 (4) :75-108

URL: http://priw.ir/article-1-1770-fa.html


1- دانشجوی دکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. (نویسنده مسؤل)
2- استاد گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. ، yahyafozi@yahoo.com
3- استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
4- دانشیار گروه جامعه‌شناسی سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
چکیده:   (559 مشاهده)
نفوذ اندیشه‌های مدرن در ایران عصر قاجار رفته­رفته گروه‌های مختلف اجتماعی را به واکنش در برابر این موج فرهنگی نوظهور واداشت. انباشت تجربی در ایران معاصر همراه با تحولی که در جریان انقلاب مشروطه در مفاهیم سیاسی رخ داد، به تولید دو نظریه کلی در مواجهه با غرب و عقب­ماندگی انجامید. در واقع این دو نظریه در پاسخ به سه مسئله مهم عقب‌‌ماندگی، استعمار، و استبداد روی داد. در این پژوهش با روش تحقیق، تحلیلی و اسنادی و استنتاجی سعی در پاسخ به این سؤال داریم که اندیشه «تعالی» چیست و به‌‌عنوان نظریه رقیب نظریه ترقی­خواهی غرب­گرا در اندیشه سیاسی­ـ اجتماعی ایران معاصر، از چه مبانی هستی­شناسی و معرفت­شناسی در مواجه با استبداد و استعمار برخوردار بوده است؟ پاسخ به این سؤال با شناسایی زاویه دید، تفکیک عوامل شناخت و رجوع به جزئیات نظریه تعالی میسر خواهد شد؛ بنابراین شناخت مفاهیم و تحلیل خط سیر نظریه تعالی در اندیشه سیاسی ایران معاصر و تبیین بنیادها و نیروهای مؤثر بر شکل‌‌گیری نظریه تعالی در دو بعد هستی­شناسی و معرفت­شناسی از جمله اهداف این تحقیق به­شمار می­رود. برای طرح مباحث هستی‌‌شناسی در اندیشه تعالی ضرورت دارد به دیدگاه این اندیشه درباره هویت، اسلام، غرب، تاریخ و تمدن توجه کرد. سیاست متعالی با تعریف و انتظاری که از این مفاهیم دارد، بنیان معرفت‌‌شناسی خود را برمی‌‌سازد و با نقد نظریه‌‌های غرب‌‌گرا سعی­دارد به‌‌عنوان یک کلان‌‌روایت از هستی مستقل اسلامی ­ـ ­ایرانی در برابر انواع نظام‌‌های فکری رقیب محافظت نماید. مفاهیم هستی‌‌شناسی اندیشه تعالی الگوی آرمانی خود را بر پایه نقد سه قرائت از دین و مدرنیته و تاریخ برمی‌‌سازد.
 
متن کامل [PDF 513 kb]   (640 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/21 | پذیرش: 1401/9/23 | انتشار: 1401/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهشهای سیاسی جهان اسلام می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Political Research in Islamic World

Designed & Developed by : Yektaweb