Basic Political Marketing Action:
A Case Study of Turkish Activities in Central Asia and the Caucasus
(Period of governance of the AKP)
. پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2018; 8 (1) :63-87
URL:
http://priw.ir/article-1-535-fa.html
ترابی یوسف، پیروزفر مهدی، راجی محمدهادی. بازاریابی سیاسی کنش پایه ای
مطالعه موردی فعالیتهای ترکیه در آسیای مرکزی وقفقاز
(دوره حاکمیت حزب عدالت و توسعه)
. فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1397; 8 (1) :63-87
URL: http://priw.ir/article-1-535-fa.html
1- گروه علوم سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امین
2- علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده: (3896 مشاهده)
بازاریابی سیاسی علمی است که با آغازبحران در دموکراسیهای غربی، پا به عرصه جامعه شناسی سیاسی گذاشت. این علم به تدریج در راستای پذیرشسازی ایده و معنا در مخاطب شناخته شد و در دو سطح داخلی و بینالمللی به گسترش وتعمیق خود ادامه داد. در این تحقیق با طرح چارچوب جدیدی در بازاریابی سیاسی تحت عنوان بازاریابی سیاسی کنش پایه ای به مطالعه موردی این چارچوب نسبت به فعالیت کشور ترکیه در آسیای مرکزی و قفقاز پرداخته شده است. سوال اصلی این تحقیق این است که مؤلفههای بازاریابی سیاسی کنش پایه ای چیست و فعالیتهای ترکیه در آسیای مرکزی و قفقاز مبتنی بر بازاریابی سیاسی کنش پایه ای چگونه است؟ هدف اصلی این تحقیق، پی بردن به فعالیتهای ترکیه برای بسط حوزه اقتداری مطلوبش در چارچوب بازاریابی سیاسی است. این تحقیق از نوع توسعهای- کاربردی است. روش تحقیق کیفی مبتنی بر استفاده از تکنیکهای اسنادی – کتابخانه ای است که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی دادههای به دست آمده از اسناد انجام میشود. یافتههای این تحقیق بیانگر آن است که ترکیه با عنایت به مؤلفههای اصلی بازاریابی سیاسی کنش بنیادین، اقدام های متعددی برای نفوذ الگوهای مطلوب خود در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز نموده است. ترکیه با قدرت نرم خود وهمچنین گسترش چتر فرهنگی واطلاعاتی خود در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز، اقدام به بارش اطلاعاتی و پاسخگویی مناسب نسبت به نیازهای جوامع هدف در این منطقه نموده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/1/21 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/7/24