Hashemi Z, Shahabi H, Haddad Narafshan M. Afrofuturism (futuristic Africa) movement and its impact on feminism and identification in the works of female writers in African countries of the Islamic world. پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2022; 12 (3) :29-46
URL:
http://priw.ir/article-1-1721-fa.html
هاشمی زهرا، شهابی حسن، حداد نارافشان مهری. جنبش آفروفیتوریسم (آفریقای آیندهنگر) و تاثیر آن بر زنباوری و هویت یابی در آثار نویسندگان زن در کشورهای آفریقایی جهان اسلام. فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1401; 12 (3) :29-46
URL: http://priw.ir/article-1-1721-fa.html
1- دانشجوی دکتری ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،کرمان،ایران.
2- استادیار گروه ادبیات انگلیسی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،کرمان،ایران. ، shahabi1964@yahoo.co.uk
3- استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،کرمان،ایران
چکیده: (1375 مشاهده)
در طول تاریخ زنان سیاهپوست بی عدالتیهای اجتماعی زیادی شامل نژادپرستی، تبعیض های جنسیتی و یا نابرابری را تجربه کردهاند. آفروفیتوریسم (آفریقای آینده نگر) و زنباوری آفریقایی ایدئولوژی هایی هستند که برای همه زنان آفریقایی تبار طراحی و به عنوان مجموعهای از جنبشهای سیاسی، ایدئولوژیکی و اجتماعی ظهور پیدا کرده اند و مبتنی بر یک هدف مشترک می باشند: تعریف، ایجاد و دستیابی به برابری سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی برای هر دو جنسیت. این نهضت بر اساس فرهنگ آفریقایی پایهگذاری و متمرکز بر تجارب، تلاشها، نیازها و مطالبات منحصر به فرد زنان آفریقایی است. این مطالعه توصیفی – مروری با رویکرد کتابخانه ای و بر اساس مرور متون طراحی شده و به مقایسه و تحلیل آثاری از دو نویسنده آفریقایی تبار با دو ژانر متفاوت (علمی _ تخیلی و واقع گرا) می پردازد. در این مقایسه نقش جنبش های آفروفیتوریسم، پانآفریقا و زن باوری آفریقایی در احیای زنیت سیاهپوست از دیدگاه این دو نویسنده زن تحلیل و بررسی گردیده و بدنبال پاسخی برای این سوال است که آیا از دیدگاه زنان نویسنده و متفکر آفریقایی تبار، جنبش های زن باوری مبتنی بر فمنیسم غربی برای زنان آفریقایی هم آزادی بخش بوده است یا خیر و نقش آفروفیتوریسم در پیشبرد اهداف زنان آفریقایی تا چه حد راهگشا خواهد بود؟ نتایج این مطالعه بر این امر دلالت دارد که برای قدرت بخشیدن به زنان سیاه پوست، شنیدن فریاد ظلم ستیزی آن ها و هم چنین هویت یابی، از دیدگاه این دو متفکر و نویسنده برجسته آفریقایی نظام فکری و فلسفه فمنیسم غربی به تنهایی برای زنان آفریقایی کارساز نیست و برای رسیدن به آرمان های آزادی، زنان سیاهپوست در کنار کسب علم و تکنولوژی فراتر از زمان خود، محتاج به بازگشت به ریشه های اصیل آفریقایی خود نیز می باشند و فمنیسم مبتنی بر آفرروفیتوریسم، که از بنیان های اصیل آفریقایی بر گرفته شده است، راه مطمن تر و اصیل تری برای زنان آفریقایی با پیشینه های مختلف می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/1 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/7/1