در این مقاله به مطالعه نحوۀ بازنمایی و تصویرسازی اخبار خارجی تلویزیون از بحران فلسطین و نقش آن در مفهومسازی مردم تهران از وقایع این منطقه میپردازیم. هدف اصلی ما تحلیل و ارزیابی مفهومسازی مخاطبان از وقایع و رخدادهای جهان خارج به واسطه اخبار خارجی تلویزیون است. برای دستیابی به این هدف از دو رهیافت تحلیل محتوا و پیمایش به صورت متوالی استفاده شده است. بدین صورت که ابتدا تصاویر، وقایع و رخدادهایی که به طور مستمر از حوادث فلسطین در اخبار خارجی تلویزیون پخش شده، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و سپس با صورتبندی و تدوین پرسشنامه، تصاویر و چهارچوبهای ذهنی مردم تهران از بحران این منطقه، اندازهگیری شده است. در نهایت میزان هماهنگی و سازگاری محتوای اخبار خارجی تلویزیون و تصاویر ذهنی مخاطبان بررسی شده است. نتایج بیانگر آن است که دیدگاههای مردم تهران درباره متغیرهای عامل درگیریها، آرام و باثبات بودن اوضاع، امیدوارکننده بودن، جهتگیری و میزان خشونت در فلسطین، با اخبار خارجی تلویزیون هماهنگ و همسو بوده است. به تعبیر دیگر دیدگاه مردم تهران نسبت به اوضاع فلسطین در بیشتر موارد از نظر نوع و شدت گرایش، تا اندازه زیادی با اخبار خارجی تلویزیون هماهنگ و همسو بوده است؛ بنابراین به نظر میرسد تلویزیون در شکلدهی به افکار عمومی مخاطبان در زمینه رویدادهای خارجی از توفیق نسبی برخوردار بوده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |