دوره 13، شماره 2 - ( پژوهش های سیاسی جهان اسلام شماره تابستان 1402 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 48-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mashhadiabasi H, bakhshayeshi ardestani A, aboalfazlikarizi H. Designing a professional ethics training model for the Representatives of the Islamic consultative parliament. پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2023; 13 (2) :27-48
URL: http://priw.ir/article-1-1843-fa.html
مشهدی عباسی حمیدرضا، بخشایش اردستانی احمد، ابوالفضلی کریزی حسین. طراحی مدل ارتقای کارآمدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی. فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1402; 13 (2) :27-48

URL: http://priw.ir/article-1-1843-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی ، واحد سمنان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان ،ایران
2- استاد گروه علوم سیاسی ،واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران(نویسنده مسئول) ، ahmadbakhshi0912@gmail.com
3- استادیار گروه علوم سیاسی، واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده:   (5632 مشاهده)
از آنجایی که نمایندگی مجلس شورای اسلامی از جایگاه بسیار مهمی در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و حساسیت‌های بالایی بر کنش و رفتار نمایندگان مجلس وجود دارد و هرساله بازتاب‏های مثبت و منفی متعددی از رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس مشاهده می‏گردد که برخی از این رفتارها، غیرحرفه‏ای و ناشی از ناآگاهی، برخی غیراصولی و همراه خشونت و به‏دور از شأنیت و اخلاقیت بوده که استمرار و تکرار این رفتارها ازیک‌سو، می‌تواند موجب تضعیف جایگاه مجلس در میان آحاد ملت و از سوی دیگر، افتادن بهانه به دست دشمنان انقلاب گردد، این پژوهش که از لحاظ هدف، کاربردی می‏باشد، به منظور توسعه و ارتقای سطح کارآمدی و رفتار حرفه‏ای شخصیت‏های سیاسی مهمی چون نمایندگان مجلس، با هدف شناخت و تعیین مؤلفه‏های مدل ارتقای کارآمدی و ارائه‏ی الگوی عملی جهت آموزش به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به روش ترکیبی (روش آمیخته) از نوع اکتشافی (کیفی-کمّی) و به انجام رسیده و با استفاده از نظرات و دیدگاه‏های 30 تن از نمایندگان دوره‏های مختلف مجلس شورای اسلامی و 15 تن از صاحب‏نظران و متخصصان در زمینه طراحی مدل آموزش اخلاق حرفه‏ای، از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته، اقدام به کشف و دسته‌بندی 108 مولفه‏ی کارآمدی به عنوان اخلاق حرفه‏ای در انجام تکالیف نمایندگی مجلس شورای اسلامی در 10 بُعد کرده و در نهایت، ضمن نظرسنجی از تعداد 165 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب پرسشنامه در جهت تایید مولفه‌ها و ابعاد به‏دست آمده، مدلی به منظور آموزش این مولفه‏ها به نمایندگان مجلس طراحی گردید.
 
متن کامل [PDF 814 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/19 | پذیرش: 1402/3/25 | انتشار: 1402/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهشهای سیاسی جهان اسلام می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Quarterly Journal of Political Research in Islamic World

Designed & Developed by : Yektaweb