mashhadiabasi H, bakhshayeshi ardestani A, aboalfazlikarizi H. Designing a professional ethics training model for the Representatives of the Islamic consultative parliament. پژوهشهاي سياسي جهان اسلام 2023; 13 (2) :27-48
URL:
http://priw.ir/article-1-1843-fa.html
مشهدی عباسی حمیدرضا، بخشایش اردستانی احمد، ابوالفضلی کریزی حسین. طراحی مدل ارتقای کارآمدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی. فصلنامه پژوهشهاي سياسي جهان اسلام. 1402; 13 (2) :27-48
URL: http://priw.ir/article-1-1843-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی ، واحد سمنان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان ،ایران
2- استاد گروه علوم سیاسی ،واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران(نویسنده مسئول) ، ahmadbakhshi0912@gmail.com
3- استادیار گروه علوم سیاسی، واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده: (5632 مشاهده)
از آنجایی که نمایندگی مجلس شورای اسلامی از جایگاه بسیار مهمی در ساختار حکومت جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده و حساسیتهای بالایی بر کنش و رفتار نمایندگان مجلس وجود دارد و هرساله بازتابهای مثبت و منفی متعددی از رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس مشاهده میگردد که برخی از این رفتارها، غیرحرفهای و ناشی از ناآگاهی، برخی غیراصولی و همراه خشونت و بهدور از شأنیت و اخلاقیت بوده که استمرار و تکرار این رفتارها ازیکسو، میتواند موجب تضعیف جایگاه مجلس در میان آحاد ملت و از سوی دیگر، افتادن بهانه به دست دشمنان انقلاب گردد، این پژوهش که از لحاظ هدف، کاربردی میباشد، به منظور توسعه و ارتقای سطح کارآمدی و رفتار حرفهای شخصیتهای سیاسی مهمی چون نمایندگان مجلس، با هدف شناخت و تعیین مؤلفههای مدل ارتقای کارآمدی و ارائهی الگوی عملی جهت آموزش به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به روش ترکیبی (روش آمیخته) از نوع اکتشافی (کیفی-کمّی) و به انجام رسیده و با استفاده از نظرات و دیدگاههای 30 تن از نمایندگان دورههای مختلف مجلس شورای اسلامی و 15 تن از صاحبنظران و متخصصان در زمینه طراحی مدل آموزش اخلاق حرفهای، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، اقدام به کشف و دستهبندی 108 مولفهی کارآمدی به عنوان اخلاق حرفهای در انجام تکالیف نمایندگی مجلس شورای اسلامی در 10 بُعد کرده و در نهایت، ضمن نظرسنجی از تعداد 165 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب پرسشنامه در جهت تایید مولفهها و ابعاد بهدست آمده، مدلی به منظور آموزش این مولفهها به نمایندگان مجلس طراحی گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/19 | پذیرش: 1402/3/25 | انتشار: 1402/4/1